nuffnang

Tuesday, November 15, 2016

Apa Yang Anda Boleh Buat.....

Kalau Pemaju Lambat Serah Kunci Rumah?
Bayangkan. Sikit hari je lagi, korang bakal dapat kunci rumah untuk rumah undercon.

Rupa-rupanya, korang disajikan dengan harapan palsu. Sakit hati tak terkata.

Pemaju janji nak bagi rumah pada tarikh sekian-sekian. Tapi, hampa.

Pasti ramai yang nak tahu apa yang korang boleh buat kalau berhadapan dengan masalah ni, kan?

Tok nak kongsikan nukilan Tuan Salkukhairi Abd Sukor pasal topik ni. Jom kita hadamkan ilmu ohsem ni sama-sama.

“Aduh. Koyak poket kena bayar pinjaman dan sewa serentak”

Saya percaya ramai pembeli yang menghadapi masalah kelewatan pemaju menyiapkan rumah yang mereka beli.

Pinjaman dengan bank dah mula kena bayar, tetapi rumah yang dibeli masih belum siap-siap lagi. Masih terpaksa duduk menyewa lagi.

Pastinya perkara ni akan membebankan korang, kan?

Maklum sahajalah. korang terpaksa bayar pinjaman bank dan sewa rumah secara serentak.

Korang tahu tak?
Mengikut Perjanjian Jual Beli yang menggunapakai Jadual G dan H di bawah Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966, pemaju hendaklah menyiapkan pembinaan sesuatu rumah dan menyerahkan milikan kosong (dalam bahasa mudahnya, serahkan kunci rumah) kepada pembeli dalam tempoh 24 bulan (untuk rumah landed) dan 36 bulan (untuk rumah strata) daripada tarikh Perjanjian Jual Beli.

Sekiranya pemaju gagal menyiapkan pembinaan rumah dan gagal menyerahkan milikan kosong rumah tersebut dalam tempoh yang ditetapkan, apa yang boleh pembeli buat?

Bolehkah pembeli tamatkan atau batalkan Perjanjian Jual Beli (SPA)? Bolehkah pembeli saman pemaju?

Di sini saya senaraikan tindakan-tindakan yang boleh dilakukan oleh pembeli sekiranya pemaju lewat menyerahkan milikan kosong rumah:

#1: Boleh ke pembeli batalkan SPA?
Sebenarnya, pembeli tak boleh tamatkan atau batalkan SPA semata-mata disebabkan pemaju lewat serah milikan kosong rumah, walaupun tempoh 24 bulan daripada tarikh SPA dah tamat.

Ini kerana takde sebarang peruntukan di dalam SPA di bawah Jadual G yang membenarkan pembeli mengambil tindakan ini.

Bermakna, selama mana sekalipun pemaju lewat, pembeli tak boleh batalkan SPA.

#2: Buat surat rasmi kepada pemaju
Tapi, sekiranya berlaku kelewatan, pembeli boleh tulis surat rasmi kepada pemaju memaklumkan yang penyerahan milikan kosong sepatutnya dibuat kepada pembeli pada sekian-sekian haribulan.

Dan sehingga kini, pemaju telah lewat menyerahkan milikan kosong rumah yang korang beli tu.

Maklumkan juga kepada pemaju yang mereka bertanggungjawab menjelaskan bayaran gantirugi kelewatan serahan milikan kosong kepada pembeli, sebaik sahaja milikan kosong rumah tersebut dibuat kelak.

#3: Hantar salinan surat rasmi kepada 
Serahkan juga salinan surat rasmi tersebut kepada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT).

Ingat ya. Surat tersebut hanya boleh diserahkan kepada Pemaju dan KPKT menggunakan pos berdaftar atau serahkan secara serahan tangan sahaja.

Cara lain tak dibenarkan di dalam SPA.

#4: Apa tujuan hantar salinan surat rasmi ni kepada KPKT?
Tujuan salinan surat tersebut di serahkan kepada KPKT juga adalah untuk memaklumkan kepada KPKT, yang projek tersebut telah berlaku kelewatan dan KPKT akan memantau dengan lebih dekat lagi projek tersebut.

Secara tak langsung ia akan beri tekanan kepada pemaju untuk mempercepatkan proses projek tu, dan seterusnya menyerahkan milikan kosong rumah tersebut dengan segera.

#5: Buat follow up dari masa ke semasa
Seterusnya, tunggulah sehingga milikan kosong diserahkan kepada korang secara rasmi.

Selama tempoh ni, tak banyak yang pembeli boleh lakukan. Melainkan sekadar follow updengan pemaju dari masa ke semasa.

#6: Tunggu serahan kunci rumah oleh pemaju
Selepas rumah siap dibina sepenuhnya oleh pemaju dan Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) dikeluarkan oleh arkitek (untuk memperakukan bahawa rumah tersebut adalah selamat dan layak diduduki), pemaju hendaklah menyerahkan milikan kosong rumah tersebut sekali dengan kunci rumah dan salinan CCC kepada pembeli.

#7: Boleh ke pemaju didenda sebab lewat serah kunci?
Sebenarnya, dalam SPA mensyaratkan sekiranya berlaku kelewatan serahan milikan kosong, pemaju hendaklah membayar sekali denda lewat kepada pembeli pada masa penyerahan milikan kosong tersebut, walaupun tanpa dituntut oleh pembeli.

Tapi, saya percaya tak banyak pemaju yang praktiskan perkara ini. Kebanyakan mereka, hanya buat tak tahu saja, atau buat-buat lupa.

Apabila pembeli tanya, mereka akan minta pembeli yang membuat tuntutan terhadap mereka, atau mereka akan memberi pelbagai alasan supaya pembeli tak menuntut daripada mereka.

Sebenarnya, perkara ini amat bertentangan dengan Akta Pemajuan Perumahan.

#8: Berapa jumlah denda yang pemaju kena bayar?
Berapakah jumlah denda lewat yang pemaju kena bayar kepada pembeli?

Jumlah bayaran denda lewat serahan milikan kosong yang perlu dijelaskan oleh pemaju kepada pembeli adalah pada kadar sepuluh peratus (10%) setahun, daripada harga jual beli.

Ini dikira dari hari ke hari, mulai dari tarikh luput penyerahan pemilikan kosong sehingga tarikh sebenar Pembeli mengambil pemilikan kosong rumah tersebut.

Contohnya:
Katakan harga korang beli RM200,000.00.

Jumlah hari lewat dikira mulai daripada tarikh sepatutnya pemaju serah milikan kosong, sehingga tarikh sebenar pembeli ambil milikan kosong.

Katakan, pemaju lewat serah kunci selama 100 hari.

Maka perkiraan untuk bayaran denda lewat serahan milikan kosong adalah seperti berikut:
RM200,000.00 x 100 hari lewat x 10% (kadar % denda lewat) / 365 hari (setahun) = RM5,479.45.
#9: Kalau pemaju tak bayar denda, apa pembeli boleh buat?

Kalau pemaju tak bayar denda pada masa serahan milikan kosong dibuat, korang boleh tulis surat rasmi kepada pemaju untuk menuntut bayaran denda dibuat, dalam tempoh 14 hari daripada tarikh penerimaan surat tersebut.

Hantar juga salinan surat tersebut kepada KPKT.

#10: Gunakan kuasa Tribunal Pembeli Rumah
Sekiranya pemaju masih gagal menjelaskan bayaran denda lewat tersebut, korang boleh failkan tuntutan di Tribunal Pembeli Rumah dan kes akan didengar dan diputuskan dalam tempoh 40 hari daripada tarikh pemfailan.

Sebenarnya, semua yang saya tulis ni ada dinyatakan dengan jelas dalam SPA.

Tapi sebab majoriti pembeli tak baca SPA semasa atau selepas tandatangan, mereka tak tahu hak mereka.

Gilahartanah : Jom sama-sama kongsikan maklumat ini supaya lebih ramai pembeli rumah baru tahu dan faham akan hak-hak mereka.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete