Saturday, December 12, 2015

Begitu Takburnya PAS

Cina di Malaysia menganut pelbagai jenis agama — Confucianisme (fahaman berunsur falsafah), Taoisme, Buddhisme, Evangelisme, Kristian, Islam dan lain-lain kepercayaan tradisi umpamanya memuja semangat.

Ada segelintir Cina jadi pengamal ajaran ala Hinduisme (campur sedikit-sedikit). Mereka ini turut mengangkat kavadi menyertai sambutan Thaipusam. Dan ada juga Cina yang jadi pengikut guru tarekat India seperti Sai Baba.

Namun demikian, orang Cina masih boleh bersatu jua dalam ikhtiar bersama untuk bunuh Umno.

Orang Melayu sebaliknya pula mempunyai satu agama sahaja tetapi tiada perpaduan kaum. Kesetiaan mereka berbelah-bagi di antara Umno, PAS, PKR, PAN dan Perkasa Pak Kadok. Tambahan lagi, Isma pun ke depan bertanding pilihanraya.

Kaum Melayu nyata menyerlahkan perpecahan. Bandingkan dengan kaum Tionghua yang 95 peratus menyokong DAP.

PAS enggan bekerjasama dengan Umno atas alasan parti pemerintah tersebut kurang Islam.

Masih ingat tak betapa ghairah serta beriya-iya PAS dalam percubaan untuk mentarbiyah DAP? Sementelah itu, Umno saudara seIslam yang diserangnya dengan ganas gara-gara PAS mahu mempertahankan evangelista.



Natijah DAP yang lebih Islam di kacamata PAS. Politikus DAP yang dijemput naik mimbar sampaikan tazkirah.

Inilah sebabnya sebuah parti bergelar Islam boleh didorong untuk bertahaluf siyasi dengan parti evangelis yang dianggap bersifat ‘keIslaman’ itu.

Mengikut perhitungan PAS, rakan sepakatnya yang sekarang pun lebih Islam daripada Umno. PKR cukup Islam kerana parti dipimpin orang alim.

Ketua umum PRK tidak didoakan untuk pecah perut kerana perut si ketum pun asalnya sudah kempis

Sumber : Helen Ang's Blog

Kerjasama Dengan UMNO? PAS Tidak Akan Pikul `Biawak Hidup' - Tuan Ibrahim

Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man terus mempertahankan pendirian parti yang tidak akan sesekali menerima tawaran kerjasama dengan Umno yang disifatkannya hanya mahu mengalih perhatian daripada isu sebenar. – Gambar fail The Malaysian Insider, 12 Disember, 2015.

Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengatakan parti Islam itu tidak akan bekerjasama dengan Umno walaupun presiden parti Melayu itu, Datuk Seri Najib Razak mempelawa.
 
Timbalan presiden PAS itu berkata, sebaliknya mereka akan terus mendesak dan memperjuangkan agar syariat Islam diperkukuhkan dalam pentadbiran negara.

"PAS tidak akan bersekongkol 'memikul biawak hidup' sebagaimana yang diucapkan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang,” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, perdana menteri tampil dengan cadangan gagasan pembinaan negara berteraskan syariat kerana mahu mengalih perhatian daripada isu sebenar.

"Najib terus lemas di dalam jawapan-jawapan yang semakin mengelirukan mengenai penderma RM2.6 bilion di akaun peribadi beliau sama ada daripada penderma, para penderma atau wakil-wakil penderma," katanya.

Menurut Tuan Ibrahim, Umno adalah musuh tradisi PAS kerana prinsip syarak bukan kerana nama atau diri ahli parti itu.

"Umno mempunyai tanggungjawab akidah dan syariat di atas pundaknya kerana ia diberi amanah dan kekuasaan pemerintahan. Amanah ini akan dipertanggungjawabkan di akhirat," katanya.

Tuan Ibrahim berkata, akibat perbezaan dasar kedua parti, PAS dan ahlinya terus menerima tekanan dan penindasan, terutamanya di tangan Umno.

"Ribuan kakitangan awam yang menderita ditukar dan dikenakan pelbagai tindakan kerana mereka menyokong PAS.

"Kelantan terus menderita dan ditindas dengan teruk sejak Almarhum Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjadi menteri besar Kelantan pada 1990.

Timbalan presiden PAS itu berkata, sistem federalisme diperkosa dan tidak dipraktikkan secara adil.
Tuan Ibrahim turut membangkitkan kerjasama dengan DAP dahulu yang menyebabkan parti sekular itu sudah boleh diterima orang Melayu.

"Meskipun bukan mudah bagi PAS menghadapi suasana tersebut di mana PAS dituduh menjadi barua DAP, kuda tunggangan dan pengkhianat Melayu.

“Bahkan lebih jauh dari itu, Datuk Onn Jaafar yang mengasaskan Umno diterima sebagai sekutu PAS bersama Parti Negara. Inilah semua menjadi sejarah panjang perjuangan PAS,” kata Tuan Ibrahim yang menegaskan matlamat PAS adalah untuk menyelamatkan manusia dan negara daripada kerosakan. – ibnuhasyim

No comments:

Post a Comment