Dalam bidang pendidikan, orang Melayu kini sudah tidak jauh ketinggalan berbanding kaum lain. Namun dalam sektor ekonomi, orang Melayu masih jauh ketinggalan, walaupun tidak dinafikan ada yang berjaya menjadi tokoh perniagaan terkemuka tetapi bilangan mereka boleh dibilang dengan jari.
Menurut Ahli Majlis Tertinggi Pertubuhan Pemikir Agenda Watan Malaysia (Pemikir), TAN SRI ABDUL AZIZ ABDUL RAHMAN, dasar-dasar bagi membantu orang Melayu yang diperkenalkan oleh Majlis Gerakan Negara (Mageran) dari 1969 hingga 1971 kurang berkesan kerana kelemahan pengurusan.
Ketika diwawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia, di rumah beliau di Bukit Damansara, Kuala Lumpur, bekas Pengarah Urusan Malaysia Airlines Systems (MAS) itu melahirkan kekecewaannya dengan apa yang berlaku.
Jelas beliau, banyak dasar membantu orang Melayu kini sudah tidak ada, walaupun hak keistimewaan orang Melayu dijamin oleh Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. Badan-badan berkanun yang ditubuhkan bagi tujuan itu juga sudah diswastakan.
“Kalau tidak buat dasar, ia cuma atas kertas sahaja. Kena buat dasar dan selepas dasar, baru ada program dan badan untuk laksanakan. Kalau dasar pun tidak ada, hendak buat apa?” katanya.
MINGGUAN: Sejak kebelakangan ini, orang bukan Melayu dan segelintir orang Melayu lantang mempersoalkan perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan terutamanya melibatkan hak keistimewaan orang Melayu, kedudukan Raja Melayu dan agama Islam. Pandangan Tan Sri?
ABDUL AZIZ: Itu sudah tidak boleh diubah. Perlembagaan kita dibuat dengan persetujuan semua kaum. Ramai orang tidak faham. Siapa yang beri kita merdeka? Itu soalan yang pertama. Jawapannya adalah British dan Raja-Raja Melayu. Di sisi undang-undang Perlembagaan, hak mentadbir dan memerintah negeri jatuh kepada siapa yang ada kedaulatan. Negeri-negeri Melayu ini, kedaulatannya di tangan Raja Melayu. Kerajaan British datang ke sini, tidak ambil alih kedaulatan tetapi ada perjanjian dan jadi pelindung dan ditadbir melalui penasihat.
Kedaulatan masih dalam tangan raja. Kedaulatan ini cuma hilang selama dua tahun semasa Malayan Union. Nasib baik kita ada Datuk Onn Jaafar yang tubuhkan UMNO dan bantah penubuhan Malayan Union. Pada 1948, penubuhan Malayan Union dibatalkan dan ditubuhkan Persekutuan Tanah Melayu. Daripada situlah setiap negeri ada Perlembagaan masing-masing yang lebih kurang sama. Di peringkat Persekutuan pun ada Perlembagaan. Jadi, kedaulatan raja masuk balik. Kewarganegaraan pun ada undang-undangnya. Itulah asas yang akhir untuk kita dapat kemerdekaan. Bangsa lain tidak boleh hendak soal. Mereka perlu tengok balik sejarah. Tidak perlu tengok jauh tetapi tengok perjanjian Persekutuan Tanah Melayu pada 1948. Perjanjian itu ditandatangani antara British dengan Raja-Raja Melayu. British tidak tandatangan dengan raja China atau raja India.
Dalam pilihan raya pertama sebelum merdeka dibuat pada 1955 untuk adakan Majlis Perundangan Persekutuan Tanah Melayu. Maka UMNO, MCA dan MIC bertanding di bawah Parti Perikatan. Kebetulan tiga parti ini menang 51 daripada 52 kerusi. Satu lagi dimenangi oleh calon Pas. Daripada situlah British mendapat tahu betullah orang Tanah Melayu hendak merdeka. Kemudian lulus Perlembagaan untuk kita merdeka pada 1957. Siapa yang luluskan Perlembagaan ini? Yang pertama Parlimen di United Kingdom. Mereka buat undang-undang Akta Kemerdekaan Tanah Melayu. Yang kedua, Ratu Elizabeth II tandatangan perjanjian dengan semua Raja Melayu bersetuju untuk kemerdekaan. Kemudian dengan Majlis Perundangan Persekutuan Tanah Melayu dan ada enakmennya. Kemudian semua negeri di Tanah Melayu bersetuju merdeka dan juga ada enakmen. Ini semua dijadikan Perlembagaan pada 1957. Bukan tulis begitu sahaja.
Bagaimana pula dengan kontrak sosial. Sejauh mana generasi sekarang memahami perkara itu?
ABDUL AZIZ: Selalu orang sebut tentang kontrak sosial tetapi apakah yang mereka faham? Mereka tidak boleh jawab. Kontrak sosial itu adalah kompromi dan persetujuan semua itu. Apabila semua sudah bersetuju, peguam yang menulis Perlembagaan memasukkan jadi undang-undang dan jadi Perlembagaan. Semua kontrak sosial yang dipersetujui sudah dimasukkan ke dalam Perlembagaan. Tidak perlu tanya soalan lagi. Saya beri contoh, Perkara 153 dalam Perlembagaan bukan perkara baharu. Kalau kita balik kepada Persekutuan Tanah Melayu pada 1948, perkara ini sudah ada iaitu klausa 19. Benda itu sudah ada kita bawa ke hadapan sahaja, bukan perkara baharu.
Cuma pada masa itu, ada bangsa lain cakap hak keistimewaan Melayu ini tidak boleh ada selamanya. Jadi mereka minta dengan British supaya perkara ini dihadkan selama 15 tahun. Suruhanjaya Reid pada mulanya tulis 15 tahun sahaja dalam Perlembagaan. Tetapi UMNO dan Raja-Raja Melayu bantah. Kerajaan British beri kepada empat orang politik dan empat orang British berunding. Akhir sekali buang tempoh 15 tahun ini dan kekal seperti seadanya. Pasal apa? Sebab benda ini sudah ada dalam perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948. Kalau hendak buat 15 tahun sahaja, lebih baik kita tidak merdeka dan lebih baik perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.
Macam saya, kalau tidak ada klausa 19 itu, saya tidak boleh pergi belajar ke luar negara sebab saya tidak ada duit. Saya dapat biasiswa di bawah itulah. Bangsa lain tidak boleh persoal hak keistimewaan orang Melayu sebab hak itu sudah lama ada. Perkara 152 yang memperuntukkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Bahasa Melayu sudah ada turun temurun. Sultan pun cakap Melayu dengan rakyatnya di sini. Takkan kita hendak buat bahasa Inggeris. Islam pun sudah lama ada di sini. Pada tahun 1948, di dalam Perlembagaan setiap negeri ada dinyatakan Islam adalah agama rasmi.
Sepatutnya perkara-perkara yang ada dalam Perlembagaan ini tidak dipertikaikan lagi. Tetapi kenapa masih ada suara-suara yang mempersoalkan perkara ini?
ABDUL AZIZ: Ramai orang mempersoalkan perkara ini kerana mereka tidak faham. Ini kerana kelemahan sistem pendidikan kita. Ramai tidak tahu bahawa tanah ini adalah asalnya tanah sultan. Masalah ini berlaku kerana kelemahan pentadbiran kita. Satu lagi contoh, sekolah kita adalah sekolah kebangsaan. Kita tidak sepatutnya ada sekolah vernakular. Kalau hendak buat sekolah vernakular buat sendiri dan kita tidak perlu beri duit, tanah dan macam-macam lagi. Kita tengok Indonesia dan Thailand. Mereka satu bangsa. Semua bercakap dalam satu bahasa.
Selepas hampir 60 tahun merdeka, bagaimana Tan Sri melihat kejayaan dasar-dasar kerajaan untuk membantu orang Melayu dan bumiputera terutama dalam bidang ekonomi?
ABDUL AZIZ: Dahulu saya terlibat dan saya adalah pegawai undang-undang di Majlis Gerakan Negara (Mageran) pada 1969. Jadi, saya tahu apa dalam pemikiran pemimpin-pemimpin masa itu terutama pemimpin Melayu seperti Tun Abdul Razak Hussein dan Tun Dr. Ismail Abdul Rahman. Mereka memikirkan cara mana kita hendak memperbaiki ekonomi orang Melayu. Sebab tercetusnya 13 Mei 1969, satu daripadanya adalah kerana ekonomi. Bangsa lain pun bangkit dan nampak seperti tidak mahu beri peluang kepada kita. Jadi kita terdesak. Semasa Mageran, banyak perkara kita buat untuk memperbaiki keadaan. Tetapi setelah selesai semua itu, negara kita stabil tetapi program-program yang diluluskan oleh kerajaan dan diimplementasikan tidak berkesan sangat.
Satu perkara saya nampak berkesan iaitu pendidikan. Masa itu, timbul Institut Teknologi Mara (ITM). Sekarang ini kita lihat dalam bidang pelajaran atau intelektual, kita tidak terkebelakang sangat. Ada ramai orang Melayu menjadi doktor, profesor, peguam dan jurutera sekarang. Kita masih di belakang tetapi bolehlah. Tetapi dalam bidang lain terutama ekonomi dan ekuiti, kita masih jauh ketinggalan. Ekuiti kita berapa peratus sahaja. Pemilikan harta komersial dalam bandar, seperti di Kuala Lumpur, kita ada satu peratus sahaja, sungguhpun kita sudah ada dasar. Saya terlibat secara langsung semasa Mageran kerana saya adalah pegawai undang-undang. Beberapa perkara Mageran buat seperti penubuhan Perbadanan Nasional Berhad (Pernas), UDA Holdings Berhad (UDA) dan Lembaga Padi dan Beras Negara. Kerajaan bukan sahaja buat dasar tetapi tubuh badan-badan ini. Tetapi apa sudah jadi sekarang? UDA diswastakan, Lembaga Padi dan Beras Negara pun diswastakan dan Pernas tidak tahu di mana. Jadi, harapan pemimpin-pemimpin pada masa itu tidak tercapai. Saya ini tidak ada apa kerana saya pegawai sahaja tetapi saya nampak semua ini kerana saya ada dalam Mageran.
Apakah rasuah merupakan punca dasar dan program yang diwujudkan bagi membantu membangunkan ekonomi orang Melayu ini tidak begitu berkesan?
ABDUL AZIZ: Saya hendak beritahu, masalah rasuah bukan perkara baharu. Sekitar akhir tahun 1969 dan awal 1970, suatu hari Tun Abdul Razak panggil saya. Beliau kata hendak satu undang-undang bagi mencegah rasuah dalam kalangan orang politik atau members of administration di peringkat negeri dan Persekutuan dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan. Beliau hendak dimasukkan dalam undang-undang itu supaya mereka isytihar harta dan perkara-perkara berkaitan dengan mencegah rasuah. Saya pun dapatkan pandangan daripada kawan-kawan termasuk peguam negara. Bila siap undang-undang tetapi pada masa itu dipanggil undang-undang darurat. Saya ingat lagi, Ordinan No. 22 (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat 1970. Kemudian bawa masuk mesyuarat. Tidak perlu dibawa ke Parlimen pada masa itu. Dalam masa 10 minit lulus, kemudian Tun Abdul Razak minta saya bawa pergi ke istana dan Yang di-Pertuan Agong tandatangan.
Kemudian saya diminta bawa draf undang-undang itu ke Government Printer (Percetakan Nasional Malaysia Berhad). Selepas itu, saya diminta menghubungi Ketua Badan Pencegah Rasuah (BPR) Tan Sri Harun Hashim. Saya tidak tahu kenapa saya perlu buat ini semua. Keesokannya Harun menghubungi saya dan tanya saya adakah saya tahu apa berlaku semalam. Beliau beritahu saya bahawa dua orang iaitu Menteri Besar di Terengganu dan Menteri Besar di Perak telah ditangkap.
Jadi, itu yang saya tahu. Ordinan No. 22 berkuat kuasa dari masa itu hinggalah enam bulan lepas baru dibatal. Tetapi saya tidak nampak tindakan apa-apa mengikut undang-undang ini. Maknanya, ada undang-undang atas kertas sahaja. Banyak undang-undang yang kita buat tetapi atas kertas sahaja. Saya kaji ini, sebab apa orang Melayu jadi begini, adalah bukan kerana kita tidak cukup undang-undang dan bukan kita tidak cukup dasar tetapi kerana pengurusan kita lemah.
Dengan dasar kerajaan yang semakin terbuka sekarang, ke manakah hala tuju orang Melayu ketika Malaysia dalam perjalanan menjadi negara maju pada 2020? Apakah kita sudah bersedia?
ABDUL AZIZ: Kita lupa semua arah. Sebab UDA sudah lain macam, Pernas lain macam dan Lembaga Padi dan Beras Negara pun lain macam. Apa yang dibuat sekarang, nampak terbuka kepada semua. Maknanya sistem merit. Mana orang Melayu boleh bersaing kalau guna sistem merit. Sesetengah bahagian boleh. Umpamanya dalam bidang profesional bolehlah. Kalau hendak berniaga? Mana orang Melayu hendak beli bangunan RM100 juta.
Kita ada dua kekuatan iaitu majlis agama Islam dan Perlembagaan. Ini bergantung kepada siapa yang memerintah dan kita mesti pastikan orang Melayu memerintah supaya Perkara 153, Perkara 152 dan Perkara 89 iaitu berkenaan tanah rizab Melayu boleh dipraktikkan. Tanah rizab Melayu semakin berkurangan. Yang ada habis dan yang ada pun tidak buat apa untuk dibangunkan.
Perkara 153 Perlembagaan Persekutan, sudah hampir 60 tahun ada. Saya hendak tengok dasar yang kerajaan sudah buat di bawah Perkara 153 sekarang ini. Kalau tidak buat dasar, ia cuma atas kertas sahaja. Kena buat dasar dan selepas dasar, baru ada program dan badan untuk laksanakan.
Apakah pilihan lain yang orang Melayu ada untuk membantu mereka dalam bidang ekonomi yang masih jauh ketinggalan berbanding kaum lain terutama orang Cina?
ABDUL AZIZ: Saya kaji perkara ini begini. Ramai orang tidak tahu tetapi ada orang tahu pun dia tidak buat apa kerana boleh jadi tidak penting. Dalam negara kita ini, kita bernasib baik sebab kita sebenarnya ada dua aliran kerajaan. Satu kerajaan dan yang kedua sultan atau Raja Melayu. Sejak di zaman British lagi, dalam perjanjian kita dengan British, terang-terang ada nyata di situ, kerajaan mentadbir kerajaan dan sebagainya di bawah tangan Britih dengan memakai penasihat British dan nasihat penasihat British hendaklah diikuti. Tetapi kerajaan British memberikan kuasa kepada kita iaitu satu lagi kerajaan. Raja Melayu atau Sultan adalah ketua agama dan adat Melayu. Ini daripada dahulu lagi.
Semasa British lagi ada disebut bahawa Sultan adalah ketua agama dan adat Melayu. Apa maknanya? Itu kita kena faham. Itu besar maknanya. British tidak boleh campur tangan langsung dalam hal ehwal agama Islam dan adat. Apa makna agama dan apa makna adat? Itu kita kena faham. Agama Islam bukan hukum-hakam sahaja tetapi cara hidup termasuk ekonomi. Rasulullah SAW, lepas solat, Nabi pergi kerja. Baginda adalah ahli perniagaan. Isteri baginda, Siti Khadijah pun ahli perniagaan. Apa makna adat? Adat ialah undang-undang tidak tertulis. Di England pun ada undang-undang tidak tertulis. Perlembagaan England tidak tertulis. Faham sahajalah. Adat kita pun tidak tertulis. Adat Melayu pun undang-undang. Ada perkara orang Melayu boleh buat dan ada perkara orang Melayu tidak boleh buat.
Jadi, itu British serah kepada kita sejak sebelum merdeka lagi. Semasa British memerintah kita, British buat begitu. Pada masa sama, Perlembagaan di setiap negeri ada. Kuasa membuat undang-undang ada di setiap negeri, dipanggil Dewan Undangan Negeri (DUN). Ada Sultan, penasihat British dankemudian ada dewan yang dilantik, bukan dipilih.
Setiap negeri boleh dikatakan sudah ada undang-undang agama yang dipanggil majlis agama Islam. Kalau kita tengok undang-undang itu daripada dahulu lagi, satu daripada fungsi undang-undang itu ialah memperbaiki keadaan ekonomi orang Islam dan boleh ditubuh syarikat dan macam-macam.
Pada pemerhatian Tan Sri sendiri apakah majlis agama Islam negeri tidak melaksanakan program untuk membangunkan ekonomi orang Melayu dan Islam?
ABDUL AZIZ: Inilah yang saya kata kita tersalah pandang. Kita tidak buat. Kita buat hal agama sahaja. Ahli-ahli majlis agama mengandungi ulama. Jadi, mereka buat apa dengan wang kutipan zakat, kita tidak tahu. Adalah beri derma kepada kubur dan masjid. Hal ehwal ekonomi tidak ada langsung masa dahulu.
Kemudian kita merdeka, ada dalam Perlembagaan kita, memberi kuasa kepada raja sebagai ketua agama. Dan DUN boleh membuat undang-undang tentang agama Islam. Parlimen boleh buat undang-undang tentang agama Islam bagi Wilayah Persekutuan.
Dalam undang-undang negeri, ada sebut dengan terang bahawa majlis agama Islam hendaklah menasihati sultan. Dan majlis agama Islam di Wilayah Persekutuan menasihati Yang di-Pertuan Agong. Ada disebut di sebelah atas lagi dengan terang bahawa majlis agama Islam hendaklah memperbaiki keadaan ekonomi orang Islam dan boleh menubuh perbadanan dan syarikat.
Tetapi apa yang kita buat, lebih 50 tahun merdeka? Ini kuasa kita, kita boleh pungut zakat dan buat wakaf. Kita tidak perlu bergaduh dengan bangsa lain kerana orang lain tidak boleh sentuh. Inilah perkara yang saya bincang dengan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah sebelum ini. Tuanku memang sudah faham perkara ini daripada dahulu lagi. Apabila saya sebut begini, tuanku sangat gembira. Saya minta pandangan baginda sama ada saya patut pergi menghadap setiap sultan atau Majlis Raja-Raja. - Utusan Malaysia
MINGGUAN: Sejak kebelakangan ini, orang bukan Melayu dan segelintir orang Melayu lantang mempersoalkan perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan terutamanya melibatkan hak keistimewaan orang Melayu, kedudukan Raja Melayu dan agama Islam. Pandangan Tan Sri?
ABDUL AZIZ: Itu sudah tidak boleh diubah. Perlembagaan kita dibuat dengan persetujuan semua kaum. Ramai orang tidak faham. Siapa yang beri kita merdeka? Itu soalan yang pertama. Jawapannya adalah British dan Raja-Raja Melayu. Di sisi undang-undang Perlembagaan, hak mentadbir dan memerintah negeri jatuh kepada siapa yang ada kedaulatan. Negeri-negeri Melayu ini, kedaulatannya di tangan Raja Melayu. Kerajaan British datang ke sini, tidak ambil alih kedaulatan tetapi ada perjanjian dan jadi pelindung dan ditadbir melalui penasihat.
Kedaulatan masih dalam tangan raja. Kedaulatan ini cuma hilang selama dua tahun semasa Malayan Union. Nasib baik kita ada Datuk Onn Jaafar yang tubuhkan UMNO dan bantah penubuhan Malayan Union. Pada 1948, penubuhan Malayan Union dibatalkan dan ditubuhkan Persekutuan Tanah Melayu. Daripada situlah setiap negeri ada Perlembagaan masing-masing yang lebih kurang sama. Di peringkat Persekutuan pun ada Perlembagaan. Jadi, kedaulatan raja masuk balik. Kewarganegaraan pun ada undang-undangnya. Itulah asas yang akhir untuk kita dapat kemerdekaan. Bangsa lain tidak boleh hendak soal. Mereka perlu tengok balik sejarah. Tidak perlu tengok jauh tetapi tengok perjanjian Persekutuan Tanah Melayu pada 1948. Perjanjian itu ditandatangani antara British dengan Raja-Raja Melayu. British tidak tandatangan dengan raja China atau raja India.
Dalam pilihan raya pertama sebelum merdeka dibuat pada 1955 untuk adakan Majlis Perundangan Persekutuan Tanah Melayu. Maka UMNO, MCA dan MIC bertanding di bawah Parti Perikatan. Kebetulan tiga parti ini menang 51 daripada 52 kerusi. Satu lagi dimenangi oleh calon Pas. Daripada situlah British mendapat tahu betullah orang Tanah Melayu hendak merdeka. Kemudian lulus Perlembagaan untuk kita merdeka pada 1957. Siapa yang luluskan Perlembagaan ini? Yang pertama Parlimen di United Kingdom. Mereka buat undang-undang Akta Kemerdekaan Tanah Melayu. Yang kedua, Ratu Elizabeth II tandatangan perjanjian dengan semua Raja Melayu bersetuju untuk kemerdekaan. Kemudian dengan Majlis Perundangan Persekutuan Tanah Melayu dan ada enakmennya. Kemudian semua negeri di Tanah Melayu bersetuju merdeka dan juga ada enakmen. Ini semua dijadikan Perlembagaan pada 1957. Bukan tulis begitu sahaja.
Bagaimana pula dengan kontrak sosial. Sejauh mana generasi sekarang memahami perkara itu?
ABDUL AZIZ: Selalu orang sebut tentang kontrak sosial tetapi apakah yang mereka faham? Mereka tidak boleh jawab. Kontrak sosial itu adalah kompromi dan persetujuan semua itu. Apabila semua sudah bersetuju, peguam yang menulis Perlembagaan memasukkan jadi undang-undang dan jadi Perlembagaan. Semua kontrak sosial yang dipersetujui sudah dimasukkan ke dalam Perlembagaan. Tidak perlu tanya soalan lagi. Saya beri contoh, Perkara 153 dalam Perlembagaan bukan perkara baharu. Kalau kita balik kepada Persekutuan Tanah Melayu pada 1948, perkara ini sudah ada iaitu klausa 19. Benda itu sudah ada kita bawa ke hadapan sahaja, bukan perkara baharu.
Cuma pada masa itu, ada bangsa lain cakap hak keistimewaan Melayu ini tidak boleh ada selamanya. Jadi mereka minta dengan British supaya perkara ini dihadkan selama 15 tahun. Suruhanjaya Reid pada mulanya tulis 15 tahun sahaja dalam Perlembagaan. Tetapi UMNO dan Raja-Raja Melayu bantah. Kerajaan British beri kepada empat orang politik dan empat orang British berunding. Akhir sekali buang tempoh 15 tahun ini dan kekal seperti seadanya. Pasal apa? Sebab benda ini sudah ada dalam perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948. Kalau hendak buat 15 tahun sahaja, lebih baik kita tidak merdeka dan lebih baik perjanjian Persekutuan Tanah Melayu.
Macam saya, kalau tidak ada klausa 19 itu, saya tidak boleh pergi belajar ke luar negara sebab saya tidak ada duit. Saya dapat biasiswa di bawah itulah. Bangsa lain tidak boleh persoal hak keistimewaan orang Melayu sebab hak itu sudah lama ada. Perkara 152 yang memperuntukkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Bahasa Melayu sudah ada turun temurun. Sultan pun cakap Melayu dengan rakyatnya di sini. Takkan kita hendak buat bahasa Inggeris. Islam pun sudah lama ada di sini. Pada tahun 1948, di dalam Perlembagaan setiap negeri ada dinyatakan Islam adalah agama rasmi.
Sepatutnya perkara-perkara yang ada dalam Perlembagaan ini tidak dipertikaikan lagi. Tetapi kenapa masih ada suara-suara yang mempersoalkan perkara ini?
ABDUL AZIZ: Ramai orang mempersoalkan perkara ini kerana mereka tidak faham. Ini kerana kelemahan sistem pendidikan kita. Ramai tidak tahu bahawa tanah ini adalah asalnya tanah sultan. Masalah ini berlaku kerana kelemahan pentadbiran kita. Satu lagi contoh, sekolah kita adalah sekolah kebangsaan. Kita tidak sepatutnya ada sekolah vernakular. Kalau hendak buat sekolah vernakular buat sendiri dan kita tidak perlu beri duit, tanah dan macam-macam lagi. Kita tengok Indonesia dan Thailand. Mereka satu bangsa. Semua bercakap dalam satu bahasa.
Selepas hampir 60 tahun merdeka, bagaimana Tan Sri melihat kejayaan dasar-dasar kerajaan untuk membantu orang Melayu dan bumiputera terutama dalam bidang ekonomi?
ABDUL AZIZ: Dahulu saya terlibat dan saya adalah pegawai undang-undang di Majlis Gerakan Negara (Mageran) pada 1969. Jadi, saya tahu apa dalam pemikiran pemimpin-pemimpin masa itu terutama pemimpin Melayu seperti Tun Abdul Razak Hussein dan Tun Dr. Ismail Abdul Rahman. Mereka memikirkan cara mana kita hendak memperbaiki ekonomi orang Melayu. Sebab tercetusnya 13 Mei 1969, satu daripadanya adalah kerana ekonomi. Bangsa lain pun bangkit dan nampak seperti tidak mahu beri peluang kepada kita. Jadi kita terdesak. Semasa Mageran, banyak perkara kita buat untuk memperbaiki keadaan. Tetapi setelah selesai semua itu, negara kita stabil tetapi program-program yang diluluskan oleh kerajaan dan diimplementasikan tidak berkesan sangat.
Satu perkara saya nampak berkesan iaitu pendidikan. Masa itu, timbul Institut Teknologi Mara (ITM). Sekarang ini kita lihat dalam bidang pelajaran atau intelektual, kita tidak terkebelakang sangat. Ada ramai orang Melayu menjadi doktor, profesor, peguam dan jurutera sekarang. Kita masih di belakang tetapi bolehlah. Tetapi dalam bidang lain terutama ekonomi dan ekuiti, kita masih jauh ketinggalan. Ekuiti kita berapa peratus sahaja. Pemilikan harta komersial dalam bandar, seperti di Kuala Lumpur, kita ada satu peratus sahaja, sungguhpun kita sudah ada dasar. Saya terlibat secara langsung semasa Mageran kerana saya adalah pegawai undang-undang. Beberapa perkara Mageran buat seperti penubuhan Perbadanan Nasional Berhad (Pernas), UDA Holdings Berhad (UDA) dan Lembaga Padi dan Beras Negara. Kerajaan bukan sahaja buat dasar tetapi tubuh badan-badan ini. Tetapi apa sudah jadi sekarang? UDA diswastakan, Lembaga Padi dan Beras Negara pun diswastakan dan Pernas tidak tahu di mana. Jadi, harapan pemimpin-pemimpin pada masa itu tidak tercapai. Saya ini tidak ada apa kerana saya pegawai sahaja tetapi saya nampak semua ini kerana saya ada dalam Mageran.
Apakah rasuah merupakan punca dasar dan program yang diwujudkan bagi membantu membangunkan ekonomi orang Melayu ini tidak begitu berkesan?
ABDUL AZIZ: Saya hendak beritahu, masalah rasuah bukan perkara baharu. Sekitar akhir tahun 1969 dan awal 1970, suatu hari Tun Abdul Razak panggil saya. Beliau kata hendak satu undang-undang bagi mencegah rasuah dalam kalangan orang politik atau members of administration di peringkat negeri dan Persekutuan dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan. Beliau hendak dimasukkan dalam undang-undang itu supaya mereka isytihar harta dan perkara-perkara berkaitan dengan mencegah rasuah. Saya pun dapatkan pandangan daripada kawan-kawan termasuk peguam negara. Bila siap undang-undang tetapi pada masa itu dipanggil undang-undang darurat. Saya ingat lagi, Ordinan No. 22 (Kuasa-Kuasa Perlu) Darurat 1970. Kemudian bawa masuk mesyuarat. Tidak perlu dibawa ke Parlimen pada masa itu. Dalam masa 10 minit lulus, kemudian Tun Abdul Razak minta saya bawa pergi ke istana dan Yang di-Pertuan Agong tandatangan.
Kemudian saya diminta bawa draf undang-undang itu ke Government Printer (Percetakan Nasional Malaysia Berhad). Selepas itu, saya diminta menghubungi Ketua Badan Pencegah Rasuah (BPR) Tan Sri Harun Hashim. Saya tidak tahu kenapa saya perlu buat ini semua. Keesokannya Harun menghubungi saya dan tanya saya adakah saya tahu apa berlaku semalam. Beliau beritahu saya bahawa dua orang iaitu Menteri Besar di Terengganu dan Menteri Besar di Perak telah ditangkap.
Jadi, itu yang saya tahu. Ordinan No. 22 berkuat kuasa dari masa itu hinggalah enam bulan lepas baru dibatal. Tetapi saya tidak nampak tindakan apa-apa mengikut undang-undang ini. Maknanya, ada undang-undang atas kertas sahaja. Banyak undang-undang yang kita buat tetapi atas kertas sahaja. Saya kaji ini, sebab apa orang Melayu jadi begini, adalah bukan kerana kita tidak cukup undang-undang dan bukan kita tidak cukup dasar tetapi kerana pengurusan kita lemah.
Dengan dasar kerajaan yang semakin terbuka sekarang, ke manakah hala tuju orang Melayu ketika Malaysia dalam perjalanan menjadi negara maju pada 2020? Apakah kita sudah bersedia?
ABDUL AZIZ: Kita lupa semua arah. Sebab UDA sudah lain macam, Pernas lain macam dan Lembaga Padi dan Beras Negara pun lain macam. Apa yang dibuat sekarang, nampak terbuka kepada semua. Maknanya sistem merit. Mana orang Melayu boleh bersaing kalau guna sistem merit. Sesetengah bahagian boleh. Umpamanya dalam bidang profesional bolehlah. Kalau hendak berniaga? Mana orang Melayu hendak beli bangunan RM100 juta.
Kita ada dua kekuatan iaitu majlis agama Islam dan Perlembagaan. Ini bergantung kepada siapa yang memerintah dan kita mesti pastikan orang Melayu memerintah supaya Perkara 153, Perkara 152 dan Perkara 89 iaitu berkenaan tanah rizab Melayu boleh dipraktikkan. Tanah rizab Melayu semakin berkurangan. Yang ada habis dan yang ada pun tidak buat apa untuk dibangunkan.
Perkara 153 Perlembagaan Persekutan, sudah hampir 60 tahun ada. Saya hendak tengok dasar yang kerajaan sudah buat di bawah Perkara 153 sekarang ini. Kalau tidak buat dasar, ia cuma atas kertas sahaja. Kena buat dasar dan selepas dasar, baru ada program dan badan untuk laksanakan.
Apakah pilihan lain yang orang Melayu ada untuk membantu mereka dalam bidang ekonomi yang masih jauh ketinggalan berbanding kaum lain terutama orang Cina?
ABDUL AZIZ: Saya kaji perkara ini begini. Ramai orang tidak tahu tetapi ada orang tahu pun dia tidak buat apa kerana boleh jadi tidak penting. Dalam negara kita ini, kita bernasib baik sebab kita sebenarnya ada dua aliran kerajaan. Satu kerajaan dan yang kedua sultan atau Raja Melayu. Sejak di zaman British lagi, dalam perjanjian kita dengan British, terang-terang ada nyata di situ, kerajaan mentadbir kerajaan dan sebagainya di bawah tangan Britih dengan memakai penasihat British dan nasihat penasihat British hendaklah diikuti. Tetapi kerajaan British memberikan kuasa kepada kita iaitu satu lagi kerajaan. Raja Melayu atau Sultan adalah ketua agama dan adat Melayu. Ini daripada dahulu lagi.
Semasa British lagi ada disebut bahawa Sultan adalah ketua agama dan adat Melayu. Apa maknanya? Itu kita kena faham. Itu besar maknanya. British tidak boleh campur tangan langsung dalam hal ehwal agama Islam dan adat. Apa makna agama dan apa makna adat? Itu kita kena faham. Agama Islam bukan hukum-hakam sahaja tetapi cara hidup termasuk ekonomi. Rasulullah SAW, lepas solat, Nabi pergi kerja. Baginda adalah ahli perniagaan. Isteri baginda, Siti Khadijah pun ahli perniagaan. Apa makna adat? Adat ialah undang-undang tidak tertulis. Di England pun ada undang-undang tidak tertulis. Perlembagaan England tidak tertulis. Faham sahajalah. Adat kita pun tidak tertulis. Adat Melayu pun undang-undang. Ada perkara orang Melayu boleh buat dan ada perkara orang Melayu tidak boleh buat.
Jadi, itu British serah kepada kita sejak sebelum merdeka lagi. Semasa British memerintah kita, British buat begitu. Pada masa sama, Perlembagaan di setiap negeri ada. Kuasa membuat undang-undang ada di setiap negeri, dipanggil Dewan Undangan Negeri (DUN). Ada Sultan, penasihat British dankemudian ada dewan yang dilantik, bukan dipilih.
Setiap negeri boleh dikatakan sudah ada undang-undang agama yang dipanggil majlis agama Islam. Kalau kita tengok undang-undang itu daripada dahulu lagi, satu daripada fungsi undang-undang itu ialah memperbaiki keadaan ekonomi orang Islam dan boleh ditubuh syarikat dan macam-macam.
Pada pemerhatian Tan Sri sendiri apakah majlis agama Islam negeri tidak melaksanakan program untuk membangunkan ekonomi orang Melayu dan Islam?
ABDUL AZIZ: Inilah yang saya kata kita tersalah pandang. Kita tidak buat. Kita buat hal agama sahaja. Ahli-ahli majlis agama mengandungi ulama. Jadi, mereka buat apa dengan wang kutipan zakat, kita tidak tahu. Adalah beri derma kepada kubur dan masjid. Hal ehwal ekonomi tidak ada langsung masa dahulu.
Kemudian kita merdeka, ada dalam Perlembagaan kita, memberi kuasa kepada raja sebagai ketua agama. Dan DUN boleh membuat undang-undang tentang agama Islam. Parlimen boleh buat undang-undang tentang agama Islam bagi Wilayah Persekutuan.
Dalam undang-undang negeri, ada sebut dengan terang bahawa majlis agama Islam hendaklah menasihati sultan. Dan majlis agama Islam di Wilayah Persekutuan menasihati Yang di-Pertuan Agong. Ada disebut di sebelah atas lagi dengan terang bahawa majlis agama Islam hendaklah memperbaiki keadaan ekonomi orang Islam dan boleh menubuh perbadanan dan syarikat.
Tetapi apa yang kita buat, lebih 50 tahun merdeka? Ini kuasa kita, kita boleh pungut zakat dan buat wakaf. Kita tidak perlu bergaduh dengan bangsa lain kerana orang lain tidak boleh sentuh. Inilah perkara yang saya bincang dengan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah sebelum ini. Tuanku memang sudah faham perkara ini daripada dahulu lagi. Apabila saya sebut begini, tuanku sangat gembira. Saya minta pandangan baginda sama ada saya patut pergi menghadap setiap sultan atau Majlis Raja-Raja. - Utusan Malaysia
No comments:
Post a Comment