Thursday, October 4, 2012

Lelaki Terpesona Payudara Wanita, Ini Alasannya

SUDAH menjadi rahsia umum bahawa lelaki begitu menyukai payudara wanita. Apa alasannya? Berikut ini, para saintis berusaha menjawabnya. Dalam pelbagai budaya, digambarkan bahawa lelaki begitu terpesona pada payudara wanita. Larry Young dan Brian Alexander, dua saintis yang baru saja menerbitkan buku The Chemistry Between Us: Love, Sex, and the Science of Attraction , menyertakan ada tiga alasan yang membuat lelaki menyukai payudara wanita.

Alasan biologi
"Lelaki adalah satu-satunya mamalia yang terangsang secara seksual pada payudara, "kata Young. Wanita juga satu-satunya mamalia yang payudaranya membesar pada saat akil baligh dan kehamilan. Manusia juga satu-satunya spesis yang membelai dan mengusap payudara selama bercumbu-asmara dan seks. Rangsangan pada payudara ini juga dinikmati oleh wanita. Menurut sebuah survey, 82 peratus wanita menikmati stimulasi pada payudaranya. Dan hampir 60 peratus meminta putingnya untuk disentuh.

Pembudayaan
Penyelidikan menunjukkan, ketika dihadapkan pada payudara atau sesuatu yang berkaitan dengan payudara seperti bra, lelaki akan cenderung membuat keputusan yang buruk. Payudara merupakan komponen yang tersusun atas lemak. Dalam alam bawah sedar lelaki, wanita seperti ini kelihatan sihat. Selain itu, wanita juga kelihatan berpotensi untuk memiliki dan membesarkan anak.
Emosional
Ketika kecil, bayi biasanya mendapat susu ibu. Rangsangan ini menghantar isyarat kepada saraf menuju otak. Isyarat ini akan menyebabkan sebatian hormon oksitosin. Sebatian ini nantinya akan membentuk ikatan yang kuat antara ibu dan kanak-kanak. "Saat pasangan menyentuh dan meraba payudara wanita, otak akan menimbulkan hal yang serupa dengan apabila ibu memberi susu ibu," tutup Young, seperti paparan Dailymail.

No comments:

Post a Comment