NAMPAKNYA isu penggunaan papan tanda dan iklan bukan dalam bahasa Melayu masih tidak selesai.
Rungutan sudah kerap tersiar dalam pelbagai akhbar tetapi masalah pengabaian bahasa Melayu masih menjadi kudis dalam masyarakat.
Adakah pihak berkuasa tempatan (PBT) ada membuat pemantauan? Adakah pegawai-pegawai PBT menyemak siaran dan aduan di media massa?
Adakah mereka tidak berani bertindak atau hanya bersikap menunggu ulang tahun ke-10 aduan barulah hendak diambil tindakan?
Umum boleh melihat papan tanda dan iklan di pekan serta bandar. Tiada penggunaan bahasa Melayu, lebih mendaulatkan bahasa lain, kedudukan tulisan bahasa Melayu yang sangat kecil dalam iklan, kesalahan ejaan dan bahasa boleh dilihat di sana sini.
Hendak diberi contoh, tidak muat ruangan akhbar ini. Pada 30 April lalu, saya menulis dalam Forum Utusan Malaysia, mengadu isu sama dalam konteks tempat saya di Batu Pahat, Johor.
Sebuah premis perniagaan yang tajuk besar iklannya Cozzy Confinement Center didapati keterangan iringan semua dalam bahasa Inggeris.
Sebuah pusat perniagaan dipanggil Old Street diikuti keterangan dalam bahasa Cina tanpa sebarang perkataan dalam bahasa Melayu.
Sebuah restoran pula mengiklankan kedainya sebagai Thai Street Food tanpa sebarang penggunaan bahasa Melayu.
Sehingga kini, papan tanda dan iklan di premis perniagaan berkenaan masih kekal seperti biasa, tiada perubahan. Oleh itu, pihak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) perlu turun padang.
Meskipun pejabat DBP hanya ada di ibu negeri, mereka boleh mengatur pemeriksaan berjadual dari semasa ke semasa. Sinergi perlu diwujudkan dengan PBT di daerah-daerah.
Status bahasa Melayu termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Janganlah ada pihak mengambil mudah dan tidak ada rasa bersalah melanggarnya secara sewenang-wenang.
Slogan Kita Jaga Kita, perlu ditambah kepada Kita Jaga Bahasa Kita.
Oleh: MUSTAFFA SIRAJ, Batu Pahat, Johor.
No comments:
Post a Comment