Wednesday, February 28, 2018

Kerana DBP 'sudah mati'

Sastera, seni dan budaya sebenarnya memainkan peranan yang teramat penting sebagai pemangkin kesedaran masyarakat untuk membina sesebuah negara bangsa.

Sastera adalah contoh wadah yang nyata memainkan peranan membangunkan kesedaran khalayak dan sejak dulu mampu membangkitkan semangat nasionalisme.

Tanah tercinta ini suatu masa dulu mempunyai barisan pejuang watan seperti Usman Awang, Keris Mas, Pak Sako, A Samad Ismail, Wijaya Mala, Ahmad Boestamam dan ramai lagi yang menjadikan penulisan sebagai pencerah minda masyarakat supaya mengorak perubahan.

Sejak pada zaman prakemerdekaan mereka membaja semangat nasionalisme dalam jiwa rakyat. Sesetengahnya menggerakkan Angkatan Sasterawan '50 (ASAS 50) yang menjadikan slogan "Seni Untuk Masyarakat" sebagai kata keramat bagi meneruskan derap langkah perjuangan khalayak.

Tiada kesan pada bangsa
Namun kesan daripada sistem usang yang dibawa pemerintahan Umno sekian lama - dan lebih tampak pada hari ini - masyarakat diasuh untuk mencorak akademik berdasarkan ranking dan bukannya menatang nilai keilmuan.

Justeru peranan sastera serta budaya pun mati.

Masyarakat dipaksa atau diasuh mengejar kedudukan akademik bagi menggapai kedudukan sehingga menyebabkan sistem pendidikan kita memenjarakan pemikiran dan menghasilkan terlalu ramai robot.

Ya, ramai golongan akademia bukanlah bererti ramainya golongan pemikir. Akhirnya sistem sedia ada terbukti mencipta kelompok yang mewujudkan pemikiran kelas tanpa kita sedar.

Perlu disedari keilmuan dan akademik adalah dua perkara yang berbeza.

Tiada guna jika terlalu ramai orang memiliki PhD namun kajian yang dilakukan bagi memperoleh ijazah itu tidak membawa kesan kepada pembangunan nusa dan bangsa.

Buruan memperoleh gelaran doktor falsafah itu dibuat untuk kelangsungan hidup semata-mata dan bukannya melahirkan lebih ramai insan seperti mereka.

Jurnal-jurnal yang dihasilkan sepatutnya membawa kepada anjakan minda, bukan setaraf zine.

Malah apabila sarjana terlalu lama berkubang di menara gading mungkin ada antara mereka lupa akan dataran dan lembah gersang yang dahagakan ilmuan sejati.

Teringat bait-bait sajak Widji Thukul:

"Apa guna baca banyak buku
kalau mulut kau bungkam melulu!?"


Saya yakin, hilangnya peranan sastera dan budaya dalam mencorak pemikiran masyarakat menyumbang kepada keruntuhan sistem, khususnya pendidikan. Justeru wujudlah suatu sistem seumpama jasad tanpa roh! Itulah sistem yang ada pada kita hari ini.

Kritik sistem curang
Saya yakin masalah meruncing dalam sistem di tanah pusaka kita ini berlaku apabila Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah 'mati'.

Dulu nama-nama yang saya sebutkan di atas menjadi susuk pemikir dan pejuang tanah air dan menjadi tunjang kepada DBP.

Di DBP suatu masa dulu pernah menjadi sarang kepada para nasionalis untuk menterjemah buah fikiran mereka buat membangun pemikiran masyarakat dalam acuan budaya Malaysia.

Namun hari ini DBP telah lumpuh. Masyarakat lebih mengenal DBP hanya sebagai 'kamus'.

Sedangkan peranan DBP itu besar iaitu menjadi ejen pendesak melangkaui aspek bahasa semata-mata. Melalui persuratan, penulisan atau sastera DBP sepatutnya berfungsi sebagai medan kritik ke atas mana-mana sistem yang gagal atau curang.

'Terkuburnya' DBP menyebabkan estetika sastera dan budaya dalam acuan membangun negara bangsa telah lenyap.

Lihatlah karya-karya yang ada pada hari ini. Tepuk dada tanyalah jiwa. Adakah benar penulisan dan persuratan yang mudah digapai kini benar-benar mampu membangun jiwa anak bangsa?

Lihat pula jiran kita, Indonesia. Legasi keilmuan melalui peranan kesusasteraan mereka meresap dari generasi ke generasi! Chairil Anwar nyata "hidup seribu tahun" dalam jelmaan yang pelbagai.

Susuk seperti Ayu Utami seorang yang turut mengarang kisah cinta yang sekali imbas mungkin kelihatan seperti kebanyakan penulis di Malaysia, namun ceritanya sering mendidik dan memperjuangkan soal feminisme.

Karyanya bertindak sebagai kritik sosial masyarakat dan yang paling penting senantiasa menzahirkan kecintaan terhadap negara.

No comments:

Post a Comment