Wednesday, February 7, 2018

Kejayaan HDB Singapura Mengkagumkan...

Kecewa kerajaan tak tiru lembaga perumahan di Singapura
 Presiden Institut Ejen Hartanah Malaysia (MIEA) Alex Ting menyatakan kekesalan terhadap kerajaan yang tidak meniru kejayaan model Lembaga Pembangunan Perumahan Singapura (HDB) di negara jiran.

"Kejayaan HDB tidak dilaksanakan di Malaysia.

"Ramai orang dalam industri ini sangat kecewa, dan orang ramai sepatutnya lebih kecewa," katanya pada sidang akhbar di Petaling Jaya bersempena Laporan Sentimen Pasaran Hartanah MIEA 2018 yang dikeluarkan hari ini.

HDB adalah pihak berkuasa tunggal yang bertanggungjawab menyediakan perumahan awam yang berpatutan kepada rakyat Singapura.

Pada awalnya ia bertujuan untuk menyediakan rumah pangsapuri kos rendah dan menyelesaikan masalah setinggan di negara itu, namun agensi itu mula berkembang sebagai penyedia perumahan untuk pelbagai golongan pendapatan.

Selain pangsapuri disewakan kepada mereka yang tidak mampu membeli rumah, pihak berkuasa Singapura juga memastikan komposisi kaum bagi setiap projek sesuai dengan komposisi nasional bagi mengelakkan pengasingan kaum.

Ting berkata polisi perumahan di Malaysia memerlukan perubahan.

"Saya sangat simpati kepada golongan muda yang tidak mampu membeli rumah dengan harga RM300,000. Jika kita lihat gaji mereka untuk membayar rumah berharga RM300,000, pinjaman 30 tahun adalah kira-kira RM1,500 sebulan.

"Anda perlu memperoleh kira-kira RM5,000 sebulan, dan saya fikir ramai anak muda tidak mendapat pendapatan seperti itu," katanya.

Kerajaan sebelum ini melaksanakan pelbagai inisiatif perumahan mampu milik, tetapi ia tidak dilaksanakan secara berpusat apabila ia diletakkan di bawah beberapa kementerian persekutuan dan kerajaan negeri.

Salah satu program yang dilaksanakan secara meluas adalah Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) yang disasarkan kepada kelas pertengahan.

Bagaimanapun, Ting percaya PR1MA tidak menggunakan pendekatan yang betul.

"Saya perasan beberapa projek dilaksanakan di tempat yang salah, dan harganya bagi saya bukan betul-betul murah," katanya.

Rumah PR1MA adalah di antara RM250,000 hingga RM400,000 seunit. Ting menambah bagi Sarawak, julat kemampuan di negeri itu adalah sekitar RM200,000.

Sumber: malaysiakini

No comments:

Post a Comment