Tuesday, July 7, 2015

Kerana.......Ada Gerombolan Jahat Ingin Memusnahkan Proton

Tiga Dekad Lawan Persepsi
MUKADIMAH : PADA 7 Julai, Proton Holdings Berhad (Proton) akan menyambut ulang tahun ke-30 tahun penubuhannya sebagai pengeluar kereta nasional. Tidak ramai menyedari Proton sudah mengeluarkan sebanyak 4 juta buah kenderaan dalam tempoh tiga dekad ini.

Tidak ramai juga yang ingat bahawa Proton memiliki kelengkapan pembuatan automotif berkelas dunia iaitu Proton City di Tanjung Malim, yang menjadi antara faktor utama mengapa banyak syarikat automotif global mahu "meminang" Proton.

Sebaliknya, ramai yang memilih untuk mengingati perkara negatif, sekali gus mengakibatkan Proton berterusan berada di bawah awan gelap persepsi.

Faktor persepsi ini menyebabkan jualan Proton menyusut sedikit demi sedikit, sehingga kehilangan kedudukannya sebagai peneraju segmen kereta nasional kepada Perodua, yang merupakan kenderaan dijenama semula dari Daihatsu. Proton kini hanya memegang 17 peratus penguasan pasaran.

Keadaan menjadi agak memeranjatkan apabila data bulan April menunjukkan Proton menurun ke tangga keempat, selepas Perodua, Toyota dan Honda. Walaupun memiliki model terbaik Proton Iriz, jualannya masih lemah. "Persepsi adalah puncanya. Saya pun tidak tahu apa lagi hendak dilakukan. Kami berikan kereta bagus, pada harga bagus. Malah lebih nilai berbanding kereta lain,’’ kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang kini merupakan pengerusi Proton yang beliau sangat instrumental dalam penubuhannya 30 tahun lalu.

Ikuti wawancara wartawan Mingguan Malaysia, Johardy Ibrahim bersama Tun Dr. Mahathir sempena ulang tahun ke-30 Proton, yang antara lain beliau turut menyentuh tentang fokus beliau kepada Proton yang tidak pernah lentur, hala tuju syarikat dan pelancaran tiga model baharu tahun depan.

MINGGUAN : Bagaimana menangani isu "persepsi" yang membelenggu Proton?
Dr. Mahathir: Kami menyedari isu kualiti pada model-model sebelum ini menjadi punca kepada persepsi ini. Kereta Proton sentiasa diingati kerana tingkapnya yang tidak boleh naik. Bila sampai di Plaza Tol, pemandu yang kena buka pintu untuk membayar tol ialah pemilik kereta Proton. Itu kata mereka.

Orang tidak mudah lupa. Benda-benda buruk mereka tidak akan lupa. Benda-benda baik, mereka mudah lupakan.

Memanglah, masalah persepsi ini tercetus kerana kita sendiri. Contohnya model Preve yang dilancarkan ke pasaran agak tergesa-gesa, menyebabkan banyak aduan diterima. Selepas beberapa ketika, kami berjaya mengatasinya dan jualan Preve semakin baik.

Begitu juga dengan Iriz yang terjejas akibat persepsi walaupun memiliki ciri keselamatan dan elektronik yang setanding dengan model kereta import.

Soal kualiti kini menjadi tumpuan utama Proton. Dalam kilang pengeluaran, diwujudkan stesen kualiti untuk memeriksa kenderaan di banyak bahagian pemprosesan. Jika ditemui sesuatu yang tidak mencapai standard, ia akan diperbaiki.

Sebelum ini, pemeriksaan terhadap kereta dibuat secara rawak iaitu satu daripada 40 kereta. Sekarang, setiap kereta diperiksa dan dipandu uji bagi menilai kualiti.

Apakah komen Tun tentang pencapaian Proton sehingga 30 tahun ini?

Dr. Mahathir: Ya, sudah 30 tahun. Kita sudah mencapai kemajuan yang sewajarnya. Kereta pertama Proton hanya ada 18 peratus kandungan tempatan. Hari ini, kereta Proton adalah 100 peratus kandungan tempatan, malah bermula dari reka bentuk, ujian, model tanah liat – semuanya dibuat oleh jurutera Proton sendiri.

Pada masa ini, prestasi kami kurang memberangsangkan, atas pelbagai faktor. Sekarang, kami mahu merubah imej Proton. Ia tidak akan lagi merupakan pengeluar kereta murah, sub standard. Kami mahu mengeluarkan kereta yang boleh dijual di seluruh dunia, dan mematuhi segala piawaian termasuk di Eropah.

Pada masa ini, kita bergantung kepada pasaran tempatan. Jika pasaran asing mengadakan halangan (untuk kereta Proton) daripada segi teknologi, maka kita akan mendapatkan teknologi itu. Kami akan memperkenakan model baharu tahun depan, dan ia akan sangat berbeza dengan model sedia ada.

Dari segi kepakaran, Proton sudah memiliki jurutera-jurutera automotif untuk membawa syarikat memacu masa depan?
Dr. Mahathir:
Kesilapan masa lalu ialah mereka tidak memberikan tanggungjawab kepada jurutera kami. Ini kerana dalam pengurusan sekali pun, mereka beranggapan jurutera tidak memiliki kecekapan untuk mengurus. Hari ini, polisi kami ialah jurutera harus melakukan tugas mereka sendiri, mempelajari serba-serbi. Jika kami mahu menghantar mereka ke luar negara, kita akan lakukan.

Jurutera Proton adalah sangat cekap. Kami belajar dari kesilapan. Percayalah cakap saya. Saya sangat bangga dengan mereka. Mereka bekerja kuat, sehingga lewat ke tengah malam. Terdapat suatu semangat pada mereka. Mereka mahu bersaing, berjaya dan membina kereta yang bagus.

Antara model baru yang akan dilancarkan Proton ialah model pengganti Perdana. Apakah yang menarik tentangnya?
Dr. Mahathir : Semasa proses penyelidikan dan pembangunannya, kami menjemput bendor dan pengunjung tempatan serta asing. Apabila kereta itu ditunjukkan, reaksi yang diterima ialah 'wow! Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (pemilik Kumpulan DRB-Hicom yang menguasai Proton) telah mengambil alih sebuah syarikat pembinaan pesawat, yang juga mempunyai kapasiti untuk mereka bentuk kereta. Jadi, mereka bekerjasama dengan kami. Semua dibawa untuk membantu Proton menghasilkan kereta berkualiti.

Jurutera Proton memiliki kemahiran dan kapasiti. Masalahnya mereka tidak diminta melakukannya. Cara mudah ialah meminta orang luar buat. Misalnya kereta yang direka oleh Italdesign Giugiaro – yang kita belanja wang yang banyak. Sekarang, kami lakukan sendiri.

Dalam segmen kereta mewah, Nissan memiliki Infiniti, Toyota ada Lexus. Perdana akan menjadi kereta mewah bagi Proton.

Jalinan kerjasama Proton dengan Suzuki baru-baru ini, apakah ia menandakan Proton tidak akan menjalin kerjasama dengan syarikat lain yang berminat, misalnya dari Eropah?
DR. Mahathir:
Proton ada kerjasama dengan Honda, dan sekarang Suzuki. Ada lagi syarikat yang menawarkan kerjasama dan kita tengah mengkajinya. Cuma kita tidak mahu ada pertindihan.

Hakikatnya, orang datang kepada kami, mahu menjadi rakan kongsi kami, mahu mengadakan usaha sama, membuka kilang di negara mereka. Jika benarlah sebagaimana persepsi orang mengatakan Proton adalah syarikat yang buruk, mengapa orang luar datang kepada Proton?

Kami memerlukan rakan kongsi teknologi yang bersesuaian. Kami tidak mahu rakan kongsi yang mahu mengambil alih syarikat. Proton adalah syarikat Malaysia. Saya rasa Suzuki akan memberikan teknologi tertentu yang tidak dimiliki Proton sekarang. Kami memerlukan kepakaran dari segi pengeluaran kereta kecil. Kami bukan sahaja memikirkan pasaran Malaysia atau bersaing dengan Perodua. Kami mahu menghasilkan kereta Malaysia yang boleh dieksport.Ia tidak akan menjadi sebuah kereta Suzuki, seperti formula Perodua dengan Daihatsu. Ia mungkin sebuah kereta serba baru Proton tetapi komponennya dari Suzuki.

Bagaimana pula dengan usaha sama Proton untuk membina kereta nasional Indonesia?
Dr. Mahathir: Kedua-dua pihak telah bertemu dan menghalusi pelan tindak iaitu apa yang perlu dilakukan dan sumbangkan. Mereka telah membeli sebuah kilang pembuatan kereta sedia ada di Indonesia, dan Proton akan mereka cipta kereta. Usaha sama ini adalah bagi menghasilkan kereta nasional Indonesia tetapi Proton tetap memasuki pasaran republik itu untuk menjual kereta Proton.

Apakah wawasan Tun terhadap masa depan Proton?
Dr. Mahathir: Kami yakin, Proton akan berjaya kembali mencatat keuntungan dalam tempoh antara dua hingga tiga tahun.

Kami menjangka, model-model baharu Proton akan diterima baik. Daripada segi bilangan, kami mahu menghasilkan sehingga 200,000 buah setahun. Kami kini memberi tumpuan kepada pasaran eksport. Misalnya di Indonesia, kenderaan tujuh tempat duduk sangat disukai. Di Eropah, mereka suka transmisi manual. Kami akan mengeluarkan kereta yang memenuhi cita rasa pasaran.

Pada masa yang sama, kami akan mengeluarkan kereta Proton yang dipulih semula (reconditioned) untuk eksport supaya ia mempunyai nilai kereta terpakai.

Kami juga mempunyai kapasiti untuk mengeluarkan kereta berpemanduan sebelah kiri (LHD) bagi Preve, Persona dan Suprima. Pasaran LHD adalah lebih besar. Kami juga sudah membeli enjin Petronas, yang akan dipasang pada kereta Proton.

Mengapa Proton sentiasa dekat di hati Tun?
Dr. Mahathir:
Ia adalah permulaan kepada langkah negara bertukar menjadi negara perindustrian. Pada satu ketika, Proton sangat menguntungkan. Ia ada rizab tunai sebanyak RM4 bilion. Kilang di Tanjung Malim dibina tanpa bantuan sesiapa.
Orang mungkin tidak melihatnya sebagai suatu kejayaan. Tetapi bagi saya, ia adalah kejayaan dan saya sangat berbangga dengannya. Inilah sebab, bila saya bersara sebagai perdana menteri, saya minta menjadi penasihat kepada Proton.

Setiap Selasa, saya mengadakan pertemuan dengan pengurusan. Saya turut terlibat dalam memandu uji semua kereta baharu, termasuk yang diubah suai. Saya pandu di litar ujian dan juga di bandar, untuk mengetahui sama ada kereta itu memenuhi jangkaan saya.

Saya tahu orang kata pada usia 90 tahun seperti saya tidak sepatutnya memandu. Tetapi saya suka memandu dan masih boleh memandu uji dengan baik. Ia menyeronokkan pada saya.

Proton adalah syarikat Malaysia. Kami memerlukan kepakaran dari segi pengeluaran kereta kecil. Kami bukan sahaja memikirkan pasaran Malaysia atau bersaing dengan Perodua. Kami mahu menghasilkan kereta Malaysia yang boleh dieksport.

Sumber : utusan malaysia

No comments:

Post a Comment