Thursday, November 7, 2019

UEC Adalah Virus, Rosakkan Hubungan Antara Kaum

Pemimpin Melayu, tegaslah tolak UEC
PEMIMPIN Melayu dalam kerajaan perlu berani dan tegas menolak UEC. Mereka kelihatan berdolak dalik dengan kaum pejuang UEC, berlembut kerana nyawa politik dan akhirnya membayangkan UEC akan dihalalkan.

UEC adalah virus. Kalau virus ini tidak dibanteraskan ia akan mendatangkan penyakit yang merosakkan hubungan antara kaum yang sedia terjalin. Usaha membanteras virus yang menjadi semakin sukar dan liar selepas Pilihan Raya Umum (PRU14). Ia menuntut penglibatan, kesungguhan dan kefahaman pelbagai pihak terutama pemimpin politik.

UEC singkatan bagi Sijil Peperiksaan Bersepadu juga adalah bahan uji yang mengukur kekentalan hubungan masyarakat pelbagai kaum. Ia tidak boleh dibiarkan berlama-lama dalam landskap politik negara yang baru, rapuh dan berterusan dengan tawar menawar politik. UEC mesti diputuskan secara tegas dan pantas bahawa ia tidak dapat diiktirafkan dalam sistem pendidikan kebangsaan.

Ketegasan ini perlu supaya tidak ada ruang untuk dijadikan isu politik dalam suasana yang belum stabil ketika ini. Kekentalan politik pembuat dan pelaksana dasar adalah penting supaya isu yang menjurus kepada prasangka kaum tidak merebak pada hal-hal yang boleh mencalarkan kaum lain.

Desakan mengiktirafkan UEC adalah kesan jelas daripada kebergantungan politik kepada sesuatu kaum tertentu. Kerana kebergantungan ini membuatkan banyak tidak berani berkata dan bertindak benar demi generasi muda Malaysia pada masa depan. UEC seolah-olah akan menyihirkan siapa yang menentangnya. Amat hebat sihirnya.

Suatu hakikat yang tidak dapat disembunyikan ialah UEC cuba merobek kesepakatan yang dipersetujui dalam kontrak sosial yang seterusnya terbentuk Perlembagaan. Dalam konteks Perlembagaan di mana tercatat bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, UEC kelihatan cuba menafikan hal ini. Maknanya sistem pendidikan kebangsaan wajib menjunjung bahasa Melayu cuba dialih. Padahal kedudukan bahasa Melayu tertera jelas dalam Dasar Pendidikan Negara dan Akta Pendidikan 1996.

Sementara UEC adalah komponen yang dilahirkan dalam sistem pendidikan Cina di negara ini yang mengutamakan bahasa ibunda. Pertentangannya berlaku apabila sijil yang dikeluarkan oleh sistem pendidikan yang menolak bahasa Melayu didesak diiktiraf untuk kemasukkan institut pengajian tinggi awam (IPTA) yang berada dalam Dasar Pendidikan Negara dan Akta Pendidikan 1996.

Nampaknya “keberanian politik” sesetengah pemimpin tidak berhasil membendung gelombang yang mendesak supaya UEC diiktirafkan. Hingga satu ketika hampir diiktirafkan tetapi kerajaan menarik balik. Mujurlah gerakan massa bangkit menentang pengiktirafan UEC. Tetapi belum berjaya sepenuhnya kerana pengiktirafan sijil ini hanya ditangguh bukan ditolak.

Hujah-hujah yang bersifat akademik dan kajian yang mendalam tentang baik dan buruk UEC dalam konteks sistem pendidikan kebangsaan sudah cukup banyak dibentangkan. Tokoh dalam dunia pendidikan, budaya dan bahasa juga sudah banyak mengemukakan alasan yang cukup kuat dan munasabah menolak UEC. Tetapi pejuang UEC terus mendesak hingga menggoreskan perasaan kaum lain terutama orang Melayu dan juga Cina yang patuh pada sistem pendidikan yang mendaulatkan bahasa Melayu.

Maka adalah sangat wajar kita bertanya kepada pejuang-pejuang UEC, kenapakah dari awal lagi, (di peringkat sekolah rendah kemudian sekolah menengah) mereka memilih sistem pendidikan yang bertentangan dengan Dasar Pendidikan Negara? Kenapa pula di peringkat universiti beralih memilih IPTA yang bertentangan dengan dasar mengagungkan bahasa Cina?

Bukankah lebih baik alang-alang menongkah sistem pendidikan kebangsaan, kerana keangkuhan dan kesombongan, teruskanlah memilih universiti swasta atau di luar negara yang tidak mengutamakan bahasa Melayu? Pergilah. Tidak perlulah menganggu keharmonian dengan ugutan-ugutan politik selepas PRU14.

Kenapa tidak memilih universiti di Taiwan misalnya yang selari dengan sistem pendidikan di peringkat rendah dan menengah sekolah aliran Cina di negara ini? Maka yang kelihatan ada semacam kesengajaan untuk mencetuskan kontroversi menolak bahasa Melayu yang menjadi teras dalam Dasar Pendidikan Negara.

Pemegang-pemegang sijil UEC sebahagian besarnya terdidik dalam persekitaran yang asing, seolah-olahnya bukan di negara ini. Bahasa pengantarnya Cina dan sosialisasi antara pelajar dalam kelompok yang diasingkan dari sifat pelbagai kaum. Hal ini tidak berlaku di sekolah kebangsaan yang membina jambatan antara kaum di peringkat kanak-kanak lagi.

Kerajaan telah menyediakan sekolah kebangsaan di peringkat rendah dan menengah untuk semua rakyat. Sekolah kebangsaan bukan sekolah untuk orang Melayu. Hanya yang mempunyai agenda serong sahaja menganggap sekolah kebangsaan adalah sekolah orang Melayu. Orang Melayu sebenarnya tidak ada sekolah sendiri seperti Cina atau India yang ada sekolah vernakular masing-masing dan mendapat bantuan kerajaan.

Selepas dimanjakan dengan menyalurkan bantuan yang bukan kecil pada sekolah vernakular (sebenarnya inilah pemangkin polarisasi kaum), puak cauvanis melangkah ke depan menuntut supaya UEC di sekolah Cina diiktirafkan untuk memasuki IPTA. Untuk apa?

UEC tidak ada kena mengena dengan dasar kerajaan kerana pertama, bertentangan dengan Dasar Pendidikan Negara dan Akta Pendidikan 1996, kedua, sudah ada sekolah untuk semua kaum iaitu sekolah kebangsaan. Menuntut supaya UEC diiktirafkan adalah mengambil peluang daripada kebergantungan politik Melayu kepada bukan Melayu di negara ini.

Menuntut pengiktirafan UEC adalah satu perjuangan politik dan budaya. Ini bukan soal kualiti sistem pendidikan kebangsaan yang lemah.Tetapi ini sebagai satu peluang bagi memastikan sistem pendidikan, budaya dan bahasa Cina mengatasi kaum lain di negara ini. UEC diambil dari Taiwan kemudian mereka menuntut (memaksa) supaya kerajaan mengiktirafkan sistem yang menafikan kedudukan bahasa Melayu.

Pada peringkat awalnya memang tidak kelihatan agenda politik. Ini kerana yang tampil di depan khalayak adalah pertubuhan bukan kerajaan, Gabungan Persekutuan Pertubuhan Lembaga Sekolah Cina Malaysia (UCSCAM) tetapi lebih dikenali dalam bahasa Cina sebagai Dong Zong. Tetapi yang berada di belakang Dong Zong adalah parti-parti politik Cina di negara ini. sebahagian orang Cina sepakat tanpa mengira ideologi politik memperjuangkan kepentingan mereka termasuk UEC.

Sangat jelas bahawa seni berpolitik Cina sangat jauh ke depan berbanding Melayu. Mereka memastikan tidak berpolitik telor sebiji riuh sekampung. Agenda Melayulah. Agenda Islamlah. Tetapi sebahagian penuh kepura-puraan. Oleh hal yang demikian, sama ada Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Harapan yang menang dalam PRU14, kedua-dua belah pihak berjanji akan mengiktirafkan UEC. Dalam BN ada MCA dan Gerakan, dalam Pakatan Harapan ada DAP. Hebat.

Inilah akibatnya apabila sesetengah pemimpin tidak berani bertegas kerana bimbang faedah politik mereka terjejas. Kesungguhan politik Melayu terlalu rapuh gagal memastikan kelestarian perpaduan kaum dalam jangka panjang.

Sekolah vernakular adalah perosak perpaduan. Tetapi ironinya orang Melayu pula yang berteriak supaya sekolah tahfiz ditutup dan selamatlah sekolah vernakular.

Dong Zong bukan terlalu naif dan tidak tahu bahawa UEC bertentangan dengan Dasar PendidikanNegara dan akta pendidikan. Malah mereka mungkin lebih mendalaminya. Tetapi mereka tetap menuntut kerana UEC menjadi barang dagangan yang sangat bernilai di pasaran politik kaum negara ini pasca PRU14.

Ahli akademik dan pejuang bahasa masih bertolak ansur. Mereka mencadangkan supaya pemegang sijil UEC mendapat sekurang-kurangnya kepujian dalam subjek bahasa Melayu (selalu disebut Bahasa Malaysia untuk memadamkan Melayunya) dan Sejarah. Ini satu penolakan yang sangat diplomasi dan paling beradab. Bagaimanapun diplomasi ini tidak dihargai apabila Dong Zong menolak syarat itu.

Penolakan ini bukan kerana mereka bimbang pelajar sekolah vernakular akan gagal dalam peperiksaan subjek Bahasa Melayu dan Sejarah. Sebaliknya kerana syarat yang diberikan itu bertentangan dengan dasar mengutamakan bahasa Cina.

Hal ini disebabkan oleh sistem pendidikan Cina di negara ini mengutamakan bahasa Cina. Ini menunjukkan bahasa Cina adalah alat pembudayaan Cina yang sangat penting. Sikap caunavisme pihak tertentu menjadikan sesetengah pelajar Cina sendiri menjadi mangsa. Kalau UEC diiktirafkan sudah pasti ia akan memangsakan pelajar Cina di sekolah kebangsaan kerana rakan mereka yang memegang UEC mendapat keistimewaan.

Peperiksaan untuk mendapat UEC adalah alternatif pelajar-pelajar yang tidak mahu mengikuti sistem pendidikan kebangsaan yang mengutamakan bahasa Melayu. Siapa yang memberi kuasa atau kelonggaran untuk mewujudkan alternatif yang mengenepikan bahasa Melayu? UEC adalah suatu tindakan yang menzahirkan sikap besar kepala kaum yang perjuangkan UEC. Kamu, pemimpin-pemimpin politik Melayu dalam kerajaan sudah tidak relevan sekiranya tidak tegas menolak UEC.

Ku Seman Ku Hussain
Bekas Pengarang Mingguan Malaysia

No comments:

Post a Comment