Thursday, November 7, 2019

Ruang Untuk Chauvinist, Komunis Dan Terrorist Melakukan Kejahatan

PM janji pindaan Sosma, akta drakonian selesai tahun ini
PUTRAJAYA: Dr Mahathir Mohamad berjanji pindaan ke atas Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) dan mana-mana peruntukan undang-undang berbentuk drakonian akan selesai dalam sidang Parlimen tahun ini.

Perdana menteri berkata, pindaan itu bertujuan mengelakkan penyalahgunaan undang-undang drakonian.

“Kita mungkin tidak hapuskan undang-undang ini sama sekali, tapi akan ada perubahan di bahagian-bahagian bersifat drakonian seperti menangkap dan tahan tahanan tanpa didakwa akan dipinda.

“Termasuklah yang terdapat dalam Sosma akan dilakukan secepat mungkin,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan malam ini.

Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Liew Vui Keong dilaporkan berkata, pindaan terhadap sebahagian peruntukan dalam Sosma sudah dibincangkan Kabinet.

Mahathir bagaimanapun menafikan pindaan itu ada kaitan dengan penahanan dua Adun dan ahli DAP yang didakwa menyokong kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) minggu lalu.

“Kita dah kata nak buat janji ini sebelum ini, tapi ‘delayed’ sebab beberapa faktor. Jadi, kita fikir kena ambil langkah seberapa cepat sebab tak nak disalah gunakan.”

Sidang Dewan Rakyat selama 36 hari yang bermula 7 Okt lalu dijadualkan berakhir 5 Dis nanti.

Hari ini, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan habeas corpus yang difailkan lima suspek, termasuk dua Adun DAP yang didakwa menyokong LTTE, atas alasan ia adalah akademik.

Pesuruhjaya Kehakiman, Ahmad Shahril Mohd Salleh dilaporkan berkata, tangkapan dan penahanan awal lima lelaki itu untuk siasatan sudah luput selepas mereka didakwa di mahkamah.

Adun Seremban Jaya, P Gunasekaran bersama Adun Gadek, G Saminathan, S Chandru, V Suresh Kumar serta S Arivainthan memfailkan permohonan untuk dibebaskan daripada penahanan di bawah Sosma pada 21 Okt lalu, susulan penahanan mereka antara 10 dan 12 Okt.

Pada 31 Okt lalu, Gunasekaran, Saminathan, Suresh dan B Subramaniam didakwa memberi sokongan kepada LTTE melalui ucapan atau media sosial sejak 2014 hingga bulan ini.

Lapan lagi – A Kalaimughilan, Chandru, V Balamurugan, Arivainthan, R Sundram, S Thangaraj, M Pumugan dan S Teran – berdepan satu pertuduhan tamabahn memiliki bahan berkaitan kumpulan
pengganas itu.

Semua kecuali Subramaniam dan Sureshkumar didakwa dengan pertuduhan sama di lima negeri pada 29 Okt lalu. Mereka berdepan hukuman penjara sehingga 30 tahun atau seumur hidup, jika sabit kesalahan. - www.freemalaysiatoday.com

No comments:

Post a Comment