Saturday, July 27, 2019

Berbicaralah Dengan Isteri

Wow… Bila suami layan isteri bercakap boleh buat otak bergeliga
Tidak salah untuk dengar isteri berceloteh atau membebel sepanjang hari kerana ia mungkin akan menjana pendapatan hasil idea bernas yang timbul.

Lumrah wanita memang suka bercakap.

Tengok sahajalah di rumah, yang banyak bercakap pastinya si isteri.

Ada sahaja benda yang isteri nak cakapkan, sampaikan ada suami yang mengeluh kerana rasa rimas dan malas nak layan.

Menurut pakar, otak wanita tidak dapat menyimpan maklumat secara khusus, misalnya apa yang difikirkan di siang hari akan berlegar-legar dalam fikirannya dan perlu diluahkan.

Otak wanita menggunakan pertuturan sebagai cara untuk meluahkan perasaan.

Disebabkan otak wanita tidak mampu menyimpan maklumat, satu-satunya cara untuk wanita mengetepikan masalah ialah dengan cara bercakap mengenai perkara itu.

Jika isteri anda kategori wanita yang banyak cakap, suami jangan cepat melenting!

Mungkin melayani isteri yang banyak cakap ini anda rasa menjengkelkan, namun di sebaliknya ada kelebihan yang suami dapat.

Menurut Mohd Fhais yang berkongsi di laman Facebooknya, melayani isteri bercakap ini boleh membuatkan otak suami bergeliga.

Benarkah dakwa ini? Jom baca penjelasannya.

Tahu tak? Layan isteri bercakap boleh buat otak bergeliga.

Serius tau, semakin kerap dengar celoteh isteri semakin otak ini jadi bergeliga, selalu idea fresh datang dengan sendiri.

Padahal yang dia duk ngomel tu tak ada kaitan langsung dengan kerja pun..

Menurut kajian Profesor Madya Dr. Sabitha Marican dari UUM wanita boleh bercakap sekurangnya 20 ribu patah perkataan sehari.

Orang lelaki pula hanya 7 ribu sahaja. 3 kali ganda lebih banyak!

Sebab itu bila kita layan isteri bercakap kebarangkalian otak kita jadi lebih bijak adalah 3 kali ganda lebih tinggi daripada kita duk berborak dengan kawan lelaki.

Bayangkan jika berborak dengan lelaki, otak kita hanya akan memproses maklumat sebanyak 7 ribu patah perkataan sahaja. Mungkin kurang dari itu. Berbanding borak dengan wanita otak kita di paksa untuk proses 20 ribu maklumat sekali gus. Lebih banyak memproses akan membuatkan otak jadi lebih cepat berfikir.

Sebab inilah kenapa otak wanita 10 kali ganda lebih cepat memproses maklumat daripada otak lelaki kerana mereka dah berlatih bercakap 20 ribu patah perkataan sehari sejak kecil lagi.

Jadi memang tak hairanlah kalau isteri kita dalam kereta bercakap, basuh pinggan bercakap, lipat baju bercakap, malah tengah makan pun dia boleh bercakap. Sebabnya mereka ada kuota yang perlu dipenuhi.

Lepas ini kalau nampak isteri berceloteh jangan marah, pasang telinga betul-betul sebab mungkin idea jutaan ringgit boleh datang tiba-tiba..

Kerana setiap patah yang keluar dari mulut isteri itu pembawa rezeki…

Sumber: www.freemalaysiatoday.com

1 comment: