Thursday, June 20, 2019

Tidak Akan Berlaku Di Indonesia, Thailand, Filipina....

Papan tanda jalan bahasa Cina: Selangor jangan beri mesej salah
TIGA hari sudah berlalu selepas isu papan tanda jalan di Tanjung Sepat yang tidak mengikut titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dilaporkan, tetapi apa yang mendukacitakan hingga kini tiada sebarang tindakan bersungguh dari pihak berkuasa.

Baik di peringkat Menteri Besar, Exco berkaitan mahu pun pihak berkuasa tempatan (PBT), semua dilihat tidak begitu cakna dalam isu tersebut. Apa yang ada setakat ini hanya kenyataan bersifat ‘bangau oh bangau’ dari Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL).

Sedangkan, isu papan tanda jalan dalam bahasa Cina tersebut besar implikasinya kepada Selangor dan seharusnya, semua pihak sedar bahawa titah Sultan Salahuddin perlu dihormati serta diterjemahkan melalui pelaksanaan, bukan dengan mencari pelbagai alasan.

Ini kerana hal itu sudah diketahui umum atau dengan kata lain, ingkar kepada titah baginda. Sekalipun MDKL memberi alasan ia dibuat atas arahan bekas Exco, Ean Yong Hian, pada 2016, ia tidak lebih dilihat sebagai perbuatan saling menuding jari setelah terngadah.

Apa yang rakyat Selangor hendak tahu sekarang bilakah papan tanda jalan tersebut hendak diturun dan digantikan dengan bahasa Melayu sepenuhnya. Tapi malangnya tiada sebarang jawapan diberikan Exco berkaitan ketika dihubungi sejak tiga hari lalu.

Pejabat Menteri Besar juga seperti membiarkan PBT menyelesaikan isu berkenaan, sedangkan ia boleh diselesaikan secara amat mudah dengan hanya satu arahan ringkas daripada Menteri Besar, Amirudin Shari kepada MDKL, sepertimana dalam kes di Shah Alam tahun lalu.

Amirudin sendiri tentunya tidak mahu kepimpinannya dilemparkan dengan persepsi yang kurang enak disebabkan isu papan tanda jalan, yang keputusannya dibuat Yong Hian sebelum beliau mengambil alih jawatan Menteri Besar.

Padahal, prestasi pentadbirannya secara keseluruhan adalah amat baik termasuk membawa pelaburan tempatan dan luar negeri berjumlah RM18.947 bilion ke Selangor, sekaligus membolehkan kerajaan negeri memperoleh hasil sebanyak RM1.214 bilion sehingga 7 Jun lalu.

Oleh itu YB, bertindaklah segera dan laksanakanlah titah Sultan Selangor dengan tegas, janganlah sampai rakyat resah. Jangan ulangi atau biarkan keadaan hingga ada yang merasakan seperti cacing naik ke mata. - UTUSAN ONLINE

Alasan lapuk tak faham bahasa Melayu
Tiada alasan untuk bahasa selain bahasa kebangsaan, bahasa Melayu digunakan di papan tanda jalan di seluruh negara.

Penasihat Persatuan Linguistik Malaysia, Prof. Datuk Dr. Awang Sariyan berkata, bagi rakyat yang telah lebih 60 tahun menjadi warganegara, tidak sepatutnya ada tidak faham akan nama jalan dan tempat dalam bahasa kebangsaan.

“Selagi alasan lapuk itu diterima, selama itulah bahasa negara tidak diendahkan oleh golongan yang tidak menghargai taraf kewarganegaraan yang diberikan kepadanya.

“Daripada segi undang-undang khas, ada Undang-undang Kecil Pengiklanan yang menetapkan penggunaan bahasa di tempat awam seperti nama bangunan, premis, jalan, iklan dan lain-lain.

“Berkaitan dengan nama jalan, tidak wajar digunakan bahasa lain daripada bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi kerana nama jalan turut mewakili citra atau imej negara,” katanya ketika dihubungi Utusan Online di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini yang mendapati hampir keseluruhan papan tanda jalan dalam kawasan pekan Tanjong Sepat, Selangor yang mempunyai lebih 10 lorong memaparkan tulisan Cina.

Tambah Awang, pihak berkusa tempatan (PBT) tidak wajar berdiam diri atau memandang ringan akan tanggungjawab dalam melaksanakan salah satu dasar negara, iaitu Dasar Bahasa Kebangsaan.

“Langkah penting ialah penguatkuasaan oleh PBT yang bidang kuasanya meliputi penguatkuasaan Undang-undang Kecil Pengiklanan.

“Penyelarasan tugas yang telah dibuat dengan DBP patut ditingkatkan dalam bentuk Gerakan Badan Bertindak Bahasa Kebangsaan di Tempat Awam yang sentiasa melakukan pemantauan penggunaan bahasa di tempat awam.

“Selain itu, usaha DBP untuk memperoleh kuasa mengambil tindakan undang-undang patut diluluskan segera oleh kerajaan,” katanya. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment