Thursday, June 13, 2019

Catatan Si Tumpang

Mengamati Singapura, wajarlah Melayu insafi diri…









KUAN YEW menarik sokongan orang Melayu dengan memakai songkok ketika bertemu penduduk Kampung Tani, Singapura pada 1965. Kalaulah Tunku Abdul Rahman tidak mengalah apabila disergah oleh Kuan Yew pada tahun tersebut, pulau itu barangkali masih kepunyaan Malaysia hari ini.

TUMPANG sengaja paparkan wajah-wajah presiden atau ketua parti-parti politik tertera di atas, yang diangkat mewakili orang Melayu.

Tak kisahlah lama atau baharu ditubuhkan, atas kertas mereka semuanya mengetuai perjuangan orang Melayu. Waima, impak jika parti-parti itu diuruskan dengan baik, natijahnya memanfaatkan seluruh rakyat Malaysia berbilang kaum dan agama.

Cumanya mengapa terlalu banyak parti Melayu ini, walhal kaumnya satu sahaja - Melayu.

Kalau satu dua seperti DAP, MCA dan Gerakan, bolehlah tahan lagi. Ini sampai tujuh - Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), PKR, UMNO, Parti Amanah Negara (Amanah), Pas, Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) dan Parti Negara (Negara). Adakah ini baik kepada umat Islam Melayu di Malaysia?

Cuba renungkan ini:

Banyak udang banyak garam

Banyak tukang terbuang kayu

Banyak politik negara hancur.

Secara peribadi, apa yang Tumpang amati khususnya setahun ini, isu perpecahan dan perpaduan dalam kalangan orang Melayu kini bukan setakat terjadi antara Melayu dengan Melayu, bahkan antara Melayu bandar dan Melayu desa, Melayu dalam Bersatu serta komponen Melayu dalam Pakatan Harapan dengan Melayu UMNO dan Pas.

Bukan itu sahaja, pertentangan antara orang Melayu muda dengan yang tua juga tidak dapat dielak menyusul kelak.

Di titik manakah sekarang orang Melayu berada?

Tumpang akur orang Melayu gemar berpolitik. Banyak parti teras Melayu pun tak mengapalah. Tujuh, lapan, 10, 20. Tapi biarlah politik itu ikut model orang lain - yang terarah dan tahu apa yang hendak digapai untuk manfaat kaumnya.

Sesekali Tumpang teringat balik ungkapan Profesor Diraja Ungku Aziz, lima tahun lepas. Waktu itu katanya, tidak ramai pemimpin Melayu yang garang dan berpendirian teguh. Banyak pemimpin yang kompromi sana, kompromi sini.

“Pemimpin seperti Sir Winston Churchill, beliau tak suka kompromi. Pemimpin seperti Churchill berpendirian tetap dan berani. Soalnya siapa berani korbankan diri?” kata Ungku Aziz kepada akhbar Tumpang.

Adakah persoalan yang dilontarkan Ungku Aziz itu masih berbangkit hari ini?

Kita orang Melayu sebenarnya tidak perlu pergi jauh untuk melihat kedudukan kita di titik mana. Cukup di selatan tanah air. Sekali dua Tumpang menikmati ikan bakar di Senibong, Johor awal tahun ini menemui rakan politik di sana, Tumpang mesti mengamati Singapura di seberang yang tidak lagi menjadi milik kita.

Berapa banyakkah peristiwa kenegaraan yang telah disaksikan oleh Tambak Johor semenjak dibina pada 1923?

Memang bukan suatu soalan yang boleh dijawab atau perlu dijawab kerana hal ini tidak relevan dalam hierarki hidup seseorang.

Namun buat Tumpang, terselit satu soalan: Kalaulah Tunku Abdul Rahman tidak mengalah apabila disergah oleh Lee Kuan Yew pada 1965, pulau itu barangkali masih kepunyaan Malaysia pada hari ini. Bahawa sejarah memang diubah oleh tindak tanduk politik adalah suatu kenyataan.

Tumpang percaya isu itu seharusnya dipersoalkan oleh mereka yang bertampuk politik dan yang sayangkan negara sebagai sayangkan rumah sendiri. Buat apa serambi rumah diberikan kepada orang yang hanya menyewanya mentang-mentang si penyewanya garang dan pintar!

Dan inilah dikatakan politik Melayu itu harus melibatkan perbuatan meneladani alam sekeliling - manusia dan alam.

Belajar dari yang lampau, memandang kepada yang baik.

No comments:

Post a Comment