Friday, June 14, 2019

Filipina Berbeza Di Dunia Melayu

SEPULUH tahun selepas Melaka jatuh ke tangan Portugis pada 1511, Manila pula mengalami nasib sama pada 1521.

Magellan yang terbukti pelayar teragung dunia memimpin pelanggaran Manila itu. Sebelumnya, beliau terlibat sama di bawah Alfonso de Albuqurque menjatuhkan Melaka. Seorang pelayar muda Melayu yang cekap bernama Enrique dibawa bersamanya pulang ke Portugal.

Nama Melayu Enrique yang sebenar tidak diketahui tetapi yang pasti nama itu diberikan kepada beliau setelah dipaksa masuk Kristian. Paksaan begitu berlaku amat meluas sekali di Melaka, lebih-lebih lagi di Manila, setelah ditawan.

Itulah ‘Enrique’ yang dipanggil ‘Panglima Awang’ oleh Harun Aminul Rashid, pengarang novel sejarah Panglima Awang pada tahun 1959. Hasrat Magellan ditolak oleh Raja Portugis untuk belayar ke pulau-pulau rempah di timur dengan menyeberang Lautan Atlantik dan melalui hujung Amerika Selatan, namun hasrat beliau itu sebaliknya mendapat persetujuan dan sokongan Raja Sepanyol.

Belayarlah beliau bersama Enrique dengan segala kesukaran yang amat sangat, banyak nyawa terkorban dan kapal seangkatan musnah. Bekalan makanan untuk dua tahun dibawa bersama. Apa yang berlaku di Melaka diulangkan di Manila. Raja kota Maktan bernama Datu Lapu-Lapu mengetuai bala tenteranya berperang dengan ‘lanun’ Sepanyol-Portugis itu hingga akhirnya Manila terkulai, namun Magellan turut terkorban.

Di Manila, proses pengkristianan Katolik berlaku berleluasa secara zalim. Dalam masa yang singkat sebuah negara baharu Filipina atau ‘the Philipines’ diwujudkan , sempena nama King Philip. Melaka dan Manila berupa cetusan pecahnya dunia Melayu akibat kedatangan Portugis dan Sepanyol sebagai kuasa laut terawal.

Tidaklah diketahui dengan pasti apakah agama mereka, namun pemimpin mereka digelar Datu, seperti Datu Mustapha di Sabah, seorang Islam. Jika begitu, tidak syak lagi pengkristianan Melayu Islam Filipino berlaku paling kejam dalam dunia, selaras dengan dasar Spanish Inqusition. Ini adalah dasar dendam larutan daripada tersingkirnya pemerintahan Islam di Sepanyol di akhir abad ke-15 selepas 800 tahun memerintah di sana, sejak kemenangan King Ferdinand dan Queen Isabella.

Pecahan dunia Melayu yang paling besar berlaku pada apa yang dikenali Indonesia kini. Ia tidak jatuh ke tangan Belanda sekali gus, tetapi sedikit demi sedikit. Betawi (Jakarta) dan pulau Jawa adalah ambilan permulaan di awal abad ke-15, diikuti Sulawesi, Maluku, wilayah-wilayah Sumatera dan pelosok-pelosok lain dalam bentuk ribuan pulau. Bumi hak milik Kompeni Hindia Timur Belanda itu akhirnya berpindah ke tangan kerajaan Belanda.

Dasar-dasar kejam Belanda berlaku silih berganti di mana penghasilan rakyat murba dicukai begitu banyak hingga mereka jadi papa kedana, sedangkan Belanda menjadi negara terkaya di dunia pada abad 17.

Kemudahan pendidikan akhirnya melahirkan semangat kebangsaan menentang Belanda. Sebelum Perang Dunia Kedua, Sukarno dan Hatta memimpin kebangkitan semangat itu. Kemasukan Jepun ada rahmatnya. Kedua-dua mereka mengisytihar kemerdekaan Indonesia selepas Jepun kalah. Yang lain- lainnya sudah menjadi sejarah.

British pula mula menyusul apabila Belanda, Portugis dan Sepanyol menjadi lemah. Ia mengambil Tanah Melayu dan kekalkan kekuasaan Belanda di Indonesia sedangkan Filipina direbut oleh AS pada 1898.

Jelas sekali dunia Melayu dipecahkan dan diotek-otek oleh Portugis, Sepanyol, Belanda , British dan Amerika.

Dengan penduduk kira-kira 500 juta (50 juta bukan Melayu), sukar untuk digambarkan bagaimana rupa Melayu kini di bumi Melayu yang genap. Dari utara Luzon, selatan Thailand, barat Aceh hingga ke Irian dan perairan utara Australia, Bumi Melayu sama besar dan sama ramai dengan Kesatuan Eropah (EU). Pada hakikatnya, Sepanyol berjaya mengupilkan Filipina hingga berbeza sekali dengan pribumi Melayu yang lain.

No comments:

Post a Comment