Monday, April 1, 2019

UEC - Pemimpin PH Jangan Berdiam

Pemimpin Pakatan Harapan khususnya daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) sepatutnya menegur tindakan Peguam Negara, Tommy Thomas yang memberikan pengiktirafan terhadap Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

Sambil menyifatkan keputusan tersebut sebagai tidak masuk akal, Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) , Nasrul Ali Hasan Abdul Latif berkata, pengiktirafan tersebut telah melanggari sistem sedia ada dan tidak menghormati bahasa kebangsaan di bawah Fasal 153.
“Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik seharusnya cakna dengan isu penerimaan UEC dalam sistem pendidikan yang jelas melanggar Dasar Pendidikan Negara dan jangan terus berdiam diri sehingga terus dibonekakan DAP.

“Tindakan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching yang pantas memberi respon gembira mengenai pengumuman tersebut jelas menunjukkan hal ini merupakan agenda terancang,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurutnya, dengan jawatan yang dimiliki Tommy cuba menjadi wira kepada kaum tertentu dengan usaha menempatkan lebih ramai orang bukan Melayu dalam profesion guaman.

“Selama ini kelonggaran menggunakan bahasa Inggeris sudah cukup mencabar kewibawaan mahkamah dan adakah perlu selepas ini bahasa-bahasa lain pula diberi kelonggaran kerana kelemahan dalam berbahasa Melayu.

“Semua pihak mengetahui bahasa Melayu bukanlah bahasa pengantar utama dalam silibus pendidikan UEC.

“Sampai bila kita mahu memberikan kelonggaran begini. Sepatutnya sekiranya tidak mahir, belajar dan berusaha meningkatkan penggunaan bahasa Melayu,” katanya lagi.

Sumber: http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment