Saturday, April 13, 2019

Gerombolan Chauvanist Sedang Menunggu.....

Jangan buka ruang jadikan Malaysia ke arah republik
Perjanjian Statut Rom yang cuba ditandatangani kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada Mac lalu dilihat sebagai permulaan kepada usaha pihak tertentu cuba membuka ruang menjadikan negara ini ke arah sistem republik.

Exco Pemuda UMNO Malaysia (Pengerusi Kluster Peguam Muda), Nik Saiful Adli Burhan berkata, meskipun telah ditarik balik, hakikatnya ialah keputusan sebesar itu pernah dibuat tanpa dibentangkan di Parlimen dengan membelakangkan raja-raja dan meminggirkan pihak istana.

“Walaupun dianggap ringan oleh kerajaan, namun rakyat melihat ini sebagai permulaan membuka ruang ke arah sistem republik. Amat malang sekali jika sistem pemerintahan dan perlembagaan yang ada pada hari ini dirobek semata-mata kerana tamakkan kuasa.

“Saya ingin ingatkan kembali semua pihak tentang salah satu Rukun Negara iaitu Kesetiaan kepada raja dan negara. Jangan jadikan rukun yang lima menjadi empat. Hilang satu rukun, maka cacatlah negara,” katanya dalam satu kenyataan, di sini hari ini.

Nik Saiful Adli dalam pada itu berkata, sejak akhir-akhir ini, terlalu banyak insiden perang mulut antara pemimpin kerajaan dengan pihak istana. Katanya, perkara itu dikhuatiri berkesudahan dengan hasutan jahat terhadap rakyat untuk membenci sistem beraja di negara ini termasuk menggunakan fitnah-fitnah yang tidak pernah terfikir layak dilemparkan rakyat kepada raja.

“Peranan raja untuk memberi nasihat dan pandangan terhadap pentadbiran seharusnya dipandang positif oleh semua pihak. Raja bukanlah ahli politik yang memberi pandangan untuk kepentingan peribadi semata-mata.

“Campur tangan istana dalam pemerintahan kerajaan adalah suatu yang biasa apabila berlaku keadaan yang tidak kena lebih-lebih lagi jika melibatkan kepentingan agama, institusi raja, perlembagaan dan kepentingan rakyat secara am,” katanya.

Beliau turut memberi contoh penglibatan Raja Bhumibol Adulyadej yang sering membawa suara rakyat dengan menegur pentadbiran kerajaan Thailand serta rutin Ratu Elizabeth dengan Perdana Menteri England yang bertemu setiap minggu.

Sumber: http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment