Thursday, January 1, 2015

Satu Kampung Pelupa

BOGOTA - Sebuah kampung di kawasan pergunungan Antioqua, barat laut Colombia, menjadi tumpuan pelancong kerana keindahan semula jadinya.

Namun, apa yang tidak diketahui, Kampung Yarumal sebenarnya menyimpan ‘rahsia’ yang lebih besar kerana menempatkan populasi pesakit Alzheimer paling ramai di dunia.

Menurut laman web berita pelik Oddity Central, hampir semua penduduknya mengalami masalah nyanyuk walaupun pada usia muda dan penyakit itu dilapor diwarisi sejak turun temurun.

Laporan menyatakan, masalah itu berlaku disebabkan amalan perkahwinan sesama ahli keluarga atau saudara-mara yang diamalkan sejak 300 tahun lalu dalam kalangan penduduk Kampung Yarumal.

Kebanyakan penduduk di kampung itu mengalami pelbagai tahap Alzheimer disebabkan toksik protein yang memusnahkan sel-sel otak sehingga menyebabkan seseorang itu menjadi pelupa.

Simptom tersebut mula dikesan ketika usia pesakit masih muda sebelum mencapai usia 40 tahun.

Seorang wanita bernama Cuartas, 82, yang sihat berkata, pada usianya itu, dia terpaksa menjaga tiga anaknya yang menghidap Alzheimer iaitu Dario, 55, Maria, 51, dan Oderis, 51.

“Saya sangat sedih melihat anak-anak saya menghidap Alzheimer. Ini adalah penyakit paling seksa di dunia,” ujar Cuartas.

Walaupun berusaha merawat penyakit yang dialami secara turun temurun, tetapi kemajuan sains perubatan yang ada di pasaran hari ini tidak mampu mengubati penghidap penyakit tersebut.

Bagaimanapun saintis cuba mencari jalan untuk merawat penyakit itu dan Kampung Yarumal dipilih menjadi lokasi pertama sebagai rawatan pemulihan. 

Sumber : utusan

No comments:

Post a Comment