nuffnang

Wednesday, January 14, 2015

Lelaki atau Perempuan, Mana yang Lebih Mudah Cemburu?

Di dalam menjalani suatu hubungan pasti akan melibatkan pelbagai macam emosi jiwa, seperti cinta, amarah, kegembiraan atau bahkan rasa cemburu. Rasa cemburu merupakan rasa yang timbul kerana adanya kurang atau tidak sukanya seseorang kepada sesuatu perkara atau perasaan iri ketika orang lain mempunyai sesuatu perkara yang tidak boleh dia miliki.

Untuk masalah cemburu yang ada dalam suatu hubungan antara lelaki dan perempuan adalah kurangnya rasa suka si lelaki ataupun sang perempuan kepada suatu hal yang berkaitan pasangannya. Rasa cemburu terhadap pasangan masing-masing adalah hal yang wajar kerana perasaan yang suka atau tulus kepada pasangannya.

Lalu apakah kaum lelaki ataukah kaum perempuan yang lebih mudah diserang rasa cemburu? Beberapa orang menilai terkadang perempuan yang lebih dominan dengan rasa cemburu. Kebanyakan perempuan akan menunjukkannya jika dia sedang cemburu terhadap sesuatu perkara kepada pasangannya.

Para perempuan cenderung mempunyai rasa cemburu kerana mempunyai rasa sayang yang tulus atau sangat kepada pasangannya dan ke khawatiran yang berlebih serta adanya keinginan untuk mendapatkan perhatian lebih atau bahkan memonopoli pasangan lelakinya.

Terkadang adanya rasa takut akan pasangannya yang dekat dengan perempuan lain akan menimbulkan cemburu yang berlebihan kerana kebimbangan akan kehilangan atau putus hubungan. Kerana itu pihak lelaki, harus pintar-pintarnya menjelaskan bagaimana hubungannya dengan perempuan yang lain, yang kemungkinan besar adalah rakan-rakannya dan tetap menjaga kepercayaan yang diberikan pasangannya.

Dengan juga mengetahui batasan-batasan hubungan dalam berteman dengan lawan jenis agar pasangannya tidak selalu cemburu. Sebaliknya, sang perempuan pun harus mengerti dan tidak terlalu mengekang pasangannya. Berikanlah dia masa dan ruang untuk bergaul dengan rakan-rakannya.

Akan tetapi, banyak pula yang mengatakan justru banyak lelaki yang lebih kerap mengalami rasa cemburu berbanding para perempuan. Jika berbeza dari perempuan yang lebih sering menunjukkan rasa amarah atau cemburunya.

Hal itu berbeza dengan para lelaki, kerana para lelaki cenderung memendam apa yang mereka rasakan, agar tidak kelihatan inferior atau mengekang kekasihnya. Jadi, para lelaki cenderung akan kelihatan tabah dan tidak kelihatan lemah.

Mereka juga tidak akan menunjukkan sisi lemahnya yang bergantung kepada pasangannya atau tidak mau dibilang posesif dan menunjukkan mereka akan menunjukkan bahawa mereka boleh dipercayai.

Para lelaki pun juga akan merasakan cemburu apabila kekasihnya dekat atau akrab dengan lelaki yang lain, kerana mereka juga menyayangi kekasih mereka dan tidak mahu orang lain atau pihak ketiga merosakkan hubungan yang telah mereka bangun selama ini.

Kesimpulannya adalah para lelaki dan perempuan sama-sama boleh cemburu satu dengan yang lain. Hal ini wajar, kerana adanya rasa suka terhadap kedua belah pihak yang menunjukkan rasa sayang antara satu dengan yang lain. Jika rasa cemburu pasangan anda masih dalam taraf yang biasa-biasa saja, hal itu termasuk normal. Lain halnya, jika pasangan anda selalu mengawasi anda selama satu hari penuh, mengekang anda atau sangat disukainya kepada anda.

Sebaiknya anda mula melakukan perbincangan yang serius dan mencari akar permasalahan atau penyelesaian dari mengapa pasangan anda boleh berbuat seperti itu. Sehingga, dia mengurangkan kebiasannya tersebut. Demi keselesaan bersama serta kelanggenan hubungan anda.

Rasa cemburu terkadang bukan hanya kepada orang, tetapi juga kadang-kadang cemburu kepada hobi atau aktiviti pasangan kita yang kadang-kadang kita tidak suka. Untuk itu, anda juga perlu memulakan untuk mencari kegiatan yang positif agar fikiran anda boleh dialihkan dan fokus pada hal-hal yang lain. - Anonymous

No comments:

Post a Comment