nuffnang

Wednesday, October 22, 2014

7 Faktor Utama Berkurangnya Keindahan Bentuk Payudara

Berapapun usia seorang perempuan, keindahan bentuk payudara harus selalu dijaga. Hal ini tentu bukan tanpa alasan, sebab kita semua tahu bahawa payudara tak hanya menjadi organ ruang tubuh, tetapi juga sekaligus menjadi organ seks sekunder bagi para perempuan. Bentuk payudara yang indah mampu membuat peremuan kelihatan lebih cantik dan meningkatkan kepercayaan dirinya.

Malangnya, keindahan bentuk payudara boleh saja berkurang kerana banyak faktor, berikut beberapa di antaranya:

1 Melahirkan dan Menyusui 
Tak dapat dinafikan, fasa kehamilan, melahirkan, dan menyusui menjadi salah satu faktor terbanyak penyebab bentuk payudara berubah. Di masa kehamilan, massa payudara akan mengalami kenaikan secara semula jadi, seiring dengan semakin aktifnya kelenjar susu berproduksi.

Kenaikan massa tersebut tentunya berimbas pada semakin kuatnya kesan gaya graviti pada payudara, sehingga berpotensi membuatnya kendur dan turun.

2 Sering Mengalami Guncangan
Pelbagai aktiviti fizikal seperti sukan dan rutin harian dengan intensiti gerakan yang tinggi secara tak sedar seringkali membuat payudara mengalami kejutan-kejutan, mulai dari kejutan ringan hingga berat.

Kejutan-kejutan sebagai akibat dari aktiviti harian ini menjadi salah satu faktor yang akan membuat bentuk payudara berubah mengikut masa, terlebih jika payudara terbilang berisi.

3 Perawatan yang Salah 
Yang dimaksudkan dengan perawatan yang salah di sini adalah perlakuan yang kasar pada payudara selama melakukan aktiviti seksual. Meremas terlalu kuat, misalnya.

4 Perubahan Berat Badan 
Bagaimanapun, selain terdiri daripada kelenjar susu, payudara juga terdiri dari kelenjar lemak. Hal inilah yang menjadi alasan mengapa bentuk payudara ikut berubah seiring dengan naik atau turunnya berat badan seorang perempuan.

5 Tidak Tersangga dalam Masa yang Cukup Lama 
Seperti yang telah dibincangkan pada mata sebelumnya, gaya graviti mempunyai kesan tarikan yang cukup kuat pada payudara. Kesan tarikan ini berbanding lurus dengan massa dari payudara itu sendiri, di mana hal ini bermakna pengaruh gaya graviti akan semakin besar seiring dengan besarnya payudara.

Oleh kerananya, untuk mengurangkan kesan buruk gaya graviti, payudara perlu disangga dengan baik dan benar.

6 Penurunan hormon estrogen 
Pada perempuan, hormon estrogen menurun seiring dengan bertambahnya usia. Penurunan hormon estrogen dalam jumlah yang signifikan umumnya terjadi menjelang dan pasca menopause. Penurunan hormon estrogen berimbas langsung pada kelenjar susu sehingga mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap bentuk payudara.

7 Kesalahan Memilih Bra 
Sebagai alat bantu penyangga payudara, bra adalah item penting bagi kaum hawa yang pemilihannya tentu tak boleh dilakukan secara asal. Pemilihan bra yang tepat, baik dari segi saiz lilitan dada dan cup pelindung payudara, akan secara signifikan membantu bentuk payudara tetap indah dan selalu kelihatan sesuai.

Penting untuk diperhatikan, mengingat pertumbuhan payudara pada perempuan berbeza-beza mengikut peringkat usianya, maka pemilihan bra juga haruslah disesuaikan dengan cabaran penuaan yang dihadapi payudara sesuai tahap yang sedang dilalui.

Sumber asal : perempuan.com

No comments:

Post a Comment