Tuesday, July 8, 2014

Mimpi Indah Dengan Tidur Lena

Tidak dapat dinafikan, ada sesetengah daripada kita boleh lena secara mudah hanya dengan melentokkan kepala ke bantal.

Namun begitu, ada juga yang terpaksa mengambil masa lama dengan memusing-musingkan badan terlebih dahulu atau dengan memandang sekeliling bagi melelapkan mata.

Kesukaran untuk tidur pada waktu malam sememangnya boleh mendatangkan kemudaratan terutama kepada kesihatan tubuh badan, memberi kesan pada emosi, mengganggu prestasi kerja dan sebagainya.

Bagi anda yang mengalami masalah untuk mendapatkan tidur nyenyak, di sini terdapat beberapa cara yang boleh dilakukan untuk membantu anda mengatasi masalah tersebut:

Lakukan senaman ringan secara rutin
Senaman rutin bukan hanya membantu meningkatkan kesihatan tubuh badan, malah ia juga dapat mengurangkan masalah kesukaran untuk tidur. Senaman seperti berjalan-jalan, berenang dan berbasikal dapat meningkatkan kualiti tidur yang baik.
Namun begitu harus diingat bahawa senaman ini sebaik-baiknya dilakukan pada waktu siang. Jika melakukan senaman pada waktu malam, terutamanya tiga jam sebelum waktu tidur anda, hal ini dikhuatiri membuatkan anda terjaga. Ini kerana adrenalin semasa bersenam membuatkan anda sukar untuk tidur.

Kurangkan pengambilan kafein dan amalkan pemakanan sihat
Seperti yang kita tahu, pengambilan kafein merupakan salah satu punca utama yang menyukarkan anda untuk melelapkan mata. Jadi, bagi anda yang gemar minum kopi dan sebarang minuman yang mengandungi kafein, sebaik-baiknya minuman tersebut diambil sebelum pukul dua petang.
Selain daripada itu, pengambilan makanan yang mengandungi karbohidrat dan protein juga mendatangkan rasa mengantuk. Anda juga boleh mengambil teh herba atau susu sebelum tidur bagi meredakan keletihan.

Jauhi tekanan
Jika diri anda berada dalam keadaan tertekan, sudah pasti tidur anda akan terganggu. Oleh itu, anda perlu mengelak dan cuba tangani tekanan dengan cara yang betul. Susun jadual harian agar jadi lebih teratur.
Cara lain yang boleh dilakukan bagi mengurangkan tekanan adalah dengan mengamalkan mandi air suam sebelum waktu tidur. Anda juga boleh menggunakan bau-bauan aromaterapi bagi memberikan lebih keselesaan ketika hendak tidur.

Sumber : utusan@Kesihatan

No comments:

Post a Comment