nuffnang

Saturday, June 26, 2010

Jambatan Bengkok maruah bangsa dan negara


MENYEDARI:
Syukur Alhamdulillah, pada hari ini kita bersama-sama berada didewan ini kerana melaksanakan persidangan tahunan UMNO Cawangan 2010. Diucapkan selamat bersidang!

Baru-baru ini kita telah melihat `menang-menang’ antara Malaysia dan Singapura berhubung perpindahan stesyen keretapa dari Tanjung Pagar ke Woodland diatas dasar perjanjian Perkara-Perkara Yang Di-persetujui (POA). Pelaburan dan pembangunan akan dilakukan oleh syarikat usahasama kedua Negara ia-itu M-S Pte. Ltd. (Kenapa Pte. Ltd. bukannya Sdn.Bhd…mungkin ada perancangan jahat Singapura kot…walaupun ekuitinya Malaysia 60% dan Singapura 40%..?)

Namun disini saya (kami) berasa amat hairan kenapa perkara pembinaan jambatan baru (Jambatan Bengkok) menggantikan Tambak Johor tidak diperbincangkan. Kami melihat ada keperluan yang amat penting untuk negara dan rakyat keseluruhannya. Sepertimana yang kita semua tahu dengan adanya jambatan baru tersebut maka kita (kerajaan) dapat menyuraikan beberapa perkara yang akan menguntungkan kita seperti:
i) Kelancaran traffic ke Singapura dan sebaliknya
ii) Membolehkan kapal dagang atau pasukan keselamatan berlayar melalui Selat Johor (Selat Melaka ke Laut China Selatan …tak perlu pusing jauh! Terusan Suez di Mesir lagi sempit.). Dengan ini akan merancakkan industri perkapalan negara…kita ada Puteri Harbour , Telok Danga dan lain-lain marina lagi.
iii) Kelancaran aliran air di Selat Johor dimana akan meningkatkan kualiti air dan juga alam sekitar.
iv) Menjadi pemangkin kepada pembangunan Iskandar Malaysia dan Negeri Johor amnya.

Kami juga berasa hairan kenapa ada cadangan membina jambatan ketiga untuk menghubungkan Johor dan Singapura… apakah wajar dilaksanakan?Akan dibina untuk Singapura atau Malaysia? Bagaimana dengan jambatan baru yang mengantikan Tambak Johor? Selesaikannya dulu!
Rakyat melihat kegagalan tersebut sebagai keDAYUSAN kerajaan yang memerintah. Almarhum DYM Sultan Iskandar ada menitahkan supaya Tambak Johor dirobohkan dan digantikan dengan yang baru! Adakah titah ini akan dilaksanakan? Kalau tidak! adakah kerajaan sekarang MENDERHAKA kepada sultan Nya? Selalunya pelbagai alasan diberikan atau pemimpin kita yang takut kepada Singapura…!

Tidakkah pemimpin kita berasa malu selepas kita berputih mata dalam kes Batu Putih atau diatas kedaulatan kita keatas Tanjung Pagar…!

MENCADANGKAN:
Dari sedikit fakta-fakta diatas saya (kami) mencadangkan dan menggesa Kerajaan Malaysia supaya mempercepatkan pembinaan jambatan baru (bengkok ataupun lurus-wilayah kita adalah hak kita) diteruskan demi kepentingan Negara dan maruah Bangsa !!

usul ini telah diterima dan disokong sebulat suara pada persidangan UMNO caw. R/P
Stulang Laut, Johor Bahru pada 30-05-2010
(No. ahli : 00319734)

No comments:

Post a Comment