Wednesday, July 8, 2020

Guna Buruh Kera, UK Henti Jual Produk Kelapa Thailand

Kera dipaksa panjat pokok, petik, kupas buah kelapa
LONDON - Empat peruncit United Kingdom (UK) telah mengecualikan produk Thailand yang berasaskan kelapa dari pasarannya.

Tindakan berkenaan dilakukan setelah mereka menerima laporan bahawa Thailand menggunakan kera sebagai buruh di beberapa ladang di negara itu untuk memetik buah kelapa.

Memetik laporan penyelidikan PETA Asia, akhbar Telegraph berkata, haiwan berkenaan turut dilatih secara paksa di ladang untuk memanjat pokok, memetik dan mengupas buah kelapa bagi menghasilkan pelbagai produk termasuk santan, tepung dan minyak.

Menurut PETA Asia, beberapa petani yang disiasat telah menghasilkan produk jenama Aroy-D dan Chaokoh, iaitu dua pengeluar santan utama Thailand.

“Kami berharap supaya pembekal kami mematuhi standard pengeluaran sepanjang masa dan kami tidak akan bertolak ansur dengan sebarang bentuk penyalahgunaan haiwan dalam rantaian bekalan kami,” kata salah satu peruncit berkenaan.

Sementara itu, peruncit terbesar di UK, Tesco menegaskan bahawa pihaknya tidak akan menjual produk yang menggunakan buruh kera – seperti yang dikenal pasti oleh PETA.

“Kami tidak bertolak ansur dengan amalan ini dan akan mengecualikan produk dari penjualan,” kata seorang jurucakap. -Agensi

No comments:

Post a Comment