Wednesday, November 8, 2017

Apabila Pencerca "Mahathir a/l Iskandar Kutty" Dilupakan

Perlukah Dr M mohon maaf kepada Bugis?
Utusan Online melaporkan berkenaan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang enggan memohon maaf terhadap kenyataan beliau mengenai 'hubungan Najib dengan Bugis’.

Laporan itu menyebut: “Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini menegaskan bahawa beliau tidak akan membuat sebarang permohonan maaf secara terbuka ekoran kenyataannya yang dianggap menghina masyarakat Bugis.”

Bagaimanapun, Utusan Online turut melaporkan, Mahathir juga mempertahankan ucapan beliau ketika perhimpunan haram di Selangor baru-baru ini dan diulang beberapa kali di Jelajah Semarak di Kemaman, Terengganu malam Rabu lalu bahawa kenyataan itu hanya ditujukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jelas dan nyata kenyataan itu bukan tuduhan secara menyeluruh kepada keturunan Bugis. Sebaliknya tuduan itu khusus kepada orang Bugis yang bernama Datuk Seri Najib Tun Razak.

Jika demikian, kenapa etnik Bugis lain sama ada di Malaysia atau kepulauan Melayu begitu sensitif dengan kenyataan itu?

Kenapa mesti Mahathir perlu memohon maaf secara terbuka serta menarik balik kata-katanya?

Anehnya, Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim turut mengheret dirinya dengan mengatakan kononnya Mahathir yang menghina keturunan tersebut.

Kesannya, ada Perhimpunan Pemuda Bugis Makasar Indonesia (PPBMI) yang mengancam untuk mengadakan demonstrasi di Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia jika Pengerusi Pakatan Harapan itu tidak memohon maaf.

Pembodek Najib
Sungguh pelik apabila Utusan Malaysia atau Utusan Online tidak pun memainkan isu sebesar ini ketika Mahathir dihina dan dituduh sebagai keturunan Kerala.

Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menyebut perkara itu tidak pula diminta menarik balik kenyataannya yang mengungkit sejarah Mahathir yang berketurunan India dan menuduh beliau mempergunakan Melayu selama 22 tahun semasa pentadbirannya.

Malah Zahid, yang juga menteri dalam negeri sehingga menunjukkan salinan kad pengenalan (IC) Mahathir, yang memaparkan namanya sebagai "Mahathir a/l Iskandar Kutty".
Pelik apabila tiada pula orang keturunan Kerala serta Mamak yang menunjuk perasaan, sama ada di Malaysia atau di India kerana kenyataan Zahid itu.

Atau mungkin di sini atau di India, Mamak dan yang berketurunan Kerala lebih terbuka dan tidak sensitiif sangat mengenai isu yang ditujukan kepada Mahathir oleh orang bawahan Najib.

Juga mungkin yang cuba menghangatkan suasana dan isu ini adalah pembodek Najib, walaupun tahu bahawa orang Bugis yang satu inilah yang sedang memporak-perandakan etnik lain di Malaysia, termasuk Jawa, Boyan, Minangkabau, Patani, Riau dan sebagainya.

Mungkin juga jika serangan begini hanya ditujukan kepada seorang lagi Bugis – Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman yang turut mengaku keturunan Bugis – tumpuan tidak sebegini besar.

Malah, tiada pun etnik Bugis (kalau ada) di Terengganu akan sensitif sedemikian rupa.

Najib pastinya akan dipertahankan oleh konco-konconya dalam apa juga segi dan ruang, apa lagi pilihan raya umum (PRU) ke-14 sudah sangat hampir ke tarikhnya.

Namun satu perkara yang rakyat sedar ialah, apa yang dikatakan oleh Mahathir itu memperkukuhkan lagi kenyataan beliau sebelum ini bahawa kedudukan Najib semakin genting dan kepimpinan perdana menteri Malaysia ketika ini mempunyai banyak ruang yang boleh dipersoalkan.

Oleh : Hambali Abdul Latiff

2 comments:

  1. Harus diingat, keturunan tak boleh diubah tapi mengelar sesuatu keturunan itu yang menjadi soal titik bicara.

    ReplyDelete
  2. Terima kaseh diatas teguran dan ingatan tuan...!

    ReplyDelete