Thursday, August 3, 2017

Kisah Silam Jawa Mengutuk Mamak

Kebelakangan ini, terdapat beberapa perbincangan mengenai minoriti, iaitu golongan “Mamak” di negara kita.
Pertamanya, terdapat ura-ura untuk mengesahkan golongan India Muslim sebagai Bumiputera. Status itu sendiri, Bumiputera, sangat kontroversi dan kadang-kala sensitif untuk digunakan. Lebih-lebih lagi ia – status itu – menunjukkan terdapatnya satu padang yang tidak rata.

Sesungguhnya, status kaum Mamak sebagai Bumiputera di Malaysia bukanlah sesuatu yang baharu. Persatuan India Muslim Malaysia (Permim) pernah menyuarakan hasrat golongan ini dan menyatakan bukan semua daripada lebih 700 ribu India Muslim di negara ini terdiri daripada golongan berada.

Ramai berpendapat umpanan untuk memberikan kaum India Muslim status Bumiputera adalah taktik politik yang licik menjelang pilihan raya. Justeru, dedak politik tersebut kurang diperhatikan umum apabila ditabur kerana sasarannya kecil.

India Muslim kembali mendapat perhatian apabila status bangsa bekas perdana menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad, dikirai secara semberono. Maka perhatian kembali disorot kepada kaum Mamak.

Bukanlah satu rahsia sama sekali, golongan Mamak di alam Melayu berkuku dan berkuasa di bawah tampuk pemerintahan raja-raja Melayu sejak lama dahulu.

Mamak dari utara ke selatan
Ketika pemerintahan Sultan Muhammad Shah (1424), menantu Seri Nara Diraja adalah seorang India Muslim yang diberi nama Mani Purindam. Anaknya Tun Ali kemudian menjadi bendahara, dan cucunda Tun Ali, Raja Kassim ditabal menjadi sultan dikenali sebagai Sultan Muzaffar Shah.

Lama kelamaan, golongan Mamak terus menularkan pengaruhnya lantas memegang jabatan penting di era Kesultanan Melayu Melaka, antara lain Temenggong Tun Tahir, Bendahara Tun Mutahir dan Temenggong Tun Hassan.

Dalam rekod sejarah, secara senyap, terkesan pertembungan kuasa Jawa dan Mamak di istana Melaka khusus ketika pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah yang akhirnya memenangkan kaum Mamak.

Kejatuhan Melaka ke tangan Portugis tidak mengecilkan pengaruh kaum India Muslim, malahan di utara Semenanjung, golongan Mamak memegang kantung duit kerana bakat berdagang dan berniaga mereka. Antara yang terkenal ialah Nabon Mamet Amichan yang menjual gajah untuk istana Melayu sekitar tahun 1577.

Di utara, kehadiran India Muslim jauh lebih awal dari pendudukan Inggeris di Pulau Pinang dalam tahun 1770. Di pulau itu, saudagar Kader Mydin Merican dan Muhammad Nordin Merican pesat membangunkan industri tekstil sehingga menjadi kaya-raya. Sehingga hari ini, golongan Mamak menunjukkan kebolehan berjual beli yang luar biasa dan itu terzahir pada restoran Mamak yang bercambahan.

Oleh kerana sumbangan besar yang diberikan, kaum Mamak merasakan mereka wajar diberi status Bumiputera.

Harus diingat, Mamak tidak boleh dipukul rata sebagai “India” sahaja kerana dalam kalangan mereka sendiri terdapat pecahan identiti yang lebih kompleks. Terdapat kaum India Muslim datang dari Kerala, Gujerat, Benggal dan ada juga yang berketurunan Pashtun. Di Kedah, dan Pulau Pinang mereka membekal sirih, membuka kedai runcit, atau barang kemas dan ada yang terlibat dalam industri pelayaran.

Reputasi Mamak yang bijak berniaga dan makmur-berada mendorong bangsawan Melayu untuk mengahwinkan anak gadis mereka dengan kaum itu.
Jika Sejarah Melayu mencatat pernikahan silang budaya antara Melayu dan India Muslim di Melaka sebelum 1511, maka bukan aneh jika Kader Mydin Merican sebagai contoh berjaya merebut hati puteri Kedah, Wan Maheran (lebih dikenal sebagai Mak Mah). Perkahwinan mereka itu berlangsung sekitar tahun 1821.

Kempen Wahhabi Jawa melawan Mamak
Kekuatan kaum India Muslim menimbulkan kedengkian kelompok tertentu yang lain.

Pada 1850, seorang Jawa yang dipengaruhi ajaran Wahhabi, Abdul Ghani, melancarkan kempen menidakkan kuasa kaum Mamak di Pulau Pinang dan Kedah.

Alasan Ghani adalah kaum Mamak terpesong daripada Al-Quran dan Sunnah. Terdapat banyak ritual kaum Mamak yang dipertikaikan Ghani, dengan alasan ia tidak menepati ajaran Islam sebenar.

Seperti disebutkan pengkaji, Erni Budiwanti dalam artikelnya “Malaysian Indian Muslim’s Oscillating Identity: Swinging Between Home and Host Countries”, India Muslim ikut menyambut (atau lebih tepat berkabung) di hari-hari kematian wali mereka antara lain Syeikh Abdul Kadir Jailani (antara 1-10 Rabiul Akhir), Syeikh Shahul Hamid (antara 1-10 Jumadil Akhir), atau Azmir Syarif (disambut antara 1-10 Rejab). Kaum Wahhabi seperti Ghani sangat rimas dengan sambutan sedemikian.

Lebih dahsyat menurut pemerhatian Ghani, sang Jawa yang dipengaruhi ajaran Wahhabi itu, pada 1850, terdapat pengaruh Syiah dalam ritual dan majlis anjuran kaum India Muslim.

J.D Vaughan, dalam ‘Notes on the Malays of Pinang and Privince Wellesley’ misalnya menyebutkan 10 hari Muharram diperuntukkan untuk perarakan perkabungan mengenang syahidnya Saidina Hussein di Karbala.

Sebetulnya, kekayaan budaya sufi dan kecintaan terhadap ahlul bait (keluarga Nabi) sangat mendasar dalam kehidupan harian kaum Mamak menyebabkan Ghani sang Wahhabi menjadi sangat alergik dan menyusun kempen membanteras amalan yang didakwa terkeluar dari Islam ini.

Mamak lawan balik
Kaum Mamak mengambil inisiatif membalas tindakan Ghani dengan hanya mendanai masjid, dan madrasah yang menggunakan bahasa vernakular, Tamil dan Benggali.

Usaha Ghani terus tertempelak dan makan diri. Kekuatan ekonomi kaum Mamak membolehkan mereka menyokong Liga Pemikir Bebas yang kemudian di sekitar Lebuh Chulia, Pulau Pinang, menjadi pangkalan kaum reformis atau Kaum Muda. Bersama-sama golongan Peranakan (Arab kacukan Melayu), Mamak mensasarkan kaum tradisionalis.

Meskipun kebanyakan yang terlibat dengan gerakan Kaum Muda itu terdiri daripada Malabari dan Chulia, kerjasama Arab-Mamak ini sangat mungkin kerana adanya faktor segelintir Mamak dari Kerala itu sendiri adalah daripada golongan kacuk Arab, atau dinamakan “Thangal”.

“Thangal” adalah golongan dari Yaman (Ba-Alawi) yang berhijrah ke Kerala, India dan menetap di sana sejak abad ke-17. Mereka kemudian berhijrah ke Malaya. Thangal juga antara lain menggunakan nama keluarga “Kutty” dan “Koya”.

Antara Thangal yang terkenal adalah Profesor K Ali Kutty Musliyar, bekas editor jurnal Sunni Afkar dan Sayyid Muhammad Jifri Muthu Koya, ulama terkenal Kerala graduan Darul Ulum Lucknow di India.

Justeru, kaum Thanghal tidak semestinya tepat dirujuk sebagai “Mamak”, malah di Kerala, Thangal adalah dihormati kerana darah keturunan Sayyid.

Seperti mana diperlihatkan, kewibawaan Mamak dalam bidang politik dan ekonomi sangat menyerlah dalam sejarah negara kita. Sukar untuk menafikan jasa dan sumbangan mereka begitu sahaja.

Mamak boleh melawan. Personaliti dan jati diri kaum India Muslim ini yang dasarnya adalah psikologi kelompok minoriti pendatang (immigrant psychology) menjadikan mereka berani. Itu juga mungkin menjadi kekuatan kempen balas untuk Ghani, sang Wahhabi Jawa, bagi menolak amalan tertentu kaum Mamak dalam 1850 gagal teruk.

Oleh:  Faisal Tehrani

No comments:

Post a Comment