Saturday, July 29, 2017

4 Cara Buatkan Pasangan Merasa Bahagia


Kemenangan dari sebuah hubungan adalah kebahagiaan. Ketika hal tersebut tak digapai maka ketidakharmonian akan mengancam. Adakah anda sempat merasakannya? Jika ya ikuti beberapa perkara berikut sebelum hubungan berada di ambang kehancuran.

Hakikat sebuah penikahan adalah mencapai kebahagiaan daripada kedua-dua belah pihak. Hubungan yang sihat tak hanya mewujudkan keharmonian, tetapi juga membuat mereka yang terlibat di dalamnya menjadi sihat dan terhindar daripada stres.

Meski pada kenyataanya menjaga hubungan bukan perkara mudah, apatah lagi apabila pasangan mendadak diserang virus kesedihan kerana sesuatu hal, namun jangan dulu berkecil hati.

Dengan sedikit helah, seulas senyum akan kembali tersungging di bibir pasangan. Apa saja caranya? Berikut ulasannya....

Membuat penyesuaian
Ini bukanlah masa yang tepat untuk merengek atau bekerja ekstra melakukan hal apapun. Semakin anda berada di sana dan mendengar tanpa diadili, maka dia akan lupa kehadiran anda.

Oleh itu, segera buat penyesuaian ketika dia sedang dilanda kesedihan. Dia pun perlu tahu bahawa sebenarnya anda peduli tentang dia, dan bahawa anda berada di sana untuknya.

Selalu menyokong
Bersikaplah peka dan mencari tahu bila dia memerlukan anda. Anda tidak perlu harus mengetahui apa yang harus dikatakan atau dilakukan, tapi sekurang-kurangnya kehadiran anda akan membuat dia berasa lebih baik.

Kalau pun memberikan masukan, sebaiknya elakkan kata yang bertele-tele dan kasar.Tanyakan pula perasaan dia dan bagaimana anda boleh membantunya.

Beri perspektif baru untuknya
Ingatkan dia tentang semua hal yang harus dia syukuri. Orang yang kurang berbahagia cenderung melupakan apa yang telah mereka capai, dan tidak tertumpu pada kesempatan yang hilang, kegagalan masa lalu, dan segala sesuatu yang mereka rasakan senang untuk melakukannya.

Nah, inilah saatnya anda menyuntik spirit untuk dia. Tawarkanlah kekuatan untuknya dan buatlah dirinya kelihatan menonjol dengan segala yang telah diraihnya. Mungkin untuk saat ini dia tidak akan mendengar langsung, tetapi kata-kata anda akan menjadi bahan pertimbangan untuknya dalam mengambil keputusan.

Jangan berikan tekanan kepadanya
Berikan dia support dari dua arah. Di satu sisi, idea-idea anda akan dikemukakan dan tidak pernah terlintas dalam fikirannya. Namun di sisi lain, terlalu bersemangat bicara pun akan terdengar seperti ceramah yang membosankan.

Dalam keadaan itu pandai-pandailah untuk mengukur suasana hatinya, dan berilah dia sokongan mengenai apa yang perlu dilakukan agar dirinya merasa lebih baik.

Ujilah dirinya dengan sesuatu yang sangat sederhana. Jika dia kelihatan menerima, teruskan pendapat anda padanya. Namun jika dia tidak menerimanya, maka tahan nasihat anda sementara waktu sampai dia jauh lebih terbuka mendengar idea-idea anda. 

Anonymous

No comments:

Post a Comment