Monday, March 9, 2020

Melihat Hati-Budi DAP

Kurang santuni Melayu, DAP kena berubah
Mutakhir ini, negara kita sedang menghadapi krisis politik yang tidak pernah ditempuhi dalam sejarah Malaysia. Krisis ini tercetus kerana pergolakkan kuasa dan pengaruh antara dua buah parti iaitu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan PKR.

Krisis ini melibatkan beberapa personaliti — seorang yang susah melepaskan kuasa kepada bekas musuh ketatnya, seorang lagi mempunyai obsesi lebih 20 tahun dengan jawatan Perdana Menteri dan seorang lagi yang telah, atau seolah-olah dipaksa keluar oleh presiden partinya sehingga terdesak dan sanggup mencaturkan kerjasama dengan parti politik yang dahagakan kuasa berserta beberapa orang ahli politik yang tidak amanah dan bersih.

Namun begitu, mangsa yang dipersalahkan adalah DAP, (Umno/PAS/GPS tidak mahu bersama DAP dalam kerajaan, terdapat juga desas-desus bahawa PPBM tidak senang dengan keberadaan DAP) dan pada pendapat saya, semua ini disebabkan oleh kelemahan-kelemahan DAP yang begitu nyata sehinggakan sahabat berbangsa Melayu saya tidak sanggup untuk memberikan sokongan penuh kepada parti politik ini.

Kelemahan-kelemahan besar DAP adalah seperti berikut:

1. Parti Rasis, ‘Anti-Melayu’ dan ‘Anti-Islam’
Sering kali dakwaan ini dilemparkan oleh musuh politik DAP dan barangkali terdapat sedikit kebenaran disebalik omongan ini.
DAP adalah parti berbilang bangsa dan agama yang seringkali melaungkan konsep meritokrasi dan bangsa Malaysia, manakala majoriti penyokong parti di peringkat akar umbi, secara kebetulan, terdiri daripada rakyat berketurunan Cina dan India.

Sebagai parti yang tidak menggunakan acuan kaum (seperti Umno dan PPBM) atau agama (seperti PAS dan Amanah), DAP tidak mengenengahkan agenda Bumiputera, agenda Islam dan segala macam polisi yang hanya memberikan kelebihan kepada hanya satu agama atau bangsa sahaja.

Sebagai ahli dan penyokong DAP, saya memohon maaf kepada kesemua sahabat Melayu-Islam yang terasa dengan perkara sebegini.

Sememangnya DAP harus menerima hakikat demografi dan sejarah Malaya/Malaysia serta akur bahawa majoriti di Malaysia ialah Melayu-Islam dan perlembagaan Malaysia memberikan kedudukan istimewa kepada kaum Bumiputera.

DAP mesti memulakan proses merangka satu agenda Bumiputera dan Islam yang komprehensif yang seharusnya sudah lama dimuktamadkan.

Selama ini, DAP melepaskan tanggungjawab ini kepada parti komponen atau parti sekutunya dan saya merasakan bahawa ini adalah satu kegagalan tanggungjawab sebagai sebuah parti politik arus perdana di Malaysia.

Saya berharap pimpinan DAP mengambil pedoman dan memperbaiki diri serta mengambil kira keperluan ini agar kita juga dapat merangka sesuatu pendekatan yang lebih mesra kepada Melayu-Islam.

2. Parti ‘Anti-Raja’
Dakwaan ini berasaskan tingkah laku DAP dan beberapa pemimpinnya yang tidak menghormati tradisi dan budaya yang mengambil kira acuan Raja Berperlembagaan, Raja-raja Melayu dan adat istiadat Melayu.
Kita pernah mendengar berita bagaimana wakil rakyat mengingkari titah Tuanku untuk berpakaian mengikut formality (bersongkok, bertudung) untuk majlis rasmi/persidangan dewan, menolak penerimaan pingat dan penghormatan daripada Sultan-sultan, tidak mendekati dan menghormati pihak istana dengan secukupnya (mengeluarkan kenyataan yang dilihat sebagai ingkar).

Sekali lagi, saya memohon maaf, sebagai ahli dan penyokong DAP, atas kekurangan ini. DAP mesti mengkaji semula pendekatan yang diambil apabila berhadapan dengan institusi raja yang disanjungi, yang dimuliakan dan sangat penting dalam pentadbiran Malaysia.

Saya merupakan seorang penyokong sistem raja berperlembagaan (di Malaysia, UK, Jepun). Ianya merupakan satu sistem kerajaan yang lebih baik berbanding dengan sistem republik (seperti mana yang diamalkan di Amerika Syarikat) di mana keadaan politik di sana boleh memecah-belahkan rakyat mengikut anutan politik sehinggakan perpaduan rakyat tidak diutamakan.

Raja-Raja Melayu bukan sahaja Raja kepada orang Melayu dan Islam, tetapi kepada semua rakyat Malaysia.

DAP mesti menjaga tingkah laku, berhenti menolak kurniaan darjah dan penghormatan (yang berpotensi dilihat sebagai satu penolakkan terhadap institusi raja), menghormati dan menghargai nasihat daripada institusi raja, dan mengambil inisiatif untuk mendekati dan menunjukkan taat setia mereka kepada Raja-Raja Melayu.

3. Parti yang angkuh dan cauvinis
DAP sangat berpandukan ideologi untuk satu negara berasaskan merit, bersih dan adil tanpa kompromi.
Dalam usaha untuk mencapai impian “Malaysia untuk Rakyat Malaysia”, DAP bertindak angkuh, sehingga mencerca dan merendahkan individu atau parti lain (sebagaimana cara seorang timbalan ketua menteri/speaker/ahli parlimen yang bercakap secara terbuka sehingga mengguris hati orang lain, seorang .enteri DAP mencerca kerajaan negeri Kelantan dan Sarawak berhubung isu kewangan negeri, walaupun mungkin benar dakwaannya) dan ini boleh dilihat sebagai perangai angkuh dan cauvinis.

Sikap sebegini bukanlah dilakukan oleh kesemua pemimpin dan ahli parti dan benarlah pepatah Melayu ada berkata, ‘kerana nila setitik, rosak susu sebelanga’.

Pemimpin DAP harus menerima hakikat bahawa tidak ada sesiapa pun yang mempunyai kata pemutus utama sehingga memaksa semua orang menerima segala kenyataan yang dikeluarkan.

Sekali lagi, saya meminta maaf kepada semua yang telah tersinggung dan terkilan dengan kenyataan dan perilaku beberapa pemimpin ini.

DAP mesti muhasabah ke atas apa yang telah berlaku dan mengubah tingkah laku serta mengamalkan pendekatan yang lebih mesra dan berhati-hati terhadap sensitiviti rakyat Malaysia.

4. Parti Cina
DAP dilihat terlalu fokus kepada kepentingan orang Cina dek kerana mahu kekal berkuasa dan struktur parti yang mempunyai penyokong Cina yang ramai (ada kalanya mengeluarkan kenyataan yang keras) sehinggakan masyarakat umum berasa parti ini seperti sebuah parti alternatif kepada MCA dalam pelbagai isu yang melibatkan rakyat berbangsa Cina (seperti isu khat, sekolah venakular) dan pendekatan ini dilihat bercanggah dengan prinsip ‘Malaysian Malaysia’.
Maka, sekali lagi, saya memohon maaf kepada mereka yang tersinggung dan terasa hati dengan perjuangan DAP.

DAP mesti memperjuangkan hak semua kaum secara sama rata. DAP mesti lebih menyantuni masyarakat kampung khususnya orang Melayu seperti majlis perkahwinan, berkhatan, pengebumian jenazah, ibadah korban dan sebagainya.

Terdapat ramai ahli baru berketurunan Melayu Islam menyertai parti ini dan barangkali pimpinan atasan parti terlepas pandang keperluan untuk menjenamakan parti kepada sebuah parti yang lebih inklusif, meraikan kepelbagaian dan mengangkat suara pemimpin muda agar parti ini kekal relevan pada masa hadapan.

Selain itu, saya juga berharap pimpinan utama parti dapat mengamalkan nilai kesederhanaan, merendah diri, mesra dan lebih terbuka menerima kritikan tanpa menggadaikan prinsip perjuangan.

Saya juga berharap rakan-rakan Melayu-Islam saya dapat bersabar dan memberikan sepenuh kepercayaan kepada parti ini untuk mengkaji semula dan merubah pendekatan mereka agar parti ini lebih dihormati dan diterima oleh masyarakat pelbagai bangsa di Malaysia.

Saya yakin, DAP dapat membuktikan dirinya sebagai sekutu yang setia dalam usaha mengangkat Malaysia sebagai sebuah negara yang aman, makmur dan sejahtera.

Coretan ini adalah pandangan peribadi saya yang secara kebetulan memegang posisi kecil tetapi amat bermakna untuk saya ketengahkan pandangan ini demi maslahat parti kita.

Oleh: Chris Tay

No comments:

Post a Comment