Friday, December 25, 2020

Disebalik Wajah Penceroboh....

DAP bela penceroboh tanah?
BANGI – Pelik! Mengapa parti tamak haloba, DAP sering membuat tindakan yang bertentangan dan bercanggah daripada undang-undang negara?

Demikian persoalan ditimbulkan rata-rata pengguna media sosial terhadap sikap DAP yang kononnya tunjuk ‘hero’ kepada pihak atau individu yang terbukti bersalah.

Sikap parti itu jelas dalam beberapa isu sebelum ini, termasuk pembinaan kuil secara haram dan pencerobohan tanah milik kerajaan Pahang di Raub.

Semalam, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP, Chow Yu Hui menyifatkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan menolak semakan kehakiman difailkan 204 pekebun durian Raub, sebagai mengecewakan.

“Hak masuk (ke tanah kebun) tidak diberikan, kami semua rasa hampa,” katanya.

Membidas kenyataan ADUN Tras itu, pemilik akaun Facebook Nordin Sariju berkata, sebagai wakil rakyat, Yu Hui sepatutnya menegakkan undang-undang, bukan menjaga kepentingan kaumnya sahaja.

“DAP, jika kaum dia langgar undang-undang tidak salah. Parti paling rasis,” tulis Mohd Radzuan Ibrahim.

“Baguslah kecewa. Semoga tahu diri negara ada undang-undang,” kata Solehah Remot.

Sementara itu, Mazrul Firas berkata, meskipun permohonan pekebun ditolak, tetapi mereka masih tidak didakwa dan dibiarkan bebas walaupun jelas menceroboh.

“Patut perlu denda sebab berapa banyak mereka dah tebang balak dekat kawasan itu,” tulis Hantu Hantu.

“Kerajaan Malaysia jangan mengalah jadi kerajaan yang berdaulat yang punya undang-undang,” kata Ali Roxtam.

Semalam, mahkamah memberikan dua alasan dalam menolak permohonan plaintif, iaitu pekebun tidak seharusnya membuat permohonan kebenaran semakan kehakiman kerana notis pengosongan yang dikeluarkan pentadbir tanah, bukanlah satu keputusan atau tindakan yang boleh disemak di mahkamah.

Selain itu, mahkamah juga mendapati pekebun ialah penceroboh di tanah berkenaan, justeru Sebagai pihak yang menceroboh, mereka tidak mempunyai locus standi (hak di sisi undang-undang) untuk memfailkan permohonan semakan kehakiman. - ismaweb.net

................................................................................

Respon ADUN DAP kes ceroboh tanah nampak bodoh, menjengkelkan
Bersumpah junjung Perlembagaan tapi bela pesalah undang-undang negara

BANGI – Tindakan wakil rakyat parti tamak haloba, DAP yang kononnya cuba menjadi ‘hero’ mempertahankan 204 penceroboh tanah kerajaan di Raub, dilihat bodoh dan menjengkelkan.

Semalam, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tras, Chow Yu Hui menyifatkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan menolak semakan kehakiman difailkan 204 pekebun durian Raub, sebagai mengecewakan.

“Hak masuk (ke tanah kebun) tidak diberikan, kami semua rasa hampa,” katanya.

Namun, ADUN DAP itu berkata, usaha mereka tidak akan terhenti setakat ini, bahkan pihaknya akan membuat rayuan.

Menyifatkan kenyataan itu dangkal, Ahli Jawatankuasa Cawangan Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Kemaman, M Firdaus Muhammad berkata, kekecewaan itu tidak sepatutnya dinyatakan oleh seorang wakil rakyat yang bersumpah taat setia menjunjung Perlembagaan.

Katanya, Yu Hui yang sudah bersumpah memelihara Perlembagaan, pada masa sama boleh membela pesalah undang-undang negara.

“Memang sepatutnya tugas mereka memastikan rakyat terbela, tetapi tidak sampai membela setiap kesalahan mereka.

“Apatah lagi, kesalahan pencerobohan ini adalah satu kesalahan yang sangat besar,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Justeru, beliau menyarankan DAP supaya ‘sekolahkan’ setiap ahli parti itu, khususnya dalam perkara asas seperti ini.

“Tidak perlu bekerja keras dilihat ‘hero’ rakyat untuk situasi begini, kerana ia lebih kelihatan bodoh dan menjengkelkan,” katanya.

Terdahulu, mahkamah menolak permohonan 204 pekebun haram durian Musang King di Raub untuk mendapatkan kebenaran semakan kehakiman terhadap notis arahan pengosongan tanah yang dikeluarkan kerajaan negeri.

Mahkamah memberikan dua alasan dalam menolak permohonan plaintif, iaitu pekebun tidak seharusnya membuat permohonan kebenaran semakan kehakiman kerana notis pengosongan yang dikeluarkan pentadbir tanah, bukanlah satu keputusan atau tindakan yang boleh disemak di mahkamah.

Selain itu, mahkamah juga mendapati pekebun ialah penceroboh di tanah berkenaan, justeru sebagai pihak yang menceroboh, mereka tidak mempunyai locus standi (hak di sisi undang-undang) untuk memfailkan permohonan semakan kehakiman. - ismaweb.net

No comments:

Post a Comment