Tuesday, February 14, 2023

Adakah Sekolah Vernakular Menjadikan Mereka Begitu Rasis...

Menteri kecam kenyataan rasis bekas pemain badminton
KUALA LUMPUR – Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh mengecam kenyataan bekas pemain badminton kebangsaan, Bong Guan Yik yang menyentuh isu perkauman dan agama di media sosial.

Beliau juga telah mengesahkan dengan Majlis Sukan Negara dan Persatuan Badminton Malaysia (BAM), bahawa Bong tidak tinggal di Malaysia dan hanya seorang pelatih pada 2014.

“Saya tidak bersetuju dengan ucapan media sosial beliau dan mengecam sekeras-kerasnya sebarang ucapan perkauman dan pertikaian agama yang dibangkitkan walaupun beliau telah meminta maaf.

“Saya percaya ibadat agama tidak pernah mengganggu prestasi atlet dan sukan. Ini tidak pernah menjadi satu masalah di Malaysia,” kata Yeoh dalam ciapan di laman Twitter.

Beliau juga mengulangi pendirian bahawa sukan mestilah bebas daripada sebarang unsur perkauman atau politik.

“Semua atlet negara merupakan sumber inspirasi kepada masyarakat dan dinasihati berhati-hati dengan kandungan media sosial masing-masing,” katanya.

Sementara itu, BAM turut mengecam kenyataan Bong dan memaklumkan akan menghantar aduan mengenai perkara itu kepada Persatuan Badminton Cina (CBA).

“Kami mengutuk sekeras-kerasnya semua bentuk diskriminasi dan akan menggesa CBA mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap individu ini.

“BAM dan semua ahli gabungan kami tidak akan menerima orang seperti itu untuk terlibat dalam badminton di Malaysia,” kata BAM dalam catatan Facebook.

Dalam aplikasi TikTok, Bong menyatakan kritikan terhadap prestasi badminton Malaysia. Bong Guang Yik awalnya membahas kegagalan pemain Malaysia di Malaysia Open 2023.

Namun, ketika mengkritik peranan BAM dalam meningkatkan prestasi, Bong Guang Yik membuat menyentuh isu agama dan kaum.

“Bagi orang Melayu jadi management (pihak pengurusan). Eh mereka sembahyang dah lima kali sehari, mana ada niat nak uruskan BAM. Lemah pengurusan ini.

“Sistem yang lemah menyebabkan pemain Malaysia semua merosot,” kata Bong sebelum meminta maaf selepas dikecam. - ismaweb.net

No comments:

Post a Comment