Tuesday, February 18, 2020

Nasib Tabung Haji Bawah Kerajaan PH

Dalam satu ciapan Twitter semalam saya menyarankan supaya ditutup sahaja Tabung Haji jika ia sangat menyusahkan kerajaan PH.

Sejak mengambil alih pentadbiran, Mujahid selaku menteri bertanggungjawab kepada TH telah membuat tiga kesilapan besar.


Pertama, memindahkan aset TH sebanyak RM19.9 bilion kepada syarikat Urusharta Jamaah Sdn Bhd (UJSB) milik Kementerian Kewangan (buat masa sekarang).

Sebagai balasan TH hanya diberi penerbitan sukuk tujuh tahun bernilai RM10 bilion dan Saham Islamik Boleh Ditebus Boleh Ditukar (RCPS-i) berjumlah RM9.9 bilion.

TH hanya akan menerima bayaran setelah tempoh matang bon. Malangnya tiada kepastian TH akan mendapat bayaran seperti yang dijanjikan. Ini kerana kedua-dua bon tersebut tidak dijamin kerajaan.

TH bukan sahaja tidak lagi mendapat apa-apa keuntungan semasa yang dijana dari aset-aset yang dipindah milik itu, malah kemungkinan tidak dapat jumlah RM19.9 bilion yang dicatat dalam akaun mereka.

Andainya UJSB rugi atau menjual aset tersebut lebih rendah dari harga yang dibeli, maka TH akan mengalami kerugian pada masa depan.

Kedua, Mujahid telah beberapa kali menyatakan orang yang menyimpan di Tabung Haji jangan mengharap Hibah kerana ia bukan fungsi TH.

Maka kandungan tujuan penubuhan TH pun diubah dan disunting untuk sebaran media. Mereka mendawa tujuan asal TH mengikut Kertas Kerja Prosefor Ungku Aziz yang berjudul Rancangan Membaiki Keadaan Ekonomi Bakal-Bakal Haji sebagai “untuk menyediakan suatu tabungan terpelihara daripada unsur riba bagi umat Islam menunaikan fardu haji.”

Ini merupakan manipulasi sejarah yang sangat memalukan kerana kertas kerja penubuhan tersebut bukan sekadar membincangkan unsur bebas riba dalam tabungan, tetapi juga bagaimana untuk menjana keuntungan dari simpanan pendeposit agar dapat membantu mereka mengerjakan haji.

Memang hibah dari pelaburan TH bukan satu kewajipan namun antara tujuan penubuhan TH ialah membantu orang Islam menunaikan haji melalui keuntungan simpanan mereka.

Mengapa dengki sangat dengan sistem TH yang telah berjaya membantu jutaan orang Islam negara ini mengerjakan haji?

Ketiga Mujahid juga beberapa kali mengeluarkan kenyataan haji hanya untuk mereka yang mampu. Jadi jangan berharap kepada subsidi. Konsep ISTITO’AH (kemampuan menunaikan haji) diulang-ulang Mujahid untuk menghalalkan usaha TH menghapuskan subsidi untuk jemaah haji.

Usaha menghapuskan subsidi haji tahun ini terencat dan ‘dibatalkan’ sebelum sempat diumumkan. Namun pada tahun hadapan sudah ada perancangan (dilaporkan oleh The Edge minggu lalu) untuk mengehadkan subsidi haji kepada jemaah haji B40 sahaja.

Bukankah kenyataan Mujahid ini sangat berbelit? Beliau mengutarakan konsep haji kepada yang mempu sahaja, namun akan memberi pula subsidi kepada golongan B40?

TH telah berjalan dengan sangat baik. Mereka yang telah mengerjakan haji pun masih menyimpan dalam TH kerana tahu sebahagian keuntungan simpanan mereka akan digunakan oleh TH bagi membantu jemaah haji lain.

Ini pun sudah ada cadangan dari seorang pemimpin PH untuk mengehadkan simpanan TH kepada sekitar jumlah mencukupi menunaikan haji sahaja.

Kenapa dengki sangat dengan kejayaan TH selama ini sehingga hendak diubah-ubah ke arah melemahkannya?

Jelas dalam sebuah kerajaan dominasi DAP dan aliran pemikiran Islam yang ‘rare’ ini TH sudah tidak boleh memainkan peranan sebagai agensi untuk membantu lebih ramai orang Islam mengerjakan haji.

Maka peranan-peranan lain TH seperti dana pelaburan umat Islam juga akan berkubur tidak lama lagi.

Moga ada sinar di hujung terowong buat umat Islam.

Maka dalam pemikiran saya apa sahaja jalan perlembagaan yang boleh menjatuhkan kerajaan ini harus kita sokong!

1 comment:

  1. Do you realize there is a 12 word phrase you can tell your partner... that will trigger deep feelings of love and instinctual attraction for you buried within his chest?

    Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's impulse to love, treasure and look after you with his entire heart...

    ====> 12 Words Will Fuel A Man's Love Instinct

    This impulse is so built-in to a man's genetics that it will drive him to work better than ever before to do his best at looking after your relationship.

    Matter of fact, fueling this influential impulse is absolutely binding to achieving the best ever relationship with your man that the moment you send your man a "Secret Signal"...

    ...You will soon notice him open his mind and soul for you in a way he never expressed before and he will perceive you as the one and only woman in the universe who has ever truly appealed to him.

    ReplyDelete