Thursday, February 13, 2020

Apabila Tidak Menyukai Warisan Negara....

Papan tanda jawi: Peniaga di Kuantan cabar kerajaan negeri, majlis perbandaran
KUALA LUMPUR: Tiga ahli perniagaan memfailkan satu permohonan semakan kehakiman terhadap Majlis Perbandaran Kuantan dan kerajaan negeri Pahang bagi membatalkan penggunaan tulisan jawi pada papan tanda di kedai mereka.

Jehan Abdulla, Phang Long Yen dan A Dana Palan mahu Mahkamah Tinggi membatalkan keputusan mesyuarat exco negeri pada 1 Mac 2018 untuk mengangkat penggunaan tulisan jawi.

Mereka juga mahu pihak berkuasa tempatan menarik balik arahannya pada 3 Apr 2019 kepada semua premis perniagaan yang tertakluk di bawah bidang kuasanya supaya mempamerkan tulisan jawi.

Mereka juga memohon perisytiharan bahawa Seksyen 107 (2) Akta Kerajaan Tempatan (LGA) 1976 adalah bertentangan dengan klausa kesaksamaan di bawah Perkara 8 perlembagaan persekutuan.

Peruntukan itu menyebut bahawa semua lesen atau permit yang dikeluarkan adalah tertakluk kepada syarat dan larangan yang difikirkan sesuai oleh pihak berkuasa tempatan dan boleh ditarik balik pada bila-bila masa tanpa memberikan apa-apa alasan.

Tiga peniaga itu juga memohon perintah penggantungan keputusan kerajaan negeri sementara menunggu keputusan prosedur semakan kehakiman.

Permohonan itu yang dilihat oleh FMT difailkan oleh Tetuan Gunaseelan & Associates semalam. Pemohon perlu mendapatkan kebenaran terlebih dahulu sebelum mahkamah mendengar merit aduan mereka.

Dana Palan, yang memfailkan satu afidavit bagi menyokong permohonan itu berkata, majlis perbandaran mengeluarkan satu pekeliling bertarikh 1 Ogos tahun lepas yang menyebut bahawa tindakan undang-undang akan diambil ke atas premis perniagaan yang enggan mematuhi arahan tersebut.

Beliau berkata, susulan itu satu garis panduan penggunaan tulisan jawi telah dikeluarkan dan mula berkuat kuasa pada 1 Jan tahun ini.

Katanya, pada 14 Jan, Phang menerima satu saman kerana enggan mempamerkan papan tanda tulisan jawi di premis perniagaannya.

Katanya, beliau diberitahu oleh peguam bahawa oleh sebab pihak berkuasa tempatan tidak mewartakan arahan bertarikh 3 Apr 2019 itu, maka keputusan kerajaan negeri tidak boleh dikuatkuasakan.

Beliau berkata, kerajaan negeri tidak mempunyai kuasa untuk mengarahkan majlis perbandaran menguatkuasakan penggunaan jawi di bawah Seksyen 9 LGA.

Menurut peruntukan berkenaan, kerajaan negeri boleh memberi arahan umum kepada majlis tempatan di bawah bidang kuasanya dan tidak bertentangan dengan mana-mana peruntukan LGA.

“Keputusan kerajaan negeri tidak rasional kerana hanya beberapa orang dalam lokaliti itu yang boleh membaca dan memahami tulisan jawi,” katanya.

Katanya, kerajaan negeri tidak boleh memaksakan penggunaan tulisan jawi kerana ia bercanggah dengan Perkara 152 perlembagaan persekutuan dan Seksyen 9 Akta Bahasa Kebangsaan.

Pada 31 Dis, pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri Abd Rahim Muda berkata, pihak yang tidak mematuhi arahan itu boleh didenda RM250.

Katanya, lesen perniagaan peniaga yang engkar juga boleh ditarik jika mereka enggan mematuhi arahan berkenaan.

Kerajaan Pahang memaklumkan bahawa semua premis perniagaan dan tanda jalan di negeri itu perlu menggunakan tulisan jawi dengan saiz yang sama besar dengan abjad rumi. - www.freemalaysiatoday.com

2 comments:

  1. Did you realize there is a 12 word sentence you can communicate to your man... that will trigger deep feelings of love and impulsive appeal to you deep inside his heart?

    Because deep inside these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, look after and guard you with his entire heart...

    ====> 12 Words Who Fuel A Man's Desire Instinct

    This instinct is so hardwired into a man's mind that it will drive him to work harder than before to take care of you.

    Matter of fact, triggering this powerful instinct is absolutely essential to achieving the best ever relationship with your man that as soon as you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You'll instantly find him expose his mind and heart for you in a way he haven't expressed before and he will see you as the one and only woman in the universe who has ever truly attracted him.

    ReplyDelete
  2. If you're trying to lose weight then you absolutely need to start following this brand new custom keto plan.

    To create this keto diet service, certified nutritionists, fitness couches, and professional chefs united to develop keto meal plans that are effective, suitable, cost-efficient, and enjoyable.

    From their first launch in January 2019, 100's of people have already completely transformed their figure and health with the benefits a certified keto plan can provide.

    Speaking of benefits: in this link, you'll discover eight scientifically-proven ones offered by the keto plan.

    ReplyDelete