Thursday, September 26, 2019

Haramkan Dong Zong Dan Yang Berkaitan Dengannya...

UEC: Shafie perlu ada pendirian
KUALA LUMPUR - Kerajaan Negeri Sabah perlu mengiktiraf sepenuh Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) dan membenarkan pelajar yang mempunyai kelayakan sijil berkenaan bekerja dengan anak syarikat di sana.
Presiden Gerakan, Datuk Dominic Lau Hoe Chai berkata, Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal mestilah mempunyai pendirian untuk menyatakan sama ada lepasan sekolahd dengan kelayakan UEC boleh memasuki universiti awam selain menyertai perkhidmatan awam ataupun tidak.

“Sebelum ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng melakukan pembohongan yang Kerajaan DAP Pulau Pinang mengiktiraf UEC. Ini hanya untuk menutup fakta bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak mengiktiraf UEC.

“Kerajaan PH juga sepatutnya mengiktiraf UEC secepat mungkin kerana DAP telah berjanji untuk mengiktiraf sijil kelayakan ini selepas mengambil alih Putrajaya sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14),” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Dominic berkata, UEC tidak akan menjejaskan perpaduan dalam negara dan tidak akan sama sekali mengancam status bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment