Friday, March 8, 2019

Pemimpin Melayu PH Bagaikan Watak ' Davy Jones'?

HEBAT betul ' semangat setiakawan' pemimpin-pemimpin Melayu dalam Pakatan Harapan (PH) 'senyap sunyi' apabila pemimpin DAP melampaui batas dalam mengulas kerjasama UMNO-Pas.
Pemimpin Bersatu hanya diam, pemimpin Melayu PKR menyepi manakala pemimpin Amanah membisu. Mereka membiarkan sahaja pemimpin DAP mengkritik dan menyerang UMNO-Pas yang berusaha menyatukan ummah.

Biarpun pemimpin UMNO-Pas sebangsa dan seagama dan kerjasama itu pasti memberi manfaat kepada umat Islam tetapi disebabkan mereka adalah musuh politik maka pemimpin Melayu PKR,Bersatu dan Amanah hanya 'menikus' - takut benar mereka untuk menegur DAP.

Tetapi kita tidak perlu terkejut kerana nyawa politik kesemua parti itu bergantung kepada DAP, kalau DAP bertindak keluar PH, habislah kuasa mereka dalam kerajaan.

Oleh itu mereka lebih bersedia menjadi 'penakut' daripada kehilangan kuasa politik.

Tetapi sebelum pemimpin DAP bersuara menentang kerjasama berkenaan, pemimpin Melayu PKR,Bersatu dan Amanah paling lantang mengkritik kesepakatan itu namun mereka tidak berani menegur DAP yang dilihat membuat kenyataan berbaur perkauman.

Walaupun kenyataan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dibidas dan dikecam oleh pelbagai pihak termasuk pemimpin politik bukan Melayu tetapi pemimpin Melayu dalam PH tidak berkata apa-apa, maklumlah 'abang besar' sudah bersuara.

Kalau begitulah keadaannya, apakah orang Melayu boleh menaruh harapan kepada golongan tersebut bagi membela nasib kaum itu dan mempertahankan agama Islam?
Penulis yakin dalam PH ada pemimpin Melayu yang gelisah dan tidak puas hati dengan DAP tetapi mereka tiada kekuatan, ibarat watak Davy Jones dalam filem Pirate Of The Carribbean yang jantungnya dipegang oleh orang lain.

Justeru kalaulah ada orang Melayu masih berharap pemimpin-pemimpin Melayu PH boleh membela nasib mereka lupakan sahaja.

Ini kerana sudah terbukti berdasarkan keberanian pemimpin-pemimpin DAP, kita boleh memahami siapa paling berkuasa dalam PH.

Jika pemimpin Melayu PH tidak bersetuju dengan fakta ini, tunjuklah keberanian dengan menegur sikap melampau DAP, jika tidak jangan marah kalau mereka dianggap sama seperti watak Davy Jones - hidup matinya ditentukan orang lain - dalam konteks politik PH fikirlah sendiri siapa penentu survival pakatan tersebut.

1 comment:

  1. bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^


    ReplyDelete