Wednesday, March 20, 2019

Singa, Todak Di Temasek

‘Hujan Emas’ ini datangnya daripada pepatah ‘Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri...’ Jelaslah, ruangan ini bertumpu pada hal luar negeri, baik lama mahupun terkini, yang ada implikasi kepada kita.

Singapura kini lebih dikenali dengan panggilan Singapore. Rujukan Singapura hanya kuat ketrampilannya dalam lagu kebangsaannya ‘Majulah Singapura’.

‘Singapore’ diturunkan dari lidah Inggeris. Antaranya Inggeris menukarkan Bengaluru kepada Bangalore di India.

Rata-rata orang Singapura kini lebih berbahasa Inggeris. Mendiang Lee Kuan Yew, bekas Perdana Menteri Singapura memberitahu saya dalam satu perjumpaan di Kuala Lumpur pada 2001.

Katanya, beliau tidak lagi berpidato dalam bahasa Melayu walaupun beliau berupa pemidato terbaik dalam Perjumpaan Setiakawan Malaysia di Padang Kelab Sultan Sulaiman di Kuala Lumpur pada tahun 1962. “Saya tidak ada peluang,” katanya.

Saya tidak mahu mendalami maksud jawapan beliau itu, tetapi memadai ia tinggal begitu saja. Kuan Yew dalam tahun 1950-an pernah menjadi peguam syarikat Utusan Melayu ketika beribu-pejabat di Singapura.

Beliau dan orang nombor satu Utusan, Yusof Ishak, yang kemudiannya menjadi Presiden pertama Singapura, serta A. Samad Ismail, seorang editor Utusan, berkawan baik.

Nama parti pemerintah Singapura, People’s Action Party (PAP) ialah terjemahan dari Parti Tindakan Rakyat (ringkasnya, PETIR). Justeru lambang PAP ialah petir. Adik Presiden Yusof yang bernama Rahim Ishak dilantik oleh Kuan Yew sebagai seorang menteri. Maka dua beradik itu menjadi tokoh Singapura pada suatu masa.

Air tidak sentiasa tenang. Anak perempuan Rahim berhijrah ke Australia, menjadi seorang profesor di sebuah universiti di sana.

Beliau berucap dalam sebuah majlis anjuran Institut Terjemahan Negara beberapa tahun dahulu. Jelas sekali beliau terkilan terhadap ciri-ciri tertentu di Singapura.

Walaupun berpakaian sopan dan tutup aurat, namun budaya Singapura bertaut pada dirinya - tidak fasih berbahasa Melayu.

Untuk sekian lama majalah khas Penerbangan Singapura (SIA) menceritakan sejarah ‘Singapore’ hanya bermula apabila Stamford Raffles mengasaskannya pada tahun 1819. Sultan Hussein dari takhta Riau-Johor yang memajakkan Singapura kepada British bagaikan tidak wujud.

Nama Temasek yang mendahului Singapura tidak pernah berdenting. Kini Temasek hanya nama badan pelaburan ulung Singapura. Pupuslah kisah bahawa Singapura timbul sebab seorang raja nampak seekor singa melintas seimbas di hadapannya. Maka pura yang dimastautini raja itu dicantumkan dengan singa. Jadilah ia pura singa, yang akhirnya jadi singa-pura.

Bila pula todak melanggar Singapura, tidaklah diketahui. Tentunya ia hanya cerita teladan. Kebijaksanaan boleh berada pada sesiapa. Dalam dongeng ini, seorang budak terbukti lebih bijak daripada orang dewasa yang goblok.

Kini Singapura berbangga sebagai sebuah negara kaya. Ia adalah pusat ilmu. Terdapat tumpuan industri elektronik tanpa memerlukan tanah yang luas. Persahabatan erat Singapura dan AS faktor besar kekayaan Singapura.

Galakan dan kemudahan AS menjadikan Singapura sebuah pusat kewangan penting dunia. Angkatan Laut Asia-Pasifik AS berlabuh dalam perairan Singapura. Siap siaga.

Namun iklan promosi Singapura di TV antarabangsa mengusik kepekaan Malaysia: ‘Ketika kita ditendang keluar dari Malaysia, kita dikatakan tidak mampu hidup lagi...’ Soalnya, siapa yang kata?

Pada hakikatnya, Singapura dan Malaysia adalah ibarat aur dengan tebing.

No comments:

Post a Comment