Sunday, October 28, 2018

Kedaulatan....Tahniah Singapura

Suhakam kesal dengan Singapura
KUALA LUMPUR 26 Okt. - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) amat kesal dengan keputusan kerajaan Singapura menjalankan hukuman mati terhadap seorang rakyat Malaysia yang telah didapati bersalah mengedar dadah di republik itu.

Pengerusinya, Tan Sri Razali Ismail berkata, sedangkan Kovenan Antarabangsa Hak Sivil dan Politik (ICCPR) menekankan hukuman mati hanya boleh dilaksanakan untuk kes jenayah yang amat serius dan kesalahan dadah tidak termasuk dalam takrifan berkenaan.

Katanya, ini seperti yang berulang kali dinyatakan Jawatankuasa Hak Asasi Manusia yang bertanggungjawab menginterpretasi kovenan berkenaan.

“Suhakam menyeru kerajaan Singapura untuk terus maju ke arah kesedaran yang lebih menyeluruh dalam mengambil langkah-langkah yang perlu untuk memansuhkan hukuman mati.

“Sebagai sebuah negara maju yang mengiktiraf pencapaian kemajuan teknologi di mana ia memberikan peningkatan taraf hidup kepada Singapura dan rakyatnya, Suhakam mengulangi kekesalan kerana Singapura masih melaksanakan amalan lapuk yang bertentangan dengan hak kepada kehidupan serta norma peradaban yang progresif,” katanya salam satu kenyataan, di sini hari ini.

Pelaksanaan hukuman mati ke atas warga Malaysia berkenaan, P. Prabu dilakukan hari ini selepas didapati bersalah sebelum ini mengedar dadah di Singapura.– http://www.utusan.com 

No comments:

Post a Comment