Sunday, October 21, 2018

Hapus Akta Hasutan 1948

Perlu Dapat Majlis Raja-Raja
KUALAU LMPUR 20 Okt. – Sebarang keputusan untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948 perlu mendapat perkenan Majlis Raja-Raja terlebih dahulu.

Akta itu yang dirangka bertujuan mengelak berlakunya pertelingkahan dalam kalangan rakyat berbilang kaum khususnya melibatkan isu-isu sensitif malah tidak boleh dimansuhkan dengan hanya membawa dan membahaskannya di Parlimen.

Hal ini kerana berdasarkan Perkara 10 (4) dan Perkara 159 (5) Perlembagaan Persekutuan, Parlimen tidak boleh meminda Akta Hasutan.ABDUL AZIZ

Perkara itu dijelaskan oleh Pengamal Undang-undang, Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman ketika menyampaikan ucapan dalam forum tergempar kekalkan Akta Hasutan anjuran Biro Undang-undang dan Perlembagaan Negara Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di sini, hari ini.

Sehubungan itu, beliau menzahirkan rasa terkejut apabila wujud gerakan mahu memansuhkan akta itu.

“Sebelum ma­suk Par­limen juga perlu ada persetujuan Majlis Raja-Raja,” kata beliau.

Yang turut hadir bekas Timbalan Menteri Penerangan, Tan Sri Mohd. Khalid Yunus; Presi­den Perkasa, Datuk Ibrahim Ali serta dua pengamal undang-undang, Adnan Seman dan Khairul Azam Abd. Aziz.

Abdul Aziz memberitahu, cadangan terbaharu itu bukan kali pertama akta tersebut mahu dimansuhkan dengan kerajaan di bawah kepemimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak juga pernah menyuarakannya.

“Tun Hanif (Omar) dan saya menghadap Majlis Raja-Raja Melayu dan memberi penjelasan, waktu itu Najib ada, Tan Sri Abdul Ghani Patail (bekas Peguam Negar) juga ada. Majlis Raja-Raja telah membuat keputusan supaya jangan dibatalkan Akta Hasutan,” jelas beliau.


Apa Takut Sangat Dengan Akta Hasutan?
KUALAU LMPUR 20 Okt. – Dua peguam mempersoalkan apa yang ditakutkan sangat kerajaan sehingga bercadang mahu memansuhkan Akta Hasutan 1948.

Khairul Azam Abd. Aziz sehingga hari ini bingung me­ngapa wujud pihak tertentu yang mahukan akta yang bertujuan mencegah konflik antara pelbagai kaum di negara ini mahu dimansuhkan.

Katanya, kalau dilihat dari aspek hukuman, akta tersebut tidaklah begitu berat.

“Kesalahan pertama denda RM5,000, tetapi mengikut sejarah, yang paling tinggi pun dikenakan ialah RM2,000. Lepas itu baru hukuman penjara.

“Tidak berat sangat, jadi mengapa kacau? Hasutan sangat berbahaya lebih-lebih lagi apabila melibatkan isu sensitif berkaitan kaum, agama dan raja-raja Melayu. Kerana mulut boleh sebabkan negara kacau-bilau,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi panel Forum Tergempar kekalkan Akta Hasutan anjuran Biro Undang-undang dan Perlembagaan Negara Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) di sini, hari ini.

Seorang lagi peguam, Adnan Seman ragu-ragu dengan dakwaan kononnya Akta Hasutan menjadi batu penghalang kepada perpaduan di negara ini.

Sedangkan, kata beliau, akta tersebut yang sebenarnya ‘menjaga’ perpaduan.

“Perlu ada akta untuk me­ngawal selia keharmonian bagi memastikan keamanan negara terjamin,” jelas beliau.

Sumber : utusan malaysia

No comments:

Post a Comment