Monday, October 15, 2018

Banyak Isu Tidak Berjawab

DR. Mujahid Yusof buat hal lagi. Satu lagi isu meletup! Rakyat mengeluarkan pelbagai pendapat. Ada yang menyokong dan ada yang tidak bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan.

Walaupun beliau telah menerangkan bahawa kenyataan yang dikeluarkan telah disalahertikan. Pada pandangan rakyat bahawa walau apa pun alasan diberikan Mujahid, ramai tetap bertanggapan itulah niat sebenar beliau.

Rata-rata ulama dan rakyat mengecam pandangan yang tersirat walaupun tidak diterangkan dengan jelas. Mufti Pahang menegaskan bahawa Mujahid tiada hak menyentuh hal ehwal penguatkuasaan agama yang terletak di bawah kuasa sultan dan begitu juga hal-hal bersangkutan dengan Melayu.

Namun begitu Mujahid masih tidak memahaminya atau pun sudah ikut telunjuk pihak tertentu? Walaupun Mujahid menafikan dan menjelaskan bahawa kenyataannya telah diputarbelitkan pihak media tetapi Perdana Menteri faham dan menyokong kenyataan beliau. Perdana Menteri telah memberi pendapat yang selari dengan Mujahid.

Apa lagi alasan yang mahu diberikan oleh menteri berkenaan. Perkara ini menjadi panas setelah banyak media menterjemahan secara jelas apa yang diperkatakan. Kalau tidak silap kenapa semua media melaporkan perkara yang sama?

Untuk renungan menteri berkenaan walaupun kita mempunyai pelajaran yang tinggi dan mungkin orang lain sukar mencapainya, tidak bermakna semua pendapat kita boleh diterima pakai.

Satu kesilapan yang menteri berkenaan tidak nampak ketika beliau menjadi pembangkang dahulu setiap pendapat atau laporan yang dikeluarkan walaupun fakta benar dan diberi penjelasan, namun pembangkang ketika itu terus memberi andaian, pandangan dan mengambarkan bahawa semua yang dibuat oleh kerajaan ketika itu tidak betul, rasuah dan pelbagai fitnah dikeluarkan.

Malah dijadikan mainan dan ejekan penyokong tegar dan atas pagar. Dalam media sosial menjadi sarang ejekan dan hinaan. Adakah beliau masih ingat?

Maka setelah menjadi kerajaan kini giliran penyokong terdahulu menyerang pula.

Ini kerana banyak janji tidak ditunaikan. Hendak hapus tol tidak boleh tetapi cuba beri potongan. Begitu juga PTPTN.

Nilai ringgit telah merudum. Harga barang tidak turun, malah bertambah mahal.

Menteri Kewangan ketika ini mungkin sedang berehat sebentar dan terlalu sibuk. Begitu juga menteri-menteri lain.

Masalah rakyat tidak diberi keutamaan. Adakah perkara begini akan berterusan tanpa penyelesaian? Ini belum Bajet 2019 dibentangkan lagi.

Menteri Kewangan sudah beritahu tiada gula-gula untuk rakyat. Begitu juga kes pengampunan Datuk Seri Anwar Ibrahim masih jadi tanda tanya? Kerajaan tidak menjelaskan permasalahan undang-undang yang masih menjadi persoalan pembebasan Anwar.

Mahkamah perlu membuat keputusan dalam perkara ini.

Maka banyaklah perkara menjadi persoalan dalam kalangan rakyat dan akan berlarutan pada hari-hari yang mendatang dan tiada penyelesaian.

Rakyat harus bersuara dan menentang perkara-pekara yang menyentuh agama Islam dan kepentingan Melayu.

Jangan biarkan tangan gaib memperkudakan pihak ini. Bangkitlah.

Oleh : Zulkas

No comments:

Post a Comment