Friday, November 30, 2012

UMNO Dikatakan Tolak Islam Dan Zalim?

PUNCAK terdesaknya Pas terhadap UMNO ialah mendoakan UMNO/Barisan Nasional (BN) K.O atau tumbang. Pas menganggap UMNO parti zalim. Kempen sekian lama ialah UMNO itu taghut atau perosak, rasis dan lebih dahsyat lagi kafir dan terhubung dengan Firaun.

Mengapa Pas yang dikatakan parti Islam tidak ikut kaedah Islam dalam perjuangan politiknya dan dalam membuat sesuatu kesimpulan terhadap pihak yang dibencinya.

Sejak revolusi Iran, Pas mengambil pendekatan radikal dan pelampau. Lalu apa saja yang dilakukan oleh pihak lain tidak Islamik. Rasa taksubnya terhadap perjuangan parti dan terhadap tokoh luar biasa. Seolah- olah Paslah satu-satunya perjuangan Islam sehingga kadang-kadang menganggap Pas dan Islam itu seolah-olah sama pada hal parti politik dan Islam itu sendiri ada bezanya.

Orang Pas fikirannya tidak terbuka. Fikirnya satu hala dan tidak boleh dikritik akan apa saja yang dilakukannya. Lalu terbina rasa kebencian yang tinggi dan dendam kesumat yang tidak berkesudahan terhadap orang lain.

Cara Pas mentakrifkan zalim terhadap kerajaan Pas Kelantan dan zalim terhadap umat Islam di Malaysia adalah lebih bersifat emosi dan tidak jujur.

Penulis cuba meneliti Apa Kata Anwar yang tersiar dalam Utusan Malaysia 23 November 2012. "Kalau tak beri kat Kelantan ni pitih (wang peruntukan) mampus lamo dah, jadi kecek (cakap) benar sikit, jangan jadi pelawak (bohong). Kita beri, tapi dia (Pas) cakap tak beri. Sebenarnya kita (Kerajaan Persekutuan) bukan beri RM10 juta, bukan RM100 juta, bukan RM200 juta, bukan RM700 juta, tapi lebih RM1,000 juta untuk pengurusan dan pembangunan negeri Kelantan." Kata Anwar ketika itu Menteri Kewangan di Jeli, Kelantan pada 4 November 1994.

Sebenarnya amat banyak bantuan Kerajaan Pusat kepada negeri Kelantan. Hatta Sultan Kelantan baru-baru ini mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Pusat terhadap usaha bantuan yang diberi.

Apakah kenyataan Anwar Ibrahim dan pihak Sultan membayangkan Kerajaan Pusat zalim sehingga tanggapan dahsyat Pas mengatakan UMNO zalim. Kalau Pas tidak mampu berdiri atas kenyataan, fakta dan kebenaran sikap zalim yang dilakukan akan memakan balik diri sendiri.

Hal yang sama juga apabila Pas menuduh UMNO tolak Islam. Apakah tolak Islam itu tolak syahadah dan jadi kafir. Pas tidak ada bukti orang UMNO murtad atau meninggalkan agama.

Kalau maksud tolak Islam ialah UMNO tidak buat kerja Islam membayangkan sangat sempitnya pemikiran orang Pas tentang makna Islam itu sendiri. Islam bukan sekadar bukti luaran retorika yang menyedap telinga yang dilaung-laungkan dalam ceramah dan khutbah.

Harus ada fakta yang jelas dan konkrit menghujahkan UMNO tolak Islam. Pada hemat penulis, perubahan ke arah Islam dalam sistem yang dilakukan oleh UMNO dan kerajaan adalah nyata dan terbentang luas.

Apakah melaksanakan pematuhan syariah oleh pihak kerajaan dalam perbankan, institusi kewangan, pelaksanaan sukuk dan wakaf, binaan Tabung Haji, membantu golongan miskin oleh Amanah Ikhtiar Malaysia, membina Pusat Pengajian Tinggi Islam, menyuburkan industri halal secara besar-besaran, membiaya anak-anak Islam belajar di dalam dan luar negara, menubuhkan Radio IKIM dan TV Hijrah dan banyak lagi sebagai bukti UMNO dan kerajaan menolak Islam.

Mengapa Pas tidak menerima hakikat ini dan masih lagi menggunakan cara lama untuk memancing undi dan pengaruh. Pas selalu lupa bahawa propaganda murahan itu akhirnya tidak mampu bertahan lama. Kebenaran berasaskan fakta akhirnya akan tegak.

Faktor ini yang menyebabkan Pas semakin ekstrem kerana enggan menerima kenyataan bahawa UMNO tidak tolak Islam.

Kalau ukuran lain bahawa UMNO tolak negara Islam dan hukum hudud, Pas sendiri sudah ingkar dengan janjinya terhadap orang Islam kerana terima Negara Berkebajikan. Buku Jingga tidak lagi memberi peruntukan kepada Negara Islam dan hukuman hudud.

Karpal Singh dan DAP terang-terang menolak Negara Islam dan hudud. UMNO tidak pernah mengatakan demikian. Tetapi mengapa UMNO dibenci sehingga mahu dihancurkan dan menggelarnya kafir, taghut, syaitan dan Firaun.

Penulis bimbang seperti hadis Rasulullah SAW menyebutkan - "Jangan mengkafirkan orang lain bimbang kekafiran itu akan kembali kepada diri kita balik". Seperti jangan doakan sesama Islam hancur bimbang kehancuran itu akan mengenai diri sendiri.

Dari Jendel Tok Ki

No comments:

Post a Comment