Saturday, July 21, 2018

Melihat Pemikiran Pakatan Harapan

Rais: Bukankah soal disiplin sekolah lebih mustahak?

KUALA LUMPUR - Keputusan Kementerian Pendidikan untuk membenarkan pelajar sekolah memakai kasut berwarna hitam mulai tahun depan mendapat teguran tokoh sosio budaya, Tan Sri Dr. Rais Yatim dalam Twitter beliau hari ini.

Menerusi laman sosial itu, beliau berpendapat, selain daripada soal kasut berwarna hitam, bukankah Kementerian Pendidikan sewajarnya lebih menitikberatkan soal disiplin pelajar.

“Apa pentingnya murid seluruh negara tukar kasut warna hitam. Tak ada hal ehwal yang lebih pentingkah.

“Bukankah soal disiplin sekolah lebih mustahak? Bukan kasut hitam,” katanya, hari ini.

Semalam, Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik mengumumkan semua pelajar sekolah tidak lagi perlu memakai kasut berwarna putih, sebaliknya ia ditukar kepada warna hitam.

Rais juga secara sinis berkata bahawa keputusan tersebut akan menggembirakan pemilik gudang kasut.

“Gudang kasut tentu gembira, tujuh juta murid, sudah tentu berdepan dengan ekonomi RM350 juta hingga RM400 juta,” katanya. - UTUSAN ONLINE


Adakah penting hitam atau putih tanya MCA kepada Maszlee
KUALA LUMPUR - MCA hari ini mempersoalkan keputusan Menteri Pendidikan Dr. Maszlee Malik mengarahkan pelajar sekolah menggunakan kasut berwarna hitam bermula tahun depan.

Jurucakap MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker berkata, adalah sesuatu yang dangkal jika menjangkakan dengan memakai kasut berwarna hitam akan membantu mengatasi isu kasut kotor dalam kalangan pelajar sekolah.

Jelas beliau, kasut putih sebenarnya membentuk dan menerapkan sikap pembersih dalam diri pelajar.

"Ianya adalah satu paradoks untuk mengandaikan kekotoran pada kasut berwarna hitam kurang kelihatan kerana debu perang tetap jelas kelihatan pada permukaan berwarna hitam.

"Adalah dangkal untuk mengandaikan kekotoran pada kasut berwarna hitam lebih bersih dari kasut berwarna putih serta tidak perlu dibasuh selalu," kata Lian Ker dalam satu kenyataan hari ini.

Jika pendirian warna hitam boleh mengatasi isu kekotoran dan kebersihan, Lian Ker menyarankan Kementerian Pendidikan agar menukar warna pakaian seragam sekolah hitam.

Lian Ker berkata, sudah sampai masanya Menteri dari Pakatan Harapan untuk tidak melakukan tindakan populis seperti yang mereka lalukan ketika menjadi pembangkang.

Kementerian Pendidikan juga disaran memberi lebih fokus terhadap isu di sekolah seperti kes buli, samseng dan memastikan pelajar kawasan pendalaman mempunyai ekses yang mudah terhadap pendidikan.-UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment