Friday, November 11, 2016

Tolak RUU 355....

Tolak RUU 355 kerana tak mampu banteras rasuah, bukan prioriti. Begitu?
ADA seorang hamba Allah mengatakan bahawa masalah terbesar di negara kita hari ini ialah masalah rasuah dan penyelewengan dana kerajaan.

Inilah yang punca segala permasalahan rakyat sehingga ada yang terpaksa membunuh diri, tak tahan dengan kos sara hidup yang kian meningkat.

Katanya lagi, apakah keperluan mencadangkan pindaan Akta 355 yang menambah bidang kuasa Mahkamah Syariah, sedangkan pengamal rasuah masih berleluasa bebas tidak ditangkap?

Ini semua mainan politik!

Wah, sampai begitu sekali dia mendatangkan hujah menolak cadangan pindaan RUU 355.

Sekali dengar memang logik. Tapi logik berdasarkan kaca mata puak ultra kiasu dan media liberal yang tak habis-habis menolak apa-apa agenda memartabatkan kedudukan Islam di Malaysia tercinta.

Mengapa tidak?

Antara modus operandi mereka dalam menentang usaha Islamisasi ialah dengan membina persepsi bahawa rasuah adalah musuh nombor satu yang paling utama.

Ini kerana mereka mahu menggulingkan kerajaan UMNO-BN yang sememangnya kini tidak dapat diasingkan dengan gejala rasuah. Skandal penyelewengan dana 1MDB sebagai contoh pertama. Kes duit dalam kabinet pejabat anggota Jabatan Air Sabah sebagai contoh kedua.

Bahkan sebelum ini pun, banyak pemimpin UMNO-BN yang telah didakwa di mahkamah dan ada yang telah disabitkan kesalahan, umpamanya Datuk Seri Khir Toyo.

Jadi, persepsi UMNO-BN kaki rasuah memang sudah sukar dihakis.

Oleh itu, mengikut logik puak ultra kiasu dan media liberal, kerajaan UMNO-BN telah menjadi prioriti semua pihak termasuk rakyat untuk ditumbangkan.

Serentak dengan itu, rasuah digambarkan sebagai kesalahan paling utama yang paling teruk dan yang paling prioriti untuk dihapuskan.

Hakikatnya, semua sudah maklum termasuk mereka sendiri, bukan UMNO-BN sahaja yang mengamalkan rasuah, bahkan ada juga pemimpin DAP yang main rasuah.
Bila tiada iman, tiada amanah. Bila tiada amanah, rasuah pun diambil tanpa rasa bersalah.

Berbalik kepada isu rasuah sebagai musuh nombor satu yang wajib diperangi, tiada siapa menafikan perkara ini. Rasuah adalah perkara haram, pelakunya wajar dihukum di dunia dan sudah tentu dalam Islam, pemberi dan penerima rasuah sudah dijanjikan neraka! Nauzubillah min zalik!

Apa yang ingin saya bangkitkan di sini ialah, apabila kita memakai kaca mata sebagai seorang muslim, neraca pertimbangan kita sudah tentu berbeza dengan puak ultra kiasu dan media liberal.

Jika mereka memandang rasuah sebagai ancaman negara, kita juga memandang perkara yang sama terhadap rasuah. Bahkan, kita melihat masyarakat Islam di Malaysia hari ini bukan hanya bermasalah pada isu rasuah. Zina, buang anak, keruntuhan institusi keluarga, penyebaran ideologi berkiblatkan Barat, liberalisme, feminisme, ajaran sesat Syiah, budaya hedonisme, hiburan melampau-lampau, pergaulan bebas lelaki perempuan dan sebagainya.

Pandangan kita lebih luas, tidak terhad kepada isu rasuah yang matlamat akhirnya bermotifkan politik iaitu menjatuhkan kerajaan.

Pandangan kita adalah untuk membina umat Islam yang hebat dan kuat iman. Terhindar daripada maksiat. Membina lebih ramai manusia beriman dan profesional.

Semuanya demi menegakkan syiar Islam, tak kira siapa yang memerintah Malaysia sama ada parti biru, hijau atau kuning. Yang pasti, syiar dan hukum Allah diangkat selari dengan kehendak Al-Quran.

Di sinilah kepentingan memartabatkan Mahkamah Syariah seperti yang dicadangkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang melalui RUU 355.

Jika hukuman lebih berat sedia menanti pesalah jenayah syariah, kita percaya ia dapat mengurangkan kadar jenayah syariah. Berbeza dengan hukuman yang ringan yang tidak digeruni oleh pesalah yang berulang kali ditangkap melakukan kesalahan sama.

Bukan kita menafikan rasuah dan menjatuhkan kerajaan yang korup itu tidak penting, bahkan sebenarnya kita mahukan lebih daripada sekadar menjatuhkan kerajaan korup.

Tiada siapa yang mahu kerajaan korup memimpin negara. Kita mahu kerajaan yang menggantikan adalah lebih baik daripada kerajaan yang dijatuhkan. Memartabatkan Islam di Malaysia sebagai rahmat kepada sekalian alam! Ini matlamat akhir kita dalam politik Islam, siyasah syar’iyyah.

Masalah pokok yang sebenarnya dihadapi oleh hamba Allah di awal tulisan saya ini ialah masalah neraca atau mizan. Apakah neraca kita dalam menilai isu-isu negara?

Neraca yang ditentukan oleh puak ultra kiasu dan media liberal atau neraca yang berpandukan ajaran Al-Quran.

Tepuk dada tanya iman!

Oleh : Mohd Firdaus Salleh Hudin

No comments:

Post a Comment