Thursday, November 17, 2016

Signifikan Cuti Hari Jumaat

TAHUN ini, Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Kelantan jatuh pada hari Jumaat. Dan sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Perak juga pada Jumaat minggu lepas. Secara kebetulan, sambutan ulang tahun hari keputeraan kedua-dua sultan disambut pada ‘penghulu’ segala hari.

Bagi rakyat Kelantan, cuti pada Jumaat sudah menjadi lumrah kerana hari tersebut adalah hari cuti di negeri itu selain Sabtu. Di Perak, sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Perak bermula tahun ini dan seterusnya diadakan pada Jumaat minggu pertama pada November. Ini bermakna tarikh hari sambutan itu akan berubah setiap tahun.

Pemilihan cuti hari keputeraan pada Jumaat memberi ruang kepada rakyat beragama Islam melalui hari itu dengan pengisian penuh keberkatan apatah 
lagi pada hari tersebut, majlis kesyukuran, bacaan Yassin dan tahlil diadakan secara serentak di masjid-masjid negeri. Umum tahu, pengisian program dan aktiviti agama sedemikian menggalakkan rakyat turut serta dalam mendoakan kesejahteraan kepada ‘payung negeri’, selain memupuk sahsiah Muslim.

Kita boleh nampak kebaikan cuti pada ‘penghulu’ segala hari itu dan mungkin boleh dicadangkan agar penetapan sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong ditukar kepada Jumaat minggu pertama Jun berbanding Sabtu, minggu sama setiap tahun agar rakyat keseluruhannya dapat merasai cuti yang diberikan.

Oleh : Ahmad
Hulu Bernam, Selangor

No comments:

Post a Comment