Sunday, November 27, 2016

Najib Jangan Buat 'Gila' Terima Desakan Cina MCA Iktiraf UEC

Gabungan Pelajar Melayu Sememnanjung (GPMS) menggesa Datuk Seri Najib Razak tidak mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersatu (UEC) bagi permohonan kemasukan universiti awam.

Di depan perdana menteri Presiden GPMS Zambri Mohd Isa berkata kurikulum UCE diciplak dari Taiwan dan jelas tidak selaras dengan dasar pendidikan kebangsaan.

"GPMS mahu menyatakan dengan jelas kami menggesa kerajaan di bawah pimpinan Datuk Seri (Najib) untuk menolak sebarang pengiktirafan untuk UEC bagi kemasukan ke universiti awam.

"GPMS faham Datuk Seri ialah perdana menteri untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa atau agama, tetapi GPMS berharap Datuk Seri boleh mempertimbangkan semula sebarang pengiktirafan sebab isu ini bukan sekadar isu bangsa, tetapi soal menghormati sistem pendidikan kebangsaan dan UEC jelas tidak menghormati sistem pendidikan di negara ini.

"Justeru GPMS berpendapat tidak perlu ada dua sistem peperiksaan untuk kemasukan universiti yang akan memberi kesan kepada peluang untuk lepasan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia)," katanya.

Zambri menyatakan demikian ketika membuat ucapan alu-aluan pada mesyuarat agung tahunan ke-62 GPMS di Kuala Lumpur hari ini.

Najib sebagai penaung GPMS kemudian merasmikan persidangan berkenaan.

Ucapan itu dibuat kira-kira dua minggu selepas Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai meminta Najib membenarkan kemasukan pelajar ke universiti awam jika mereka memiliki UEC.

Najib turut hadir ketika Liow menyatakan hasratnya semasa mesyuarat agung tahunan MCA pada 13 November itu.

UEC adalah ujian ditadbir sekolah persendirian Cina di Malaysia dan diiktiraf universiti terkemuka di luar negara serta universiti swasta di Malaysia.

Bagaimanapun ia tidak diiktiraf universiti awam negara ini. - celahgelegar.blogspot

No comments:

Post a Comment