Monday, August 13, 2012

Fakta Penting Soal Wanita & Orgasma

WANITA dikenal sering memalsukan orgasma. Namun, di luar itu ada banyak fakta yang belum terungkap berkaitan orgasma tersebut.

Orgasma merupakan titik puncak yang ditunggu-tunggu saat bercinta. Sayangnya, wanita sering kesulitan mencapai titik ini.

Ketahui fakta-fakta soal wanita dan orgasma berikut ini, seperti dipaparkan oleh Times of India.

Mitos 1: Umumnya wanita dapat mencapai orgasme hanya melalui hubungan seksual.
Fakta: Salah satu daripada tiga wanita mendapatkan orgasma secara teratur selama hubungan seksual. Beberapa di antaranya dapat mencapai orgasme dengan melakukan hubungan seksual, tetapi memerlukan tindakan tambahan untuk membangkitkannya. Kajian terbaru menunjukkan, bahawa orgasma adalah klimaks seksual di mana sesiapa boleh mendapatkannya. Bagaimana seorang wanita mencapai orgasma, tidak ada hubungannya dengan kesihatan mental atau kedewasaan emosional.
Mitos 2: Kerana tidak mempunyai kekuatan untuk mencapai orgasma, bererti ada sesuatu yang salah dengan wanita atau pasangannya.
Fakta: Wanita yang mampu klimaks di masa lalu, tetapi tidak boleh melakukannya kembali, kemungkinan mempunyai beberapa masalah perubatan atau kerana adanya kesan dari ubat-ubatan. Wanita yang tidak pernah mencapai puncak kenikmatan seks, akan menyedari tentang apa yang mereka perlukan untuk dapat mencapai orgasma.

Mitos 3: Klitoris atau stimulasi G-spot selama lima minit dapat menghasilkan orgasma.
Fakta: Walaupun ada banyak cara yang boleh membantu wanita mencapai klimaks seksual, pada akhirnya wanitalah yang dapat menciptakan kenikmatannya sendiri. Selain itu, jagalah komunikasi dengan pasangan sebaik mungkin agar keintiman dapat terjalin lancar.

Mitos 4: Beberapa wanita tidak mampu mencapai orgasma.
Fakta: Sekitar 10 peratus wanita memiliki ketidakmampuan mencapai puncak kenikmatan seks selama hubungan seksual. Kegagalan untuk mencapai orgasma dikenali sebagai anorgasmia di mana terdapat jenis primer atau sekunder. Anorgasmia primer adalah tahap di mana seorang wanita tidak pernah mampu mencapai puncak kenikmatan seks dengan cara apapun. Anorgasmia sekunder adalah orgasma dirasakan di beberapa titik di masa lalu atau situasional (orgasma dapat dirasakan di tempat-tempat intim tertentu, tetapi tidak yang lain, misalnya, berjaya inzal dengan cumbuan tapi tidak dengan melakukan hubungan seksual).

No comments:

Post a Comment