Friday, November 11, 2011

Benarkah Dia Lelaki Tepat Untuk Anda?

KINI, semakin ramai wanita terjebak dalam perceraian. Namun, tentu keliru bila anda berfikir tidak ada lelaki yang tepat untuk anda.

Setelah putus cinta atau bercerai dari pasangan terdahulu, sukar bagi seorang wanita untuk mencari lelaki lain. Bahkan, lebih sukar untuk mengetahui sama ada lelaki tersebut benar-benar mempunyai niat tulus untuk mengikat komitmen.

Tidak ada orang yang sempurna, tetapi ada tanda-tanda tertentu yang boleh membantu anda membuat keputusan. Walaupun hubungan cinta didorong oleh emosi, kawalan logik juga akan membantu anda menilai jika seorang lelaki sesuai bagi anda.

Ini tujuh tanda untuk memastikan dia merupakan lelaki yang sesuai bagi anda……

1. Adakah anda berdua mempunyai nilai tentang kehidupan yang sama? Nilai-nilai tersebut akan menentukan bagaimana hidup anda selama bersamanya. Walaupun tidak perlu bersetuju dengan nilai si dia, keselarasan dalam keyakinan akan menjadikan kehidupan anda berjalan lebih mudah.

2. Bagaimana dia menangani perselisihan? Setiap pasangan akan mempunyai konflik. Terpenting adalah bagaimana dia menguruskan konflik tersebut. Apakah dia cenderung berusaha menangani atau justeru mematikan masalah yang ada?Sebuah hubungan yang baik memerlukan perasaan bahawa masing-masing merasa didengar dan keinginannya dihargai.

3. Bagaimana sikapnya terhadap orang lain? Anda boleh menilai keperibadiannya melalui sikap yang dia tunjukkan kepada orang lain. Apakah dia menghormati, bukan arogan atau menghakimi? Bahkan, lebih bermakna adalah caranya melayan orang-orang penting seperti ibu atau saudara. Keperibadiannya yang baik akan tercermin dalam kedekatannya dengan mereka.
4. Bagaimana dia melayan anda di depan orang lain? Apakah sikapnya kontradiktif ketika melayan anda selama kencan berbanding ketika kumpul bersama teman-temannya.

5. Apa prinsipnya soal "my time"? Anda harus memastikan bahawa dia memberikan privasi untuk hidup anda meski telah bersama. Anda tidak perlu menghabiskan setiap saat bersama-sama, dan tentu anda ingin merasa dihargai ketika menghabiskan masa untuk diri sendiri.

6. Apakah dia menghormati pendapat, sudut pandang, dan perasaan anda? Walaupun dia tidak selalu bersetuju dengan anda, sikap mendengar dan menghormati harus dia miliki.

7. Apakah dia bertanggung jawab? Apakah dia mampu menguruskan masalah wang dalam cara yang masuk akal? Apakah dia mendengar cadangan anda?

Bermuhasabahlah juga kepada diri anda……Anonymous                 

No comments:

Post a Comment