Saturday, December 25, 2010

Rasuah Punca Pendatang Haram

MINGGU ini Kunta Kinte nak bincang sikit fasal pendatang asing di negara kita yang Kunta Kinte rasa ada sangkut paut dengan amalan rasuah, salah guna kuasa dan kurang kecekapan.
Kalau pendatang Indonesia, Filipina atau Siam, kita tak berapa hairan sangat. Maklumlah kita berjiran dan dari dulu kala lagi mereka keluar masuk wilayah kita.

Ramai orang kita keturunan Indonesia, Siam dan Filipina dan ramai yang ada saudara mara di sana. Ini taklah menghairankan pasal kita asalnya daripada satu rumpun bangsa, iaitu bangsa Melayu.

Tapi bila Kunta Kinte didatangi peminta sedekah tua dari negeri China, Kunta Kinte hairan. Kunta Kinte tahu mereka dari negeri China sebab bila kita cakap Melayu dengan mereka, haram sepatah pun mereka tak faham.

Lagipun kita boleh cam dan bezakan orang tua Cina Malaysia. Yang Kunta Kinte cakap ni memang mereka nampak lain sungguh daripada orang Cina kita.

Kemudian kita baca berita pelawat China yang masuk ke negara kita atas visa pelajar ditangkap jadi tukang urut, GRO, pelacur dan macam-macam lagi.

Kunta Kinte rasa mereka ini bukan pelajar, tapi daripada awal lagi adalah tukang urut, GRO dan pelacur. Mereka dibawa masuk oleh sindiket jenayah antarabangsa guna visa pelajar dengan menipu atau menyogok pihak berkuasa kita. Nak belajar macam mana, sepatah haram bahasa Inggeris pun tak tahu?

Syak wasangka dan kemusykilan Kunta Kinte ni sikit sebanyak terjawab bila seorang bekas Timbalan Ketua Pengarah Imigresen yang bernama Yusof Abu Bakar disabitkan 14 kesalahan sambung pas lawatan pelancong China dengan sogokan RM121,500.

Atas kesalahannya itu, Yusof dijatuhkan hukum penjara 56 tahun dan denda RM620,000. Maaf cakaplah Kunta Kinte terkejut dan dukacita bila hukuman jelnya dikenakan serentak. Jadi dia hanya masuk jel enam tahun.

Kunta Kinte harap pihak pendakwa raya rayu supaya hukuman jel yang lebih berat dikenakan. Kita kena jadikan hukuman berat sebagai amaran dan ingatan kepada kakitangan kerajaan yang dibagi kuasa dan tanggungjawab supaya jalankan tugas dengan cekap, bersih dan amanah.

Tak guna kita bersungut dan marah pasal ada ramai pendatang asing di negara kita kalau kita sendiri malas dan pilih kerja dan pegawai kita sendiri benar mereka masuk secara rasuah.

Mereka akan datang pasal boleh cari makan di sini. Susah macam mana pun di Malaysia, tak sesusah di negeri mereka. Lebih-lebih lagilah bila pihak berkuasa kita rasuah dan khianat. Satu dunia terpa masuk ke negara kita.

Satu lagi, tangkap dan sumbat penerima rasuah saja tak cukup dan tak adil bila ketua-ketua sindiket yang bagi rasuah tak disentuh sebab mereka kenal orang yang lebih atas.

Satu dunia dah tahu dan banyak dah dilaporkan mengenai sindiket penyeludupan manusia yang dianggotai oleh orang Cina yang panggil Snakehead.

Dalam bahasa Inggeris, Snakehead adalah ikan haruan. Ikan haruan jaga anaknya bila anaknya kecil. Tapi ia makan anaknya sendiri dan anak ikan lain bila anak itu dah besar.

Sindiket Snakehead ini seludup manusia dari negeri China ke Amerika, Eropah dan Asia. Mereka kenakan bayaran yang tinggi. Jika yang diseludup itu mungkir janji atau tak mampu bayar balik hutang, Snakehead akan peras ugut keluarga mereka di negeri China.
Jadi kita tidak bolehlah berpeluk tubuh kata sindiket jenayah internasional macam ini tidak terbabit seludup warga negara China ke negara kita guna dokumen palsu dan sogok pegawai kita yang jahat dan curang.

Kunta Kinte juga rasa tak cukup kita sumbat penerima rasuah dalam jel kalau harta yang mereka kumpul secara haram tak dirampas.

Dan tentulah tak selesai masalah penyeludupan manusia ini kalau seorang saja pegawai disumbat ke dalam jel sedangkan ramai lagi anggota penguat kuasa yang rasuah masih bebas.

Oleh : Kunta Kinte Original

1 comment:

  1. Malaysiaria akan berada dalam Top Ranking. Terus berjuang....

    ReplyDelete