Wednesday, December 15, 2010

Demonstrasi Bukan Ajaran Islam

BARU-BARU ini, sekali lagi adegan dan slogan demonstrasi dilaungkan di jalanan. Atas nama amar makruf nahi mungkar dan jihad, ia dipenuhi dengan seruan kebencian dan protes ke atas pemimpin.

Persoalannya, adakah demonstrasi adalah sanjuran agama dalam menghadapi kesalahan dan keterlanjuran pemerintah? Apa hukum perlakuan demonstrasi di sisi agama?

Dalam tulisan yang lalu (melalui blog dan akhbar), telah dibentangkan kaedah-kaedah syarie dalam menegur dan memperbaiki keterlanjuran pemimpin.

Antaranya dengan cara nasihat, mendoakan mereka dengan kebaikan, bertemu dan berbincang, memperbanyakkan kesabaran serta tidak mengaibkan atau merendah-rendahkan kedudukannya.

Begitulah kaedah-kaedah syarie dalam bermuamalah terhadap pemerintah. Sama ada yang adil mahupun yang zalim. Selagi mana mereka masih menzahirkan keislaman dan syiar solat.

Syiar kaum kuffar
Pada masa sama, amalan syarie telah menunjukkan betapa Islam adalah agama perdamaian, membenci kekacauan, teratur, dan penuh ketenangan.

Secara automatik, amalan demonstrasi dan protes ke atas pemimpin sewajarnya tidak berlaku di kalangan umat Islam jika roh agama tersebut berjaya difahami dengan baik.

Amalan demonstrasi dan memprotes terhadap pemimpin adalah sebahagian syiar kaum kuffar yang kemudiannya diikuti oleh golongan pemberontak (khawarij) di era awal sejarah umat Islam.

Ia bukanlah amalan anjuran Islam. Bahkan bertentangan pula dengan apa yang dianjurkan oleh Islam.

Demonstrasi merupakan satu amalan yang baru yang diada-adakan (bidaah) dalam agama dalam hal berurusan terhadap pemerintah.

Maka, berhati-hatilah dengan setiap tindakan yang kita lakukan supaya tidak terjerumus ke dalam syiar kaum kuffar dan khawarij.

Nabi SAW telah berpesan: "Sesungguhnya akan ada dari kalangan kamu (umat Muhammad) yang mengikuti jalan orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga sekiranya mereka masuk ke dalam lubang biawak pun kamu akan mengikutinya. Kami (para sahabat) bertanya: "Wahai Rasulullah, adakah yang engkau maksudkan itu (jalan) Yahudi dan Nasara?" Beginda menjawab, "Siapa lagi (sekiranya bukan mereka)?" (riwayat al-Bukhari)

Di hadis yang lain, Rasulullah SAW mengingatkan dengan keras supaya melazimi ketaatan kepada pemerintah dan tidak bertindak menzahirkan sikap kepembangkangan secara umum.

Sabda baginda: "Sesiapa yang membenci sesuatu dari tindakan pihak pemimpin, maka hendaklah dia bersabar, kerana seseorang yang keluar dari ketaatan kepada pemimpin walaupun satu jengkal, sekiranya dia mati, maka matinya adalah seperti matinya kaum jahiliah. (riwayat al-Bukhari)."

Ini kerana masyarakat jahiliah itu tidak memiliki pimpinan yang konsisten. Hidup mereka berpecah-belah dan saling jatuh-menjatuhkan antara satu dengan yang lain. Ini disebutkan oleh Imam Ibnu Taimiyyah rahimahullah (Wafat: 728H) dalam Majmu' al-Fatawa.

Pemimpin yang dimaksudkan hadis itu merujuk kepada pemimpin (yang muslim) bagi setiap wilayah atau negara yang didiami oleh umat Islam secara umum.

Ia tidak khusus untuk pemimpin bergelar khalifah semata-mata sebagaimana dijelaskan oleh Imam ash-Shan'ani rahimahullah (Wafat: 1182H) dalam Subulus Salam.

Perbuatan demonstrasi memprotes pemimpin ini sendiri sebenarnya termasuk juga ke dalam sebahagian ciri-ciri memisahkan diri daripada ketaatan terhadap penguasa.

Oleh: Nawawi Subandi

1 comment:

  1. ye ke?

    abis? demo bawak kepala lembu si Shah Alam..
    demo surau tak keharuan di Rawang baru2 ni macam mana pulak?

    ke puak2 tu bukan Islam?
    wakakakaka!

    ReplyDelete