Saturday, April 6, 2019

Malaysia Baharu....Lucunya !!!

Bila Peguam Negara mendahului kerajaan ultra kiasu pun bertwist
BELUM lagi selesai Pasukan Petugas Dasar UEC (PPDUEC) yang dilantik oleh Kementerian Pendidikan, untuk membuat kajian mengenai pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu UEC sekolah persendirian Cina, tiba-tiba Peguam Negara, Tommy Thomas, telah membuat kenyataan mengiktiraf sijil itu.

Peguam Negara minggu lalu mengeluarkan kenyataan bahawa Lembaga Kelayakan Profesion Undang-undang Malaysia mengiktiraf UEC sebagai setaraf dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan A-Levels.

Anggota PPDUEC yang telah dilantik pada 29 Oktober 2019, diketuai oleh Pengasas Pusat Kajian dan Dokumentasi Pementasan Tradisional Malaysia (Pusaka), Eddin Khoo Bu Eng selaku pengerusi; Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Mohamad Raimi Ab Rahim; dan Timbalan Presiden Dong Zong, Datuk Tan Yew Sing selaku ahli.

Peguam Negara turut memaklumkan bahawa Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (PSAG) akan menerima pakai kelayakan UEC pada tahap ‘Senior Middle 3’ bermula 1 Januari 2021.

Ultra kiasu bersorak gembira dengan keputusan itu. Mungkin juga menari twist mengikut irama ‘Let’s twist again’. Ultra kiasu turut mengucapkan tahniah secara khusus kepada Peguam Negara, selaku Pengerusi Lembaga Kelayakan Profesion Undang-undang Malaysia atas pengiktirafan itu.

Ini bermakna, pelajar persendirian Cina boleh membuat permohonan untuk menduduki Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (PSAG).

Jika pembaca Ismaweb mengikut tulisan saya sebelum ini, saya ada menyebut bahawa saya adalah salah seorang panel pakar yang dipilih untuk memberikan pandangan di hadapan pasukan itu hujung tahun lalu.

Pendirian saya jelas, jika UEC mahu diiktiraf, ia mesti melalui Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan dikawal selia oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia, bukannya Dong Zong dan Dong Jiao Zong, seperti amalan hari ini.

Jelajah PPDEUC ini masih belum selesai. Masih berjalan, dijangka disiapkan pada Julai tahun ini.

Ini dibuktikan melalui kenyataan Menteri Pendidikan pada 21 Mac 2019, mengatakan bahawa keputusan untuk menubuhkan PPDUEC adalah susulan keputusan Mesyuarat Jemaah Menteri pada 29 Ogos 2018.

Menurut Menteri lagi, PPDUEC ditubuhkan untuk mengumpul maklumat dan mengemukakan syor kepada kementerian berhubung isu pengiktirafan UEC.

Garis masa pasukan ini mengkaji isu pengiktirafan UEC adalah dari Oktober 2018 hingga Julai 2019. Hasil dapatan daripada maklum balas mengenai pengiktirafan UEC akan dirumuskan dan syor-syor akan dirangka dan diangkat kepada menteri pada Julai 2019, untuk dipertimbangkan sama ada sijil itu akan diiktiraf dalam sistem pendidikan negara atau tidak.

Dalam fahaman saya, berasaskan kepada kenyataan di atas, Jemaah Menteri (kerajaan) adalah institusi paling tinggi dalam menentukan sebarang keputusan, terutama perkara berkaitan hala tuju pendidikan negara. Pihak lain tidak boleh mendahului. Persoalannya, kenapa Peguam Negara mendahului kerajaan?
Ya! Tidak menghairankan kerana sebelum ini, kerajaan negeri Sarawak dan Melaka telah mengiktiraf UEC. Jika kerajaan negeri Sarawak mengiktiraf saya masih lagi boleh menerima, kerana kita tertakluk kepada Perjanjian Malaysia 1963. Sarawak ada hak dalam membuat keputusan berkaitan hal ehwal dalam negerinya.

Itu pun masih kurang manis, kerana nampak kelakar, Kerajaan Pusat belum buat keputusan, kerajaan negeri sudah mendahului seperti yang dilakukan oleh kerajaan negeri Melaka.

Jika beginilah keadaan cacamarbanya, saya cadangkan, tidak perlu lagi dibuat kajian. Iktiraf sahaja UEC, bubar sahaja PPDUEC yang sedang dalam proses untuk menghabiskan kajiannya. Membazirkan duit rakyat sahaja, seolah-olah kita sudah tahu jawapannya.

Pengiktirafan Peguam Negara terhadap EUC pada hemat saya adalah satu penghinaan kepada KPM. Jika begitu besar kuasa Peguam Negara mengiktiraf UEC tanpa merujuk kepada KPM, siapa berkuasa ke atas siapa?

Negara kita akan menjadi bahan ketawa dunia. Keadaan ini mungkin akan menjejaskan ekonomi negara, kerana kebimbangan pelabur luar yang takut dengan dasar caca merba dan tidak tegas sebegini.

Setiap kali bertukar menteri (kerajaan), maka bertukar dan berubahlah sesuatu dasar. Itu belum dilihat lagi dalam soal perbelanjaan dalam merangka sesuatu dasar, kemudian memansuhkannya, seterusnya mengadakan yang baharu. Berapa duit habis?

Tidak salah jika mahu merubah (memansuhkan) sesuatu perkara (dasar), kerana dunia berubah, pendidikan dan apa jua sektor perlu selari dan mengikut peredaran zaman. Tetapi, kena pastikan akar atau tunjangnya tidak tercabut, bersekali dengan dasar yang berubah.

Pergilah merata dunia buat kajian, semua negara boleh dikatakan, rata-rata dasar mereka berasaskan kepada akar dan jati diri kehidupan bernegara. Hanya ada, satu sistem pendidikan, satu dasar bahasa negara, dan dasar-dasar lain berasaskan kepada jati diri bangsa majoriti, dengan mengambil kira hak minoriti.

Peliknya, sistem pendidikan negara kita tidak berlaku sedemikian rupa, sehinggakan terdapat ramai rakyat Malaysia tidak menghayati jati diri dan kehidupan bernegara.

Lebih menyedihkan lagi, masih ramai yang langsung tidak boleh menggunakan bahasa negara atau bahasa kebangsaan, meskipun menjawat jawatan tinggi dalam perkhidmatan awam, termasuk Peguam Negara.

Apakah wajar seorang rakyat Malaysia, berjawatan tinggi, mewakili negara dan kerajaan dalam setiap perkara berkaitan dengan bidangnya, tidak dapat menjadi cerminan kepada negara yang diwakilinya? Teramat malang sekali.

Perkara ini tidak pernah berlaku dalam negara lain di dunia ini. Bayangkan jika Peguam Negara Thailand, tidak tahu berbahasa Siam. Peguam Negara China tidak tahu berbahasa Cina, begitu juga dengan Peguam Negara daripada negara yang lain.

Jika tidak percaya, kita tengok nanti bancian yang akan dibuat sekali lagi pada tahun 2020. Untuk makluman, bancian yang dibuat oleh kerajaan pada tahun 2010 (sepuluh tahun lagi pada tahun 2020), rupa-rupanya ramai rakyat Malaysia yang tidak menguasai bahasa negara sehingga terpaksa menggunakan penterjemah, untuk menterjemahkan Bahasa Melayu ke dalam Bahasa Cina dan sebagainya.

Mereka ini tinggal di mana? Bolehkah amalan membina negara dalam negara diamalkan dan dibiarkan? Wajarkan mereka ini dihantar balik ke tempat asalnya? Saya pulangkan kepada semua ini kepada mereka yang mahu mengiktiraf UEC. Juga rakyat Malaysia untuk menilai. https://www.ismaweb.net

5 comments: