Monday, February 4, 2019

‘Dulu kita sama-sama bantah AES, sahabatku’

SEREMBAN - Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook dibidas kerana menambah kamera Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (Awas) di lebuh raya walaupun membantah pemasangan alat itu semasa menjadi pembangkang.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Cabang Rasah, Muhd. Zamri Vinoth Abdullah berkata, beliau dan Anthony pernah bersama-sama menentang pelaksanaan kamera itu yang dulunya dikenali sebagai Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun, kata aktivis dakwah itu apabila bergelar menteri, Anthony menyokong sistem yang dijenamakan semula oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) sebagai Awas.

“Loke Siew Fook merupakan sahabat dan kenalan saya kerana kami pernah bekerjasama ketika saya memegang jawatan Ketua AMK Cabang Rasah dan beliau merupakan Ahli Parlimen Rasah ketika itu.

“Walaupun saya kenal saudara namun saya tetap tidak setuju dengan tindakan beliau tentang AES kerana dulu cakap lain sekarang jadi menteri cakap lain,sekali gus ia melemahkan kepercayaan kita terhadap kerajaan.

“Adakah ia membawa erti bahawa dulu kita bantah AES kerana ia diperkenalkan kerajaan BN? Namun bila kerajaan PH nak tambah lagi (kamera) kita kena sokong hanya kerana ia dilakukan oleh kerajaan PH? Mana hilangnya integriti wahai sahabatku yang dulu pernah menentang AES bersamaku?,” katanya.

Muhd. Zamri yang merupakan Presiden Angkatan Skuad Mubaligh Malaysia memuat naik kenyataan itu menerusi akaun Facebook miliknya semalam.

Menurut beliau, rakyat perlu berhati-hati dengan ahli politik yang boleh mengubah pendirian mereka selepas diberikan kuasa.

“Apabila ahli politik menjilat kembali ludahnya ia merupakan satu peringatan yang keras buat kita bahawa jangan percaya kepada ahli politik kerana mereka boleh ‘U turn’ pada bila-bila masa saja jika mereka menang,” katanya.

Anthony yang juga Ahli Parlimen Seremban baru-baru ini berkata, sebanyak 11 lagi kamera Awas akan dipasang di lebuh raya dengan setiap kamera dianggarkan berharga RM200,000.

Pada masa ini terdapat 45 kamera yang beroperasi bagi merakam pemandu yang memandu melebihi had laju di seluruh negara. - utusan online 

No comments:

Post a Comment