Sunday, March 4, 2018

Ciri-Ciri Pencandu Seks

Ketagihan terhadap seks berbeza dengan kegemaran menikmati hubungan seksual. Ketagihan seks biasanya tidak melibatkan keintiman. Para penagih biasanya menggunakan sebahagian besar waktunya hingga di luar batas dan kawalannya untuk melakukan sesuatu yang berkaitan dengan aktiviti seksual.

Oleh kerana itulah mereka memerlukan rawatan. Nah, apa tanda-tandanya seseorang mengalami ketagihan seks (sex addiction)? Berikut ini empat perkara yang boleh dijadikan penanda aras untuk memeriksa sama ada seseorang adalah penagih seks....

1. Obsesi.
Penagih seks biasanya waktunya banyak dihabiskan untuk memikirkan aktiviti seksual. Bukan bermakna dia cuma boleh memikirkan seks sahaja. Namun, penagih seks biasanya tidak boleh fokus pada hal lain. Mereka taksub pada sesuatu yang tertuju pada kegiatan seks mereka. Apa yang akan mereka lakukan selanjutnya, kapan itu akan terjadi, bagaimana mereka akan menyembunyikan itu, dan sebagainya.

2. Dorongan kuat
Mereka biasanya tidak berdaya untuk membendung dorongan untuk melakukan aktiviti seksual. Mereka tidak punya kawalan atas keinginan itu. Walaupun mereka ingin menghentikan penyakit ini, namun tetapi tidak boleh.

3. Mereka bertolak ansur dengan perbuatannya
Seperti halnya penghidap penyakit ketagihan lain, seperti alkohol, sebagai contoh, pesakit ketagihan seks biasanya cuma butuh kadar yang sedikit untuk dapat merasakan kesannya. Lama-kelamaan, ia memerlukan lebih dan lebih. Mula-mula mungkin cuma mengkoleksi majalah Playboy, lalu lama-kelamaan mencari gambar porno di internet setelah sang isteri tidur. Lama-kelamaan, lebih berani lagi, misalnya melakukan masturbasi di dalam kereta. Dan bila diturutkan, itu tak pernah berhenti dan akan terus berekskalasi.

4. Meneruskan kebiasaan, walau tahu akibatnya

Seorang penagih seks akan terus berkelakuan demikian meski tahu akibatnya. Bahkan jika sang isteri mengancam untuk meninggalkannya, bos mengancam akan memecatnya, atau bahkan bila mereka ditangkap kerana ketahuan berkelakuan tidak senonoh di muka umum. Mereka terus saja menuruti hasrat seksualnya tidak peduli berapa besar harga yang perlu mereka bayar.

Anonymous

No comments:

Post a Comment