Wednesday, February 1, 2017

Sempadan: Mengapa Terus Bolos?

ANEH dan terkejut. Dua perkataan ini cukup menggambarkan bagaimana saya merasa amat pelik dengan isu penyeludupan yang masih berlaku di kawasan sempadan terutama di Padang Besar, Perlis dan Wilayah Satun, Thailand.

Bagi saya ini adalah satu isu lama yang sepatutnya tidak lagi berlaku. Bukan sekali dua pihak media khususnya Utusan Malaysia mendedahkan betapa mudahnya sempadan negara kita dibolosi tetapi sudah berkali-kali.

Sebab itu saya merasa hairan bagaimana isu ini masih gagal ditangani dengan berkesan oleh pihak berkuasa. Apa pun sekalung tahniah diucapkan kepada Mingguan Malaysia yang secara eksklusif menyiarkan isu tersebut demi menyelamatkan Malaysia tercinta.

Sebenarnya pelbagai telahan dan persepsi bermain di fikiran saya apabila membaca laporan khas itu kelmarin. Bermacam-macam persoalan yang timbul dan saya merasakan setiap satunya perlu dijawab secara jujur oleh pihak berkenaan.

Saya juga yakin mustahil para pegawai dan anggota penguat kuasa khususnya Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (Aksem) tidak tahu tentang kewujudan masalah penyeludupan itu serta kerosakan yang berlaku pada pagar dawai pemisah (akibat dipotong) bagi memudahkan kerja-kerja penyeludupan dijalankan.

Lebih menyedihkan lagi, penyeludupan turut berlaku berhampiran kawasan Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (ICQ) di kedua-dua negara. Perlu diakui laporan khas yang disiarkan ini benar-benar membuka mata saya iaitu betapa longgarnya kawalan keselamatan di sempadan walaupun sudah berkali-kali didedahkan.

Penyeludupan bukan sahaja melibatkan barangan kawalan tetapi turut membabitkan barangan larangan seperti senjata api dan dadah. Saya tidak tahu apakah punca keadaan ini boleh berlaku? Adakah berpunca daripada sikap pegawai penguat kuasa kita atau disebabkan kelemahan sistem?

Dalam isu ini saya lebih menyalahkan sikap pegawai penguat kuasa. Seperti yang saya katakan sebelum ini, mustahil mereka tidak tahu kerja-kerja penyeludupan itu.

Seperti yang disebut oleh laporan khas berkenaan, laluan utama penyeludup turut dibina kubu dan pos pengawal pasukan keselamatan tetapi tiada anggota yang berada di lokasi terbabit. Persoalannya, mengapa tiada anggota yang bertugas di lokasi tersebut?

Oleh itu rakyat tidak boleh dipersalahkan sekiranya timbul rasa curiga tentang keupayaan anggota dan pegawai penguat kuasa kita menjalankan kerja-kerja penguatkuasaan di kawasan sempadan. Itu yang kadang-kadang saya terfikir adakah pegawai dan anggota penguat kuasa kita ini berhadapan dengan masalah integriti?

Jika ya, sesuatu langkah drastik perlu dilakukan. Pihak kerajaan terutama Kementerian Dalam Negeri (KDN) perlu bertindak segera bagi mengatasi masalah tersebut. Kementerian terbabit perlu memulihkan situasi itu sebelum keadaan menjadi semakin parah.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu dilibatkan sekali dalam usaha berkenaan jika terdapat unsur-unsur rasuah dan penyelewengan. Isu ini adalah isu serius dan perlu ditangani dengan berkesan.

Hakikatnya, kita sedang membincangkan soal keselamatan yang tidak boleh sesekali dikompromi, Awas, jangan nanti Malaysia menjadi sarang pengganas dan penjenayah kejam disebabkan kawasan sempadan yang mudah dibolosi!

Untuk makluman semua sebelum disiarkan laporan khas itu, Utusan Malaysia pernah menyiarkan laporan khas yang sama pada 31 Oktober 2015. Dalam laporan khas tersebut pihak wartawan dan jurufoto bertugas mendapati kerja-kerja penyeludupan itu dilakukan secara terang-terangan dan itu telah menimbulkan 1,001 persoalan terutama berkaitan dengan soal penguatkuasaan di sempadan.

Mereka juga berjaya mengesan 10 lubang di pagar sempadan di stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang memisahkan antara Padang Besar, Malaysia dan Padang Besar, Thailand. Semua lubang itu digunakan untuk menyeludup barangan setiap hari.

Bayangkan selepas setahun lebih laporan khas ini disiarkan keadaan serupa masih tidak berubah. Penyeludupan masih berlaku di sana sini walaupun ada kawalan dijalankan. Sudah tiba masanya isu ini diberikan perhatian serius oleh kerajaan dalam usaha memastikan keselamatan negara ini terus terjamin.

No comments:

Post a Comment