Monday, November 9, 2015

Dalam Negara Ada Negara !

UEC dan Patriotisme 
Ada dua berita semalam yang membuatkan Awang teruja. Pertama, Kementerian Pengajian Tinggi kekal dengan keputusannya tidak mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) bagi tujuan kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam. Perkara tersebut dinyatakan dengan jelas oleh Timbalan Menterinya, Mary Yap Kain Ching. Sememangnya sijil tersebut tidak selari dengan kurikulum kebangsaan seperti terkandung dalam Akta Kebangsaan 1996. Awang berharap atas nama mendahulukan kepentingan negara, semua pihak akur.

Janganlah meletakkan kepentingan kaum yang sempit sehingga lupa asas kenegaraan. Terimalah realiti, ini Malaysia. Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung.

Kedua, cadangan Ketua Pengarah Biro Tata Negara (BTN) , Raja Arif Raja Ali agar kerajaan mewujudkan Dasar Patriotisme Negara yang diharap membawa kepada terbentuknya Aka Patriotisme Negara. Sudah sampai masanya dasar tersebut dilaksanakan, lebih-lebih lagi dengan cabaran masa kini dan demi menyelamatkan perpaduan serta jati diri generasi masa depan.

Harus diakui, nilai patriotisme dalam kalangan sebahagian rakyat makin menipis disebabkan antaranya pendekatan ekstrem parti politik tertentu. Apa guna menjadi warga negara jika tidak patriotik. Melainkan jika memang berniat serong, laksana kaduk naik junjung. -utusan

UEC tidak diiktiraf
PUTRAJAYA - Kementerian Pendidikan Tinggi kekal dengan keputusan tidak mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) bagi tujuan kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Timbalan Menterinya, Datuk Mary Yap Kain Ching berkata, sebab utama UEC tidak diterima pakai sebagai kelayakan masuk ke IPTA adalah kerana sijil itu tidak selari dengan kurikulum kebangsaan seperti terkandung dalam Akta Pendidikan 1996.

“Selain itu, bahasa Melayu dalam UEC juga tidak setara dengan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan liputan sejarah negara dalam kurikulum sijil berkenaan juga tidak mencukupi.

“Syarat am kelayakan mema­suki IPTA adalah perlu lulus SPM dengan kepujian Bahasa Melayu,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Menurut Mary Yap, kerajaan terbuka untuk mempertimbangkan UEC diterima pakai sebagai kelayakan masuk ke IPTA sekiranya pindaan terhadap kandungan kurikulumnya dibuat selari dengan dasar pendidikan kebangsaan.

“Kementerian berterima kasih dan mengambil maklum terhadap pandangan beberapa pihak yang menuntut agar UEC diterima pakai sebagai kelayakan yang sah untuk kemasukan ke IPTA,” katanya. -utusan


DAP Mahu Bagan Nakhoda Omar Ditukar Nama Cina
SHAH ALAM – DAP Selangor mahu kerajaan negeri menukar nama perkampungan nelayan Cina, Bagan Nakhoda Omar (BNO) kepada nama Cina, memandangkan ia didiami 100 peratus keluarga Cina.
Timbalan Setiausahanya, Ng Suee Lim turut meminta status Tanah Rizab Melayu di BNO ditukar dan warta dibatalkan.

“BNO diduduki 100 peratus nelayan Cina berpuluh tahun, tetapi statusnya masih lagi Tanah Rizab Melayu. Usaha untuk menukar sudah dilakukan bertahun-tahun, tetapi sampai sekarang tiada jawapan.

“Kalau esok kita berjaya tukar dan warta dibatalkan, ini kerana BNO diduduki 100 peratus nelayan Cina, jadi nama dia kena tukar.

“Kita kena tulis Bagan Nakhoda Chong, Omar tak payah, sebab kita akan ingat Noh Omar. Macam Nakhoda Noh Omar macam tu. Jadi, BNO ini kita tukar Bagan Nakhoda Chong lebih baiklah,” kata Adun Sekinchan itu ketika berbahas di Dewan Undangan Negeri Selangor, hari ini.

Tindakannya ditegur Datuk Sulaiman Abdul Razak (Permatang – BN) yang menyifatkan kenyataan Suee Lim itu sangat rasis.

“Sekinchan (Suee Lim) kuat sangat rasisnya. Kalau boleh, jangan kuat sangat sampai nama pun nak jadi isu.

“Nama tu dah lama dah Sekinchan. Tidak profesionallah. Bukan BNO itu Bagan Noh Omar, Nakhoda Omar,” katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali ketika mengulas perkara itu berkata, kerajaan negeri akan membuat semakan dengan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) berhubung status tanah tersebut.

“Kita boleh batalkan dan ganti tapak lain dengan nilai sama. Pastinya kita nak tengok susun atur bangunan, kampung sedia ada, supaya masalah keselamatan, kesejahteraan rakyat dapat diambil kira,” katanya. – Selangor Post

No comments:

Post a Comment